اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



مصائب گلستانی‌ها در روزهای بی‌برقی تابستان/ قبض‌های نجومی، برق از سر مشترکان گلستانی پراند
گرمای هوا امسال زودتر از آنچه که انتظار می‌رفت شروع شد و در برخی روزها در گلستان دمای بیش از ۵۰ درجه سانتی‌گراد به ثبت رسید؛ همزمان خاموشی‌های گسترده هم در این استان اعمال شد و البته کسی هم انتظار قبض‌های نجومی برق را نداشت.

به گزارش  کاسپین خبر  به نقل از تسنیم، طبق اعلام هواشناسی و داده‌های شرکت آب منطقه‌ای در خصوص اندازه‌گیری متوسط دمای هوا نشان دهنده افزایش بیش از 1.5 درجه‌ای دمای هوا در تابستان امسال دارد.

براساس داده‌های منتشر شده شرکت آب منطقه‌ای استان متوسط دمای اندازه گیری شده در ایستگاه‌های معرف دشت 1.6 درجه افزایش دما و در ایستگاه معرف ارتفاعات 1.3 درجه سانتی‌گراد افزایش را نشان می‌دهد.

از سویی دیگر مردم  گلستان  امسال تابستانی داغ و شرجی و گرمتر از سال‌های گذشته را پشت سر گذاشتند.دمای هوا در برخی روزهای تابستان امسال به بالای 50 درجه سانتی گراد رسیده بود و حتی در برخی روزها، بعضی از مناطق این استان به عنوان گرمترین نقطه کشور اعلام شده بود.

به مصائب کاهش بارش‌ها و خشکسالی شدیدی که مردم این استان امسال با آن درگیر بودند، قطعی‌ها و خاموشی‌های گسترده را هم باید به آن اضافه کرد.تابستانی داغ همراه با قطعی آب و  برق ، مردم این استان را به شدت کلافه کرد اما کسی انتظار این را نداشت که با وجود آنهمه مشکلی که  قطعی برق  برای مردم به وجود آورد، حالا قبض‌های نجومی برای آنان صادر شود.

با اینکه شرکت توزیع اعلام کرده برق مشترکان پرمصرف طبق قانون، به صورت تصاعدی و حداکثر 23 درصد افزایش پیدا کرده است اما مبالغی که در قبوض مردم نوشته یا به آنان پیامک شده، حاکی از افزایشی چندین برابری است.

موضوعی که این روزها صدای مردم را درآورده و مسئولان شرکت توزیع نیروی برق استان هم به مردم می‌گویند"باید این مبالغ را پرداخت کنید و گرنه برق شما قطع می‌شود".مجمع نمایندگان استان گلستان البته نامه نگاری با وزیر نیرو انجام داده و با توجه به وضعیت  گرما ی هوا، خواستار اعمال تعرفه گرمسیری برای استان گلستان و بازنگری در قبوض برق مشترکان شده است.

نامه نگاری که البته تا کنون هیچ نتیجه‌ای نداشته و در نهایت این مردم هستند که باید این مبالغ را بپردازند و شرکت توزیع تنها کاری که برای مردم انجام داده تقسیط مبلغ پرداختی است.

یکی از شهروندان در این باره به خبرنگار ما گفت:مبلغ قبض دوره قبل برای بنده 60 هزار تومان بوده و حالا یک میلیون و 200 هزار تومان قبض برایم صادر شده است.در یک خانه 70 متری زندگی می‌کنیم و فقط یک کولر داریم.چرا باید یک میلیون و 200 هزار تومان پول برق بدهیم؟

حیدری نیا با اشاره به مراجعه مکررش به شرکت توزیع افزود:هیچ کسی جواب درستی نمی‌دهد، فقط می‌گویند مصرف کردید باید پولش را بدهید.اما مصرف ما نسبت به ماه‌های قبل تغییر چندانی نداشت که حالا قرار باشد 200 برابر پول برق پرداخت کنیم.

شهروند دیگری هم که قبض برق به دست در مقابل شرکت توزیع برق حضور داشت، به خبرنگار ما گفت:ما نه رمزارز داریم نه خانه‌ای چند صدمتری که چند کولر نیاز داشته باشد.یک خانه 100 متری در روستا با یک کولر چرا باید قبض برقم 3 میلیون و 500 تومان باشد.دوره قبلی هزینه برق ما 130 هزار تومان بود.
 

وی با تأکید براینکه ساکن یکی از روستاهای غرب گرگان است، افزود:حقوق کارگری ما در ماه به زور به 3 میلیون تومان می‌رسد با آنهمه قسط و بدهی و وامی که داریم چگونه باید این مبلغ گزاف را بدهیم.قبض برق ما حتی بیشتر از حقوقی است که دریافت می‌کنم.برخی مسئولان که زیر کولرهایشان در این تابستان نشسته بودند، خیلی از ما مردم در حال کارگری زیر آفتاب داغ بودیم حال رواست که این مبالغ را به عنوان پول برق بدهیم.

این شهروند گفت:اعتراض هم که می‌کنیم فقط یک جواب می‌دهند"همین که هست"مگر می‌شود همین باشد.منِ کارگر باید از کجا پول در بیاورم تا قبض نجومی برق را پرداخت کنم؟

ناراحتی و اعتراض مردم به قبض‌های نجومی مردم متأسفانه تا کنون هیچ نتیجه‌ای نداشته است.رحمت‌الله نوروزی، عضو مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی هم در واکنش به این موضوع گفت:با وزیر نیرو نامه نگاری کردیم و خواستار اعمال تعرفه گرمسیری در استان گلستان شدیم.

وی گفت:تابستان امسال مردم استان ما مشکلات زیادی داشتند.حتی خاموشی‌هایی که اعمال می‌شد نسبت به خیلی از استان‌ها بیشتر و غیرطبیعی بود.از طرفی ما گرمای بالای 50 درجه را در این استان شاهد بودیم و در برخی روزها حتی گرمتر از خوزستان بودیم.شرایط استان گلستان باید از سوی وزارت نیرو مورد بازنگری قرار بگیرد.

علی اکبر نصیری، مدیرعامل شرکت توزیع برق استان گلستان گرمای زودرس و تداوم روزهای گرم را علت افزایش مبالغ درج شده در قبوض برق دانست و اظهار داشت:تابستان بسیار گرمی را پشت سرگذاشتیم، هم شدت گرمای هوا بالا بود و هم این شرایط تداوم داشت که این وضعیت سبب افزایش مصرف انرژی شد.

وی گفت:برای اینکه مردم در پرداخت قبوض مشکلی نداشته باشند به همه شهرستان‌ها دستور دادیم که مبالغ را در 3 قسط تقسیط کنند تا شرایط برای پرداخت آن تسهیل شود.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان با بیان اینکه بارها این مسئله را به مردم گوشزد کردیم که اگر مصرف را مدیریت نکنند، جزو مشترکان پرمصرف خواهند بود، گفت:مشترکان کم مصرف 7 درصد و مشترکانی که الگوی مصرف را رعایت نکرده‌اند 16 تا 23 درصد افزایش مبلغ در قبوض آنها لحاظ شده است.

وی این را هم گفت:گلستان تعرفه سه و چهار گرمسیری را دارد و اگر قرار بود این تعرفه لحاظ نشود، بهای برق مشترکان افزایش بیشتری پیدا می‌کرد.

به نظر می‌رسد به رغم پیگیری نمایندگان و اعتراضات شدید مردم در خصوص قبوض برق، اما قرار نیست بازنگری در خصوص بهای برق مصرفی مردم این استان رخ دهد و در نهایت مردم باید در سه قسط این مبالغ را پرداخت کنند.

ضمن اینکه میزان مبالغ درج شده در قبوض برق مشترکان، با آن افزایش 16 و 23 درصدی که مسئولان اعلام می‌کنند همخوانی ندارد و البته مسئولی هم پاسخگو نیست.

این در حالی است که خشکسالی شدید امسال و سال‌های قبل‌تر و کاهش شدید بارش‌ها، روند تند بیابان‌زایی در برخی مناطق این استان و غیره نشان دهنده اقلیم خشک و نیمه خشک در این استان بوده و لازم است مسئولان به جای اینکه صرفا در ادارات بنشینند و کارهای روزمره را انجام دهند، در وزارتخانه‌ها به دنبال حل مشکلات مردم استان باشند.


http://www.caspiankhabar.com/92267



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96