اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



فعال اجتماعی گرگان مطرح کرد؛

گرگان نیازمند توسعه متوازن/نگاه احساسی به تله کابین نداشته باشیم
یک فعال اجتماعی با توجه به جانمایی تله کابین در ناهارخوران گفت: مدیریت شهری نباید در پروژه‌ها نگاه احساسی داشته باشدبلکه باید توزیع متوازن سرمایه گذاری و کاربری چند منظوره را لحاظ کند.

به گزارش  کاسپین خبر  به نقل از مهر، یحیی گلشاهین، اظهار کرد:در دوره دوم  شورای شهر   گرگان  مجموعه‌ای از طرح‌های  عمرانی ، فرهنگی و  گردشگری  با رویکرد توسعه محور به نام گرگان +۱۴ تدوین شد که از آن زمان تا اکنون هر آنچه در شهر گرگان در حوزه مدیریت شهری اجرا شده تقریباً ادامه و یا تکمیل همان طرح‌ها بوده است.

وی اضافه کرد:بعد از ۱۵ سال از آن دوران، هنوز شورا و مدیریت شهری نتوانسته پروژه‌های جدید و جدی‌ای را برای احیای شهر گرگان به عنوان مرکز ثقل و توجه در شمال کشور تعریف کند.

این فعال اجتماعی و صاحب‌نظر در مسائل اقتصادی بیان کرد: در حال حاضر یکی از معضلات شهر گرگان مسأله  ترافیک  بوده که به این چالش امروز در شهر توجه جدی نشده است.

گلشاهین ادامه داد:مدیریت شهری در چند سال گذشته هم با احداث پل‌های روگذر و زیرگذر غیرکارشناسی که بیشتر به عنوان پروژه‌های تبلیغاتی با همکاری تعدادی پیمانکار رسانه‌ای برای ابقای تسلط فرد یا گروهی خاص مورد استفاده قرار گرفت، نتوانست مشکلات را برطرف کند بلکه مشکلی هم به مشکلات آن اضافه کرد و این امر نشان می‌دهد که سرمایه‌ها در مسیر درستی استفاده نشده و سرمایه‌های مشهودی را در مسیر بلوار ناهارخوران به ورطه نابودی کشاند.

وی گفت:هم اکنون هم پروژه‌هایی همچون  تله کابین  و  شهربازی  مطرح شده که البته گرگان به این فضاهای تفریحی و تفرجگاهی نیاز دارد اما تجربه گذشته نشان می‌دهد که نباید برای اجرای پروژه‌ای سنگین و پرهزینه احساسی برخورد کرد و ارزیابی تمامی جزئیات حتی کوچک باید مورد توجه کارشناسی قرار بگیرد.

گلشاهین عنوان کرد:جانمایی شهربازی گرگان در تپه تفرجگاهی انجام شده که ذاتاً محل تفریحی است و با توجه به محدودیت عرض عبوری در برخی از ایام بار ترافیکی زیادی را تحمل می‌کند لذا باید این مسائل را در اجرای این پروژه مد نظر قرار داد.

این فعال اجتماعی افزود:پروژه تله کابین هم در جنوب گرگان تعریف شده که به لحاظ زیست محیطی و ترافیکی دارای اشکالات متعددی است.

وی توضیح داد:جاده ناهارخوران محوری بسته بوده که سوق دادن جمعیت به سمت آن بار ترافیکی بیشتری را به دنبال خواهد داشت.

گلشاهین متذکر شد:مدیریت شهری باید از احداث تله کابین به دنبال کسب فرصت‌های متعدد باشد و صرفاً نگاه تفریحی و گردشگری به تله کابین با توجه به هزینه بسیار بالای ایجاد آن، عقلایی نیست و از بستر اجرای آن باید فرصت رشد و توسعه متوازن برای سایر نقاط را فراهم کرد.

این فعال اجتماعی گرگان گفت:می‌توان همراه و در کنار تله کابین پروژه‌ای مکمل را تعریف کرد که قطعاً این امر در جنوب گرگان ممکن نیست.

وی ادامه داد:چرا تصور بر این است تله کابین همیشه باید در ارتفاعات تعریف شود بلکه می‌توان آن را در محدوده عبوری شهری ایجاد کنیم.

گلشاهین اظهار کرد:نگاه ما به تله کابین نباید تک منظوره باشد بلکه باید استفاده چندمنظوره از آن داشته باشیم و مسائلی همچون حمل و نقل، تفریح، گردشگری و توسعه اشتغال و بازار را در آن ببینیم، در این صورت نیازی نیست که تله‌کابین را ساعت بندی کرده که ترافیک را کنترل کنیم‌!

وی بیان کرد:تله کابین و شهربازی موضوعاتی به طور کل سیاه و یا سفید نیستند بلکه می‌توانند یک فرصت برای توسعه کالبد اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در نقاط کمتر توسعه یافته شهر گرگان باشند.

این فعال اجتماعی اضافه کرد:تا زمانی که نگاه متوازن به موضوع توسعه نداشته باشیم نمی‌توانیم به توزیع عادلانه فرصت‌ها و سرمایه‌ها در مدیریت شهری نائل شویم.


http://www.caspiankhabar.com/92111



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96