اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



خبرنگاران در محاصره مشکلات و وعده‌ها/مصائب در یک تیتر نمی‌گنجد
نبود ثبات و امنیت شغلی، نداشتن بیمه و مسکن، نبود امکانات مناسب برای فعالیت رسانه ای، نبود نظام ارزیابی قوی و نگاه غلط به خبرنگاران از جمله مشکلات فراروی فعالان رسانه ای گلستان است.

به گزارش  کاسپین خبر  به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، انعکاس واقعیت‌های جامعه و طرح مشکلات، تنگناها و گرفتاری‌های مردم جزو دغدغه‌هایشان است، تلاش می‌کنند تا صادقانه و به دور از هیاهو و فرافکنی در راستای توسعه شهر و کشور گام بردارند، با درج هر خبر خوشایند، خوشحال و با هر چه منفی است، ناراحت شده اما استوار به طرح موضوع می‌پردازند.

خبرنگاران، همان‌هایی که با از خودگذشتگی، سختی‌ها را تحمل می‌کنند و با واژه واژه‌ای که می نگارند درد و رنج مردم را بازتاب می‌دهند.

با آنکه کوهی از مشکلات هستند و در مسیر کاری خود تهدید و گاه از آنها شکایت می‌شود و گاهی توهین می‌شنوند اما خللی در راستای رسالتشان ایجاد نشده و پرصلابت در راستای روشنگری جامعه قلم می‌زنند.

اما با این همه دغدغه و پیگیری برای حل مشکلات مردم، آستینی برای رفع نیازهای آنها بالا زده نشده و مصائب آنها که مثنوی هفتاد من است از سالی به سال بعد منتقل می‌شود.

خبرنگاران پیش قراولان انعکاس کاستی‌ها و کمبودهای جامعه بوده که متأسفانه تنها در  روز خبرنگار  به چشم می آیند و روز بعد از آن فراموش می‌شوند.

یقیناً فراهم آوردن شرایط شغلی مناسب برای خبرنگاران رابطه مستقیمی با اعتلای کشور دارد، یعنی هر اندازه چالش‌های فراروی خبرنگاران کمتر شود، آنها با فراغ بال بیشتری به مباحث کلان جامعه می‌پردازند.

در گلستان ۱۵۵ نشریه چاپی، الکترونیکی و غیره فعال بوده که شامل:۸۵ نشریه چاپی(روزنامه‌ها و هفته نامه و غیره)، ۵۷ نشریه الکترونیکی برخط(پایگاه‌های خبری)و ۱۳ نشریه الکترونیکی غیربرخط (هفته نامه و غیره که چاپ کاغذی ندارند)است.

خبرنگاران در محاصره مشکلات و وعده ها/مصائب در یک تیتر نمی گنجد

در روز خبرنگار پای درد و دل و مشکلات این صنف نشستیم و طرح مسائل نشان می‌دهد که مشکلات آنها از سال‌های گذشته همچنان پا برجاست و تغییری در راستای بهبود آن ایجاد نشده است.

نبود آموزش‌های حرفه‌ای

مدیر مسئول هفته نامه آفتاب گلستان در این خصوص گفت:مهم‌ترین مشکلات روزنامه‌نگاران کشور و البته گلستان عدم آموزش‌های حرفه‌ای و تخصصی، نداشتن امکانات مناسب برای فعالیت‌های رسانه‌ای، مشکلات معیشتی از قبیل نداشتن بیمه، مسکن و امنیت شغلی و نگاه غلط مسئولان به روزنامه نگاران است.

به بسیاری از افراد که فاقد کوچک‌ترین تخصص در حرفه خبرنگاری هستند لقب خبرنگار داده شده و تمایزی بین آنها و خبرنگاران واقعی وجود نداردروح الله کلانتری افزود:امروزه بسیاری از نشریات به بولتن‌های دولتی تبدیل شده و ضرورت دارد مسئولان استان به جایگاه و نقش روزنامه نگاران در توسعه استان توجه کنند.

وی ادامه داد:یکی از مشکلات اساسی مطبوعات مکتوب استان، محتوای ضعیف بوده و علت آن هم این است که متأسفانه افراد شایسته و حرفه‌ای و متخصص در مطبوعات استان کمتر وجود دارد.

نمی‌توان به خبرنگاری لقب شغل داد

یکی دیگر از فعالان رسانه‌ای گلستان هم گفت:درآمد بسیاری از خبرنگاران استان ناچیز بوده و نمی‌توان به حرفه خبرنگاری لقب یک شغل داد.

ربابه کابلی افزود:در حالی که تورم ۵۰ درصدی در کالا و خدمات در جامعه مشهود و عینی است و عایدی و درآمد بسیاری از مشاغل خصوصی و دولتی و بخش‌های اداری و خدماتی افزایش یافته، متأسفانه خبرنگاران از این موضوع مستثنی هستند و افزایش حقوق چندانی برای آنها لحاظ نشده است.

خبرنگاران در محاصره مشکلات و وعده ها/مصائب در یک تیتر نمی گنجد

وی ادامه داد:از جمله مشکلات پیش روی خبرنگاران نبود داده‌های دقیق، جوابگو نبودن بسیاری از مدیران، نبود رتبه بندی و امتیاز، نبود چارچوب مشخص برای ورود به این حرفه و غیره است.

یک خبرنگار گلستانی هم به مهر گفت:از موضوعاتی که به عنوان دغدغه خبرنگاران محسوب می‌شود بی‌توجهی مدیران حوزه فرهنگ به توانمندی علمی و تخصصی این قشر است.

مهدی رحمانی افزود:از آخرین باری که در گلستان برای خبرنگاران دوره مهارت افزایی و آموزشی اجرا شد حدود سه سال می‌گذرد و بعد از آن هیچ رخداد آموزشی اتفاق نیفتاده که این موضوع سبب می‌شود خبرنگاران از روش‌های نوین در اطلاع رسانی و خبر دور بمانند.

وی ادامه داد:از دیگر مسائل حوزه خبرنگاری نبود رتبه بندی و نظام ارزیابی خبرنگاران است، یعنی آنکه داشتن یک کارت خبرنگاری یک فرد را به عنوان خبرنگار معرفی کرده در حالی که بخشی از این افراد فاقد کوچک‌ترین مهارت و تخصص در حوزه خبرنویسی و خبرنگاری هستند که این امر باید توسط مدیران بررسی و برای آن علاج بخشی انجام شود.

خبرنگاران قراردادی ندارند

یک فعال رسانه‌ای دیگر هم گفت:خبرنگاران مظلوم ترین و کم درآمدترین شاغلان جامعه به حساب می‌آیند و حقوق آنها حتی از یک کارگر ساده هم کمتر است.

نجمه جهانتیغ افزود:از مهم‌ترین مشکلات خبرنگاران نبود امنیت و ثبات شغلی است؛ اکثر خبرنگاران بدون داشتن قرارداد رسمی و حتی برگه کتبی برای رسانه‌ها مشغول به فعالیت هستند.

وی بیان کرد:بیشتر آن‌ها فاقد بیمه درمانی و بیمه تکمیلی بوده و اگر به دردی مبتلا شوند مشکلات و چالش‌های زیادی را پیش رو دارند.

خبرنگاران در محاصره مشکلات و وعده ها/مصائب در یک تیتر نمی گنجد

جهانتیغ گفت:خبرنگاران به سبب آنکه اتحادیه و یا صنف خوبی در استان ندارند، نتوانسته‌اند مشکلات خود را مطرح و برای نیازمندی‌های خود راهکاری بیندیشند.

وی بیان کرد:در سال‌های اخیر مسائل جناحی و سیاسی خانه مطبوعات استان را به یک مرکز بی اثر و خنثی تبدیل کرده که صرفاً در برخی از مناسبت‌ها مانند روز خبرنگار، فعالیت‌های نمایشی انجام می‌دهند.

جهانتیغ افزود:بسیاری از افرادی که در خانه مطبوعات استان عضو هستند صاحب امتیاز و مدیر مسئول بوده و خبرنگاران فعال در این خانه جایی ندارند.

وی عنوان کرد:اکثر این افراد نه قدرت مطالبه گری مشکلات و نه قلمی برای انعکاس دغدغه‌ها داشته که باید فرقی بین این افراد و خبرنگاران واقعی وجود داشته باشد.

این فعال رسانه‌ای گلستان گفت:بیشتر خبرنگاران استان فاقد مسکن بوده و تلاشی برای رفع این مشکل آنها انجام نشده است.

پیگیر مشکلات خبرنگاران هستیم

در خصوص اقدامات انجام شده برای رفع مشکلات خبرنگاران با معاون فرهنگی و رسانه‌ای  اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی  گلستان گفتگوی کردیم، احمد گلچین گفت:خبرنگاران استان در بسیاری از بحران‌ها مثل سیل و کرونا در فعال کردن و نقش آفرینی اقشارجامعه نقش بارز و برجسته ای داشته و بذر امید را در جامعه می‌کارند.

وی ادامه داد:خانه مطبوعات و رسانه‌های استان گلستان با تلاش و پیگیری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و اصحاب رسانه ثبت شد و هیأت مدیره در حال پیگیری مطالبات اصحاب رسانه استان است.

گلیچین بیان کرد: رتبه بندی خبرنگاران یکی ازضرورت ها است که آنها می‌توانند با مراجعه به سامانه جامع رسانه‌های کشور درخواست رتبه بندی کنند.

خبرنگاران در محاصره مشکلات و وعده ها/مصائب در یک تیتر نمی گنجد

وی افزود:حتی در استان دستورالعملی را بومی سازی کردیم و خارج از اختیاری که وزارت خانه داده بود فراخوان دادیم تا خبرنگاران استان را رتبه بندی کرده که ملاکی برای حمایت از خبرنگاران باشد اما مورد استقبال قرار نگرفت.

گلچین در خصوص اقدامات انجام شده در زمینه کرونا، بیان کرد:با هماهنگی انجام شده با علوم پزشکی واکسیناسیون خبرنگاران آغاز شده و تاکنون حدود ۳۰۰ نفر واکسن دریافت کرده‌اند.

وی در مورد مشکلات مسکن خبرنگاران گفت:با پیگیری‌های انجام شده، بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با وزارت مسکن و شهرسازی تفاهم نامه‌ای منعقد شد که براساس آن ۱۰ هزار واحد مسکونی درسطح کشوردر مدت سه سال ساخته شده و به اصحاب فرهنگ وهنر و رسانه درصورت داشتن شرایط تحویل داده خواهد شد.

گلچین در خصوص تعداد مجوزهای صادر شده در سال ۱۴۰۰ گفت:در سه ماهه ابتدای سال، در حوزه مطبوعات ۱۵ مجوز صادر شده که شامل پنج پایگاه خبری، دو فصلنامه، دو دوفصلنامه و ۶ ماهنامه است.

در روزگاری که هرکس به راحتی وارد عرصه خبر می‌شود باید تمایزی بین وی و خبرنگار پیشکسوت وجود داشته باشد لذا لازم است نظام ارزیابی دقیقی در این راستا ایجاد شود.

همچنین باید مسئولان فرهنگ و ارشاد استان مشکلات فعالان رسانه‌ای را مد نظر قرار داده زیرا رفع دغدغه‌های این صنف کمک به توسعه استان خواهد بود.


http://www.caspiankhabar.com/92148



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96