اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



اجرای پروژه‌های جمع‌آوری فاضلاب در شهرهای استان گلستان به کجا رسید؟
اجرای پروژه‌های جمع‌آوری فاضلاب در برخی شهرهای استان گلستان قدمتی به طول دو دهه دارد اما هنوز این پروژه‌ها به پایان نرسیده و حتی در مرکز استان تقریبا نیمی از مشترکان به شبکه فاضلاب متصل نیستند.

به گزارش  کاسپین خبر  به نقل از تسنیم، حفظ  محیط زیست  و جلوگیری از انتشار انواع آلودگی‌ها در کنار ضرورت استفاده مجدد از فاضلاب تصفیه شده برای برخی مصارف غیرشرب، اجرای پروژه‌های جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب را ضروری کرده است.

از سوی دیگر با توجه به محدودیت‌های منابع آبی در استان گلستان، اجرای پروژه‌های جمع‌آوری فاضلاب و تصفیه و بازگردانی آن به چرخه مصرف دست کم در برخی صنایع و کشاورزی می‌تواند به کم کردن فشار ناشی از بحران کم آبی در این استان کمک کند.

اجرای پروژه‌های جمع‌آوری فاضلاب در برخی از شهرهای استان گلستان حداقل دو دهه قدمت دارد، در همه این سال‌ها اعتبارات دولتی به طور قطره چکانی به این پروژه‌های مهم تزریق شده است.حتی بخش‌های بزرگی از شهر  گرگان  نیز به شبکه جمع آوری فاضلاب متصل نیستند.

پروژه‌ای که اگر قرار به اجرای آن باشد، دولت باید اعتبار ویژه‌ای برای آن در نظر بگیرد زیرا هزینه اجرای یک کیلومتر شبکه فاضلاب دست کم 5 برابر ایجاد شبکه داخلی آب شرب است.

بهزاد هرمزی، مدیرعامل آب و فاضلاب استان با اشاره به اهمیت اجرای پروژه‌های فاضلاب در شهرهای استان اظهار داشت:اجرای این پروژه‌ها از نظر بهداشتی و محیط زیستی بسیار مطلوب است اما اعتبار سنگینی برای اجرای آنها لازم داریم که تأمین آن در توان دولت نیست.

وی گفت:هزینه فعلی برای اجرای یک کیلومتر شبکه داخلی آب شرب در شهرهای استان حدود یک و نیم میلیارد تومان است که این رقم برای شبکه فاضلاب تا 8 میلیارد تومان هم می‌رسد.علت این اختلاف قیمت اولا نوع تجهیزاتی و بعد هم عمق بیشتر اجرای پروژه در شبکه فاضلاب است.

استان گلستان 33 شهر دارد که سیستم و شبکه فاضلاب فقط در بندرترکمن، بندرگز و کردکوی به طور کامل اجرا شده ضمن اینکه برای ارتقای مدول اول تصفیه خانه این شهرها، مشاور انتخاب و اعتباراتی هم برای امسال پیش بینی شده است.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان درباره آخرین وضعیت اجرای شبکه و سیستم فاضلاب در شهر گرگان گفت:در مرکز استان تا شهریورماه پارسال برای واگذاری انشعابات جدید به بن بست خورده بودیم اما توانستیم با برخی از اقدامات از جمله تکمیل انفصالی‌ها و گسست‌ها، بخشی دیگر از مناطق شهر را به شبکه فاضلاب وصل کنیم.

شبکه جمع آوری فاضلاب گرگان 450 کیلومتر طول دارد که در 300 کیلومتر آن کار انجام شده اما این اقدامات یکپارچه نیست.ضمن اینکه فقط واحد شماره یک تصفیه خانه گرگان راه افتاده است.در حال حاضر بنا به گفته هرمزی، قابلیت واگذاری نزدیک به 8 هزار انشعاب جدید از منطقه میناگل تا میدان مادر وجود دارد.
 

وی با بیان اینکه دست کم به 450 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای پروژه‌های فاضلاب در گرگان نیاز است، اظهار داشت:حتی اگر 200 تا 300 میلیارد تومان هم برای این پروژه اعتبار اختصاص داده شود، می‌توان آن را به جای قابل قبولی رساند.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان درباره اجرای این پروژه در آزادشهر گفت:ما در این شهر مشکل قراردادی در موضوع تصفیه خانه با پیمانکار پروژه داریم که باید این مشکلات رفع شود تا بتوانیم کار را شروع کنیم.

وی درباره وضعیت پروژه جمع آوری فاضلاب در گنبدکاووس هم بیان داشت:اگر برای این پروژه 60 میلیارد تومان اعتبار می‌دادند می‌توانستیم تصفیه خانه، ایستگاه پمپاژ، لاینینگ شبکه و غیره را انجام داده و شبکه را فعال کنیم اما دولت این اعتبار را به ما نداد.

هرمزی افزود:برای شهر گرگان ما طرح پیش فروش فاضلاب را تهیه کردیم و با منابع طبیعی هم کارگروهی را برای جذب سرمایه گذار تشکیل دادیم و بنا داریم از فاضلاب تصفیه شده برای زراعت چوب استفاده کنیم.در این طرح سرمایه گذار 15 سال از فاضلاب استفاده خواهد کرد و زمین نیز به مدت 15 سال به آنها واگذار خواهد شد.

وی همچنین گفت:برای برخی شهرهای دیگر از جمله علی آبادکتول به دنبال استفاده از منابع مالی از جمله استفاده از ماده 56 یا همان فاینانس داخلی هستیم تا بتوانیم کار را شروع کنیم.


http://www.caspiankhabar.com/92217



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96