اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



کلافگی مردم گلستان از خاموشی های مکرر/ برنامه زمانبندی دقیق نیست
قطعی مکرر برق و نبود برنامه مشخص برای این خاموشی‌ها، در حالی که شهرهای گلستان دمای بالاتر از ۴۰ درجه را تجربه می‌کنند مشکلات فراوانی برای شهروندان، مشاغل و صنایع ایجاد کرده است.

به گزارش  کاسپین خبر  به نقل از مهر، در سال جاری با وقوع  خشکسالی  گسترده در اقصی نقاط کشور از جمله  گلستان ، شاهد گرمای بی سابقه هوا هستیم به گونه‌ای که روز دوشنبه رکورد دمایی در گلستان و کشور شکسته شد و دمای ۵۰.۲ درجه در گنبدکاووس به ثبت رسید؛ این امر در کنار نبود زیرساخت‌های مناسب مشکلات متعددی در حوزه تأمین انرژی مورد نیاز مردم ایجاد کرده است.

محدودیت میزان تولید  برق  با توجه به خشکسالی و به مدار نیامدن نیروگاه‌های آبی در کشور همه استان‌ها را با کمبود برق مواجه کرده است.

با وجود اعمال برخی سیاست‌ها مانند  قطعی برق  واحدهای صنعتی و یا مشترکان پرمصرف، تغییر ساعت فعالیت ادارات و نهادها، همچنان کمبود را در استان شاهد هستیم و شرکت توزیع برق با طراحی جداول مخصوص زمان بندی خاموشی‌ها را اطلاع‌رسانی کرده و در تلاش است تا مشکلات ناشی از کمبود برق را به حداقل ممکن برسد.

مردم فهیم و گلستان هم همراهی مناسبی با این برنامه داشته اند اما در چند روز اخیر با افزایش دفعات قطع برق تا چهار بار در روز در برخی از شهرها مانند کردکوی، گنبدکاووس و گرگان، افزایش مدت زمان قطعی‌ها تا هفت ساعت و اعمال خاموشی فراتر از برنامه زمان بندی، موجب بروز گله‌های شدید و حتی تجمعات اندک در تعدادی از شهرهای استان شده است.

مردم گلستان بر این باور هستند که برای عبور از دوره گرما باید با مدیران همراهی لازم را داشته باشند اما آنها انتظار دارند که تعامل دو سویه ایجاد شده به نحوی که در اجرای محدودیت‌های برق عدالت رعایت و برنامه زمانبندی هم طبق جداول اعلام شده اجرایی شود.

روی آوردن به تفرجگاه‌ها

مشاهدات از سطح تفرجگاه‌های گلستان هم حکایت از آن دارد که هزاران خانوار برای در امان ماندن از گرمای طاقت‌فرسا این روزها و در نبود برق دل به دامن طبیعت زدند و حداقل نیمی از روز خود را در مناطق جنگلی سپری می‌کنند.

کلافگی مردم گلستان از خاموشی های مکرر/ برنامه زمانبندی دقیق نیست

قطعی و نوسان برق در روزهای گذشته موجب معیوب و خراب شدن لوازم برقی خانگی و یا تجاری در استان شده و حوادث مرتبط با این مسأله را افزایش داده است.

بی‌نظمی ترافیکی در نتیجه خاموش شدن چراغ‌های راهنما در سطح برخی از معابر اتفاق افتاده و تردد درون شهری را برای ساعاتی مختل کرد.

همچنین بیماران کرونایی بستری در منازل و مراکز درمانی، افراد حاضر در قرنطینه و بیماران نیازمند به اکسیژن مانند جانبازان و بیماران تنفسی از جمله افرادی هستند که از قطعی برق در تنگنا قرار گرفته و این محدودیت‌ها مشکلات شدیدی را برای آنها ایجاد کرده است.

افزایش حوادث آسانسور

حوادثی همچون محبوس شدن در آسانسور، فاسد شدن مواد غذایی مانند لبنیات، اختلال در آنتن دهی تلفن‌های همراه و قطع آب از دیگر مشکلاتی است که قطع برق به همراه داشته است.

خاموشی‌های مکرر و خارج از برنامه زمانبندی سبب گله مردم شده استرئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری گرگان از افزایش تعداد عملیات نجات شهروندان در حادثه آسانسور خبر داد.

موسی الرضا صفری افزود:با توجه به قطعی‌های مکرر برق شهر و افزایش تماس‌های شهروندان با آتش نشانی روزانه ۲۵ الی ۳۰ فقره حادثه آسانسور در گرگان گزارش می‌شود.

وی از شهروندان خواست در ساعاتی که احتمال قطعی برق وجود دارد از سوارشدن در آسانسور پرهیز کنند.

کلافگی مردم گلستان از خاموشی های مکرر/ برنامه زمانبندی دقیق نیست

اختلال در آنتن دهی تلفن‌های همراه

قطعی‌های مکرر برق همچنین سبب اختلال در شبکه تلفن‌های همراه شد.

مدیرعامل شرکت مخابرات استان گلستان در این خصوص گفت:نوسانات چندباره برق و جوابگو نبودن باطری‌های مراکز خدمات تلفن ثابت و موبایل در هنگام قطعی برق علت اختلال در شبکه‌های مخابراتی طی روزهای اخیر بوده است.

غلامعلی شهمرادی افزود:مراکز پرظرفیت و تلفنی که در سطح استان به سیستم برق دیزلی مجهز هستند، بعد از قطعی برق مشکل خاصی ندارند اما با توجه به پراکندگی توزیع تجهیزات در شهرها و روستاها، این امکان که همه مراکز به سیستم برق دیزلی مجهز باشند، وجود ندارد و در آنها از باطری استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه نوسانات برق بر عملکرد باطری‌ها تأثیر گذاشته است، اضافه کرد:شارژ شدن باطری‌ها به هشت الی ۹ ساعت زمان نیاز دارد لذا قطعی مکرر برق مانع شارژ شدن آنها شده و به همین علت قادر به ارائه خدمت نیستند.

شهمرادی گفت:تمام تلاش ما این است که اگر در نقطه‌ای قطعی  اینترنت  ثابت داریم، حتی‌المقدور از طریق سایت‌های مجاور ارتباط اینترنتی مردم قطع نشود.

خاموشی در صنعت و متضرر شدن واحدهای تولیدی

با کمبود برق، مسئولان استان برای پایداری شبکه به سمت خاموشی در شهرک‌های صنعتی رفتند و این امر ضررهای مالی زیادی را برای واحدهای تولیدی به همراه داشته است.

کلافگی مردم گلستان از خاموشی های مکرر/ برنامه زمانبندی دقیق نیست

یکی از مالکان واحدهای تولیدی در گلستان، گفت:در وهله نخست رفاه و سلامت جامعه و آسایش مردم برای ما مهم است و ما در خصوص اعمال خاموشی و قطع برق برای ساعاتی محدود اعتراض خاصی نداریم.

این مالک افزود:اما باید در سالی که مزین به شعار تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها است مدیران مربوطه برنامه ریزی صحیحی در حمایت از واحدهای تولیدی و اشتغال آفرین داشته باشند.

وی بیان کرد:استمرار روند خاموشی‌ها اگر از چند هفته بیشتر شود خسارت‌های اقتصادی بیشتری را به واحدهای تولیدی تحمیل می‌کند.

مرادی گفت:دولت می‌تواند با اعمال برخی از حمایت‌ها در حوزه بیمه کارگران و معافیت‌های مالیاتی از واحدهای تولیدی که به سبب به کمبود برق دچار کاهش تولید شده‌اند، حمایت کنند.

به گفته وی در حال حاضر با تغییر ساعات کاری کارگران به شب تلاش می‌شود جلوی ضررهای وارد به تولید گرفته شده تا کارگران هم بیکار نشوند.

مجبور به اعمال خاموشی هستیم

اما مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق گلستان هم گفت:با افزایش دما میزان مصرف در استان از میزان مجاز فراتر رفته و ما مجبور به اعمال خاموشی هستیم.

علی اکبر نصیری افزود:در تولید برق به دلیل کاهش بارندگی و خارج شدن ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه برق آبی کشور از مدار، دچار مشکل هستیم و امیدواریم با رعایت مردم و مصرف بهینه شبکه پایدار داشته باشیم.

کلافگی مردم گلستان از خاموشی های مکرر/ برنامه زمانبندی دقیق نیست

وی با بیان اینکه خاموشی‌ها تا پایان تابستان ادامه دارد، اضافه کرد:نصیری گفت:ادارات باید ۵۰ درصد مصرف خود را کاهش دهند و اگر رعایت نکنند برق آنها قطع خواهد شد.

وی ادامه داد: ۴۷ درصد برق در گلستان توسط شبکه خانگی، ۷.۶ درصد در بخش تجاری، ۱۶.۶ درصد در بخش صنعت، ۱۹.۶ درصد در بخش کشاورزی و ۸.۳۳ درصد در بخش عمومی مصرف می‌شود.

نصیری خاموشی‌های خارج از جدول را به دلیل خرابی در فیدرها و یا خارج شدن برخی از نیروگاه‌های کشور از مدار اعلام کرد و گفت:قطعی برق امری کشوری بوده و مصرف استان از تولید استان بیشتر است.

امید است با اتخاذ تصمیم مناسب و برنامه‌ریزی درست و همچنین توسعه زیرساخت‌ها و تأسیسات برق در دوره زمانی مشخص، شرایط مطلوب‌تری را در استان شاهد باشیم.

همچنین توانیر باید با قرارداد با شرکت‌های بیمه خسارت مالی ناشی از نوسانات برقی را جبران کند که البته جبران خسارات تنها در بخش تجهیزات و لوازم خانگی نیست بلکه خاموشی در صنعت خسارت بالایی را به معیشت کارگران و تولیدکنندگان زده است که باید از این قسمت هم حمایت کرد.


http://www.caspiankhabar.com/92042



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96