اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



اولویت های توسعه گرگان- ۴

فاصله طولانی گرگان تا شهرهوشمند/ارتقا کیفیت زندگی تنها یک شعاراست
با وجود آن که فرآیند هوشمندسازی در بسیاری از شهرهای کشور آغاز شده اما این امر در گرگان تنها در حد شعار باقی مانده و ضرورت دارد مسئولان در این زمینه برنامه ریزی جدی تری انجام دهند.

به گزارش  کاسپین خبر  به نقل از مهر، رشد روز افزون زندگی شهرنشینی پیامدهایی همچون محدودیت‌های زمانی و مکانی را به دنبال داشته لذا برای کارآمد کردن منابع، لازم است روش‌هایی همچون هوشمندسازی به کار گرفته شود.

در هوشمندسازی، یک منطقه شهری، همه امکانات خود را بکار می‌گیرد تا رفاه و آسایش شهروندان خود را تأمین کند.

در این بین سهم  شهرداری  که متولی اداره شهر است پررنگ بوده و می‌تواند با اقدامات اساسی و ایجاد پایگاه اطلاعاتی، تمام بخش‌های تابعه خود از جمله ترافیک، خدمات شهری، عمران، زیربنایی، آتش نشانی و غیره را هوشمند کند.

البته شهر هوشمند با الکترونیکی کردن متفاوت است و به مسئولان یک شهر اجازه می‌دهد به صورت مستقیم با جامعه و زیرساخت‌های شهری تعامل برقرار و به نیازهای شهر و شهروندان پاسخ‌های فوری دهند.

در شهرداری  گرگان  جز«نصب بنر شهر هوشمند»و«شعار شهر هوشمند»، اتفاق دیگری نیفتاده و عقب ماندگی‌های جدی در راستای تحقق این شعار وجود دارد.

هر چند که در سال گذشته شهردار سابق گرگان، خبر داده بود که قرار است شهر هوشمند با کمک چینی‌ها(خواهرخوانده)انجام شود اما تاکنون اتفاق خاصی در این زمینه روی نداده و باید شهردار منتخب گرگان این امر را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد.

شهرداری؛ بازیگر اصلی هوشمندسازی

یک کارشناس مدیریت شهری در این خصوص گفت:هوشمندسازی شهرها باید جزو اولویت‌های مدیران شهری بوده و زیرساخت‌های آن فراهم شود.

فاصله طولانی گرگان تا شهرهوشمند/ارتقا کیفیت زندگی تنها یک شعاراست

امیر مقصودلو افزود:در سنوات اخیر هزینه‌های زیادی صرف ایجاد زیرگذر و روگذر و مانند آن در شهر گرگان شده ولی در خصوص هوشمندکردن خدمات به شهروندان، گام جدی برداشته نشده است.

وی بیان کرد:هوشمندسازی بسیاری از هزینه‌ها را کاهش داده و به رفع معضل ترافیک، بهینه کردن صرف کردن اعتبارات، دسترسی آسان شهروندان به خدمات، بالابردن کیفیت خدمت رسانی، کاهش آسیب به محیط زیست کمک می‌کند و بازیگر اصلی این اقدامات هم شهرداری است.

هوشمندسازی بودجه نویسی را تغییر داده و از فساد و هدررفت منابع جلوگیری می‌کندمقصودلو تصریح کرد:هوشمندسازی سبب می‌شود روند بودجه نویسی تغییر کرده و همچنین از فساد و هدررفت منابع جلوگیری می‌کند.

عضو سابق شورای شهر گرگان و نامزد تصدی شهرداری هم در این خصوص گفت:شهرداری می‌تواند پیشرو شهر هوشمند بوده و شهر را با هزینه کمتری اداره کند.

مهران فدوی افزود:باید کمیته شهر هوشمند و الکترونیک در این راستا تشکیل شده و تمام داده‌ها به روز و پویا باشد.

هوشمندسازی یک کار زیرساختی است

برای اطلاع از اقدامات انجام شده در شهر گرگان با سرپرست شهرداری گرگان گفتگو کردیم، مجید سعیدی گفت:واحد مستقلی تحت عنوان شهر هوشمندسازی در شهرداری گرگان وجود ندارد.

وی افزود:مبحث هوشمندسازی یک کار زیرساختی بوده یعنی آی تی به معنای واقعی در شهرداری گرگان پیاده شود و مردم برای اخذ خدمات خود به سفر درون شهری و مراجعه به شهرداری نیازی نداشته باشند.

فاصله طولانی گرگان تا شهرهوشمند/ارتقا کیفیت زندگی تنها یک شعاراست

سعیدی گفت:تنها چیزی که در گرگان اتفاق افتاده یکسری خدمات و فعالیت‌ها توسط نرم‌افزار در حوزه شهرسازی، درآمد، اداری-مالی وجود داشته و وجود کاربر در شهرداری لازم است.

وی اضافه کرد:اجرای شهر هوشمند سبب می‌شود که دیگر به مراجعه حضوری نیازی نباشد و سفرهای درون شهری کاهش می‌یابد.

سرپرست شهرداری گرگان بیان کرد:در شهرداری گرگان شهر هوشمند در حد شعار باقی مانده و آن چیزی که باید، رخ نداده است.

وی افزود:ابتدا باید پایگاه GIS در شهرداری مانند آنچه که در شهرهای بزرگ اتفاق افتاده، تشکیل شود و تمام اطلاعات توصیفی، مکانی و بصری شهر را در آن وارد کرد.

سعیدی توضیح داد:این پایگاه یک بستر اطلاعاتی دارد که تمام نرم‌افزارها جامع که کاربر به آن نیاز دارد، در آن بارگذاری شده و آن نرم افزار خدماتی اطلاعات خود را از این پایگاه دریافت کند.

بارگذاری داده‌ها در گرگان ناقص و غیرهوشمند است

وی اظهارکرد:هم اکنون در شهرداری گرگان چنین اطلاعاتی وجود ندارد و اگر هم است ناقص و غیرهوشمند بوده و پایگاه با لایه‌های مختلف اطلاعاتی شکل نگرفته است.

سرپرست شهرداری گرگان گفت:در گرگان باید این پایگاه راه‌اندازی شده و ارائه خدمات و تغییرات توصیفی و مکانی که به صورت ساعتی و روزانه در شهر اتفاق می‌افتد، طوری فرایندسازی شود که خود به خود روزآمد، پویاسازی و غنی سازی شود.

فاصله طولانی گرگان تا شهرهوشمند/ارتقا کیفیت زندگی تنها یک شعاراست

وی با بیان اینکه یکی از خروجی این پایگاه پایین آوردن هزینه ممیزی‌ها است، افزود:هر آن چیزی که از پروژه‌های عمرانی، بازگشایی معابر، تغییرکاربری، مصوبات شورای شهر، کمیسیون ماده پنج، توافقات املاک و غیره لازم است قبل از ارجاع به واحدهای مربوطه باید در پایگاه GIS بارگذاری شود.

سعیدی اضافه کرد:هم اکنون این گونه نیست و اقدامات به صورت دستی و معکوس وار در نرم افزار شهرسازی قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه اگر هوشمندسازی اتفاق بیفتد، شهروندان می‌توانند خدمات خود را مانند پرداخت عوارض، صدور پروانه و سایر خدمات را غیرحضوری انجام دهند، گفت:همچنین بودجه نویسی که تمام سمت و سوی شهر طبق آن پیش می‌رود هوشمند خواهد شد.

هوشمندسازی هزینه‌ها را کاهش می‌دهد

سعیدی گفت:به عنوان مثال اگر قرار است ۱۰۰ میلیارد تومان، عملیات مرمت خیابان‌ها در شهر اجرایی شود، به این پایگاه مراجعه کرده و و می‌توان شوارعی که عمر آسفالت آنها ۱۰ سال است را استخراج و تمام داده‌های مرتبط را جستجو کرد اما هم اکنون برای چنین پرژه ای به سراغ واحد عمرانی رفته و اطلاعات را از یک شخص دریافت می‌کنیم.

وی افزود:همچنین اگر مقرر شد در ۱۰ نقطه از شهر پارک کودک جیبی احداث شود، در حال حاضر آیا مشخص است که در کدام نقطه تراکم جمعیتی کودکان دو الی ۱۰ سال وجود دارد؟ آیا آن مکان، پارک کودک شده یا محل تجمع نوجوانان و ایجاد معضلات اجتماعی بعدی می‌شود؟

سرپرست شهرداری گرگان ادامه داد:در حال حاضر برای ایجاد پارک کودک، بررسی می‌شود که در کدام محله زمین خالی وجود دارد و در آنجا پارک احداث کنیم.

وی اضافه کرد:در تعریف جایگاه‌های آتش نشانی هم به دنبال این هستیم که در یک جا زمین خالی پیدا کرده و ایستگاه بسازیم در صورتی که باید طبق اطلاعات پایگاه، اماکنی که شرایط احداث این واحد را دارد، احصاء شود.

سعیدی گفت:با اجرای این طرح، مصرف سوخت، سفرهای درون شهری و حرارت شهر، ترافیک و غیره کاهش می‌یابد.

وی متذکر شد:نقشه گسل‌ها به صورت پارت بندی برای صدور پروانه، طرح‌های هدایت آب‌های سطحی و داده‌های ترافیکی هم در این پایگاه باید ثبت شود.

سعیدی عنوان کرد:هم اکنون ما جز نصب پوستر و شعار آن در شهرداری گرگان هیچ اقدام دیگری انجام ندادیم.

با توجه به چالش‌های زیست محیطی، مصارف غیربهینه انرژی و مسائل انسانی که جوامع شهری امروزه با آن دست به گریبان هستند، ضرورت دارد تا مدیران شهری گرگان در راستای تحقق شهر انسان محور و کاهش این چالش‌ها حرکت کنند تا ضمن توزیع عدالت محورانه خدمات زندگی، هزینه‌ها را کاهش دهند.


http://www.caspiankhabar.com/92223



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96