اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



رییس سازمان، معدن و تجارت گلستان:

توسعه زراعت توتون در گلستان باید با جدیت بیشتر پیگیری شود
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان با اشاره به ظرفیت فراوان تولید توتون با کیفیت در این استان گفت که توسعه زراعت این محصول با توجه به ظرفیت فراوان اراضی مرغوب گلستان باید با جدیت بیشتر پیگیری شود.

 حسین طلوعیان  روز سه شنبه در نشست بررسی مسایل و مشکلات  توتون  کاران گلستان با حضور  رمضانعلی سنگدوینی  نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس و جمعی از مسوولان دستگاههای مرتبط اظهار داشت:طولانی شدن فرایند صدور مجوز در سطح ملی برای توسعه صنایع تبدیلی، جذب نقدینگی برای حمایت از توتون کاران و تامین نهاده از جمله بذر، کود و سم ، جزو مهمترین مشکلات پیش‌روی صنعت توتون گلستان است.

توسعه زراعت توتون در گلستان باید با جدیت بیشتر پیگیری شود

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه خواستار عمل کردن شرکت دخانیات در قبال توتون کاران استان شد.

رمضانعلی سنگدوینی افزود:شرکت دخانیات اگر نمی تواند توتون کشاورزان را با قیمت مناسب بخرد باید به آنها اجازه دهد محصول خود را به دیگر مشتریان بفروشند.

هرساله توتون کاران گلستان در هنگام تحویل محصول به مراکز خرید تضمینی در استان، به نحوه قیمت گذاری کارشناسان معترض هستند.

کشت توتون در استان گلستان به صورت دیم و در زمین های شیبدار دامنه رشته کوه های البرز شرقی که اقلیم مناسبی دارد ، انجام می شود و یکی از مرغوب ترین ارقام این محصول به نام"باسما"در همین منطقه برداشت می شود.

طولانی بودن دوره کشت و برداشت توتون که حدود یک سال به طول می انجامد، درآمد خوبی را عاید کشاورزان می کند.

سال زراعی گذشته هزار و ۹۰۰ هکتار از اراضی  کشاورزی  گلستان به کشت توتون اختصاص یافت که دست کم ۲ هزار و ۹۰۰ تن محصول از آن برداشت شد.

براساس اعلام کارشناسان، هر هکتار کشت توتون برای پنج تا ۱۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد می‌کند بنابراین توسعه کشت این محصول می‌تواند گامی مهم برای ایجاد اشتغال پایدار در منطقه باشد.

استان گلستان با جمعیت تقریبی ۱.۹ میلیون نفر که محور فعالیت بیشتر مردمان آن کشاورزی است، ۶۶۷ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد و تولیدات بخش کشاوروزی این استان شمالی سالانه افزون بر پنج میلیون تن است.


http://www.caspiankhabar.com/92046



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96