اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



بخشی از درختان جنگل ناهارخوران گرگان خشک شد/ آیا پای زمین‌خواری در میان است؟
چند روزی است که خشک شدن بخشی از درختان پارک جنگلی ناهارخوران که نماد شهر گرگان و یکی از جاذبه‌های کم نظیر استان گلستان است، در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود و برخی از درمیان بودن پای زمین‌خواران می‌گویند.

به گزارش  کاسپین خبر  به نقل از تسنیم، دست درازی به طبیعت بکر و ییلاقی نوار جنوبی استان مربوط به امروز و دیروز نیست، سال‌هاست که عده‌ای سودجو این منابع را به تاراج می‌برند.

تغییر کاربری‌های گسترده و ساخت و سازهای بی ضابطه در مناطق ییلاقی استان در بخشی از مناطق جنگلی  ناهارخوران  گرفته تا روستاهایی مانند زیارت، درازنو و غیره زخمی کاری و عمیق بر پیکره بی رمق طبیعت استان گلستان وارد کرده است.

در برخی مناطق تا چشم کار می‌کند ویلاها و ساختمان‌های چند طبقه لاکچری رخ نمایی می‌کند، با اینکه سخت گیری در حوزه ساخت و سازهای غیرمجاز و تغییر کاربری‌های غیرقانونی در چند سال اخیر بیشتر شده اما هنوز هم ستون‌های بتنی و آهنی در دل طبیعت این استان قابل مشاهده است.

در این چند سال با ورود جدی دستگاه قضایی و البته فعال شدن برخی دستگاه‌ها مانند منابع طبیعی، در مواردی جهادکشاورزی و غیره برخوردها با متخلفان افزایش یافته و همین چند روز قبل بود که چندین حکم قلع بنا در این استان اجرا شد و در روستای زیارت گفته شد بیش از 100 حکم قابل اجرا در نوبت قرار دارد و 200 تا 300 پرونده تخلف نیز در حال رسیدگی است.

حساسیت مردم هم نسبت به حوزه منابع طبیعی در استان گلستان به لطف پیگیری‌های رسانه‌ای بیش از گذشته شده و مردم با مشاهده کوچکترین اتفاقی در این بخش، واکنش نشان می‌دهد چون چشم‌شان ترسیده و بارها شاهد اینگونه اتفاقات ناخوشایند در دل منابع ملی بوده‌اند.

در روزهای اخیر اما عکسی در برخی صفحات اجتماعی کاربران  گرگان ی منتشر شد که نشان می‌دهد بخشی از جنگل ناهارخوران، خشک شده است.برخی شهروندان معتقدند این خشک شدن درختان تعمدی است چراکه در قسمت بالایی و پایینی این منطقه، درختان همچنان انبوه و سرسبز هستند و فقط در یک منطقه میانی درختان جنگلی به شکل قابل تاملی خشک شده‌اند.

برخی هم معتقدند زمین‌خوارانی که هزار ترفند برای دست درازی به منابع طبیعی دارند، اینجا هم پایشان در میان است.کسانی که در گذشته درختان جنگلی را شبانه قطع و ریشه کنی و آن زمین‌ها را تصاحب می‌کردند حالا به شیوه دیگری روی آورده‌اند؟
 

البته اجرای طرح کاداستر در اراضی ملی استان از جمله در عرصه‌های جنگلی ناهارخوران تا حدودی خیلی مردم از تصرف غیرقانونی اراضی ملی و جنگلی راحت کرده اما باز بودن پرونده‌های بسیار در محاکم قضایی نشان دهنده این است که با وجود سند رسمی باز هم عده‌ای زمین‌خوار بیکار نمی‌نشینند.

اما منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان در این باره خشک شدن درختان محدوده‌ای خاص از پارک جنگلی ناهارخوران را ناشی از تغییرات اقلیمی دانسته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در واکنش به خشک شدن درختان در پارک جنگلی ناهارخوران و النگدره و احتمال  زمین خواری  و دست اندازی به منابع ملی را از اساس اشتباه دانسته و گفته گیاهان به طور اعم و درختان به طور خاص نسبت به تغییرات اقلیمی و محیطی خود واکنش نشان می‌دهند به ویژه درختان که می‌توانند مانند آرشیوی، تغییرات محیطی محل رویش خود را حفظ کنند.

 عبدالرحیم لطفی  معتقد است با توجه به میزان کم بارش و تغییرات اقلیمی درختان جنگلی در سطح استان به ویژه گونه‌های انجیلی و ممرز که نسبت به تنش‌های محیطی حساس‌تر هستند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفته درختان این مناطق تحت تأثیر تغییرات اقلیمی و محیطی قرار گرفته و با توجه به خشکسالی و فشار اکولوژیکی به پوشش گیاهی در طبیعت و به جهت جلوگیری از خسارت و مرگ، گیاهان نسبت به تغییر فیزیولوژیکی و جایگزینی رنگدانه گزانتوفیلی و یا به اصطلاح از دست دادن کلروفیل خود اقدام کردند تا در مقابل تنش‌های محیطی مقاوم‌تر شوند.

به تأکید این مقام مسئول در منابع طبیعی استان این درختان در ظاهر خشک شده ولی در واقع خزان زودرس صورت گرفته است و در صورت مساعد شدن شرایط اقلیمی گونه‌های درختی به شرایط قبل خود برخواهند گشت.


http://www.caspiankhabar.com/92239



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96