اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



سهم ناچیز ایمنی از اعتبارات

نردبان کوتاه و ساختمان‌ها بلند/ گرگان با استانداردها فاصله دارد
شهر گرگان برای رسیدن به نقطه مطلوب از منظر ایمنی و خدمات آتش نشانی راهی دراز در پیش دارد و مدیران شهری هم از اعتبارات میلیاردی سهم ناچیزی برای بهبود این شرایط اختصاص داده‌اند.

به گزارش  کاسپین خبر  به نقل از مهر، شهر ۳۷۰ هزار نفری  گرگان  با وجود افزایش امکانات در حوزه بهبود زندگی اما از دغدغه‌ها و تنگناهای بسیاری رنج می‌برد که از آن جمله می‌توان به ضعف زیرساخت‌ها و منابع انسانی در حوزه  ایمنی  و آتش‌نشانی اشاره کرد.

گرگان به سبب شرایط خاص جغرافیایی و ژئومورفولوژی جزو شهرهای پر خطر محسوب می‌شود و وقوع رانش، فرونشست، سیلاب و آتش سوزی این شهر را در زمره مناطق پر ریسک قرار داده است.

با توجه به خطرات یاد شده، این شهر نیازمند یک سازمان ایمنی و آتش‌نشانی قوی با تجهیزات به روز بوده، موضوعی که علیرغم وعده مدیران تاکنون محقق نشده است.

کمبود امکانات و ادوات سخت‌افزاری در حوزه مهار آتش سوزی یکی از پاشنه آشیل‌های سازمان آتش نشانی گرگان است.خودروهای فرسوده، جانمایی غیراستاندارد ایستگاه‌های آتش نشانی و حتی نبود ایستگاه در مناطق پرجمعیت مانند ناهارخوران، نبود امکانات مانند نردبان بلندمرتبه از جمله کمبودهای این شهر است؛ نیازهایی که خود را در مواقع بحران نشان خواهد داد.

تغییر شکل ساخت و سازها و گرایش مردم و سرمایه‌گذاران به بلندمرتبه سازی، ضرورت ارتقا تجهیزات، توسعه زیرساخت‌ها و خرید نردبان بلندمرتبه را افزایش داده است.

لزوم ایجاد مسیر اضطراری در شهر

یک کارشناس ایمنی در این خصوص گفت:گرگان دارای بافت شهری دوگانه بوده، از یک سو شاهد آن هستیم که نیمی از شهر در قرق آپارتمان‌های چندین طبقه قرار داشته و از دیگر سوی در بخش مرکزی، شاهد محلاتی با بافت تاریخی فرسوده هستیم که هر یک از آن‌ها نیازمندی‌های خاص خود را لازم دارد.

نردبان کوتاه و آپارتمان‌های بلند/ گرگان با استانداردها فاصله دارد

احسان رمضان‌پور افزود:محلات جنوبی شهر نیازمند نردبان‌های بلندمرتبه بوده و در محلات تاریخی هم به سبب به باریک بودن معابر امکان تردد خودروهای آتش‌نشانی وجود ندارد لذا باید از تجهیزاتی همچون موتورهای سبک آتش نشانی استفاده کرد.

وی با بیان این‌که علاوه بر سخت افزار باید به نرم افزار و نیروی انسانی کافی هم توجه کرد، گفت:تردد در خیابان‌های گرگان در برخی از ساعات، با توجه به حجم ترافیک به کندی انجام می‌شود لذا باید خطوط ویژه‌ای برای تردد خودروهای امدادی مانند آمبولانس و آتش‌نشانی پیش‌بینی شود.

رمضان‌پور گریزی به اجرای طرح تاکسی‌های آتش‌نشانی در گرگان زد و گفت:اجرای این طرح مفید بوده اما عملیاتی شدن تاکسی‌های آتش‌نشان نباید به صورت سمبلیک باشد و می‌توان تا رسیدن مأموران آتش نشانی با استفاده از این تجهیزات، حریق را مدیریت کرد.

ساخت و سازهای«زیارت»چالش آتش نشانی

عضو شورای اسلامی شهر گرگان هم در این خصوص گفت:با توجه به طرح جامع شهر گرگان که در سال ۱۳۹۲ مصوب شده و طرح تفصیلی، ساخت و سازهای بیش از پنج طبقه باید تمام ضوابط آتش نشانی از جمله درب ضدحریق، اجرای تأسیسات آتش نشانی، شیر و کپسول آتش نشانی و غیره را رعایت کنند.

مهران کاظم نژاد با بیان اینکه این موارد توسط آتش نشانی کنترل و در نهایت پایان کار صادر می‌شود، افزود:در ساختمان‌های چهار طبقه هم، هماهنگی با نظام مهندسی است.

وی بیان کرد:اما بزرگترین مشکل در ساخت و سازهای بدون پروانه مخصوصاً در روستای زیارت است که ضوابط در آن‌ها رعایت نمی‌شود و می‌طلبد که مراجع ذی صلاح از جمله  شهرداری ، منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و فرمانداری به این امر ورود کنند.

کاظم نژاد در خصوص ساختمان‌های قدیمی‌تر هم گفت:قبل از تصویب طرح جامع، ساخت و سازهای بلندمرتبه چندانی نداشتیم ولی اگر هم بود، ساختمان به پله فرار یا شیر آتش نشانی مجهز می‌شد ولی این کار از سال ۹۲ نظام مند شد.

نردبان کوتاه و آپارتمان‌های بلند/ گرگان با استانداردها فاصله دارد

۲۲ شیر هیدرانت کم داریم

برای اطلاع از امکانات و کمبودهای سازمان آتش نشانی شهرداری گرگان با رئیس این سازمان گفتگو کردیم، موسی الرضا صفری گفت:گرگان نردبان ۳۲ متری و بالابر ۲۲ متری داشته و خرید تجهیزات و نردبان بلندتر برای این شهر ضرورت دارد.

خرید یک نردبان بلندمرتبه ۵۰ میلیارد تومان و احداث یک شیر هیدرانت ۱۵۰ میلیون تومان اعتبار لازم داردصفری افزود:در این راستا طبق مصوبه مجلس، وزارت کشور باید بسته‌های حمایتی در اختیار شهرداری‌ها قرار دهد چون هزینه خرید یک نردبان ۵۰ میلیارد تومان است.

وی بیان کرد:در گرگان ۲۲ شیر آتش نشانی وجود داشته و به همین تعداد هم کمبود داریم و در برخی از محورها مانند ناهارخوران، کاشانی و جرجان، شیر آتش نشانی نداریم.

صفری گفت:برای نصب شیر آتش نشانی باید از آب و فاضلاب مجوز گرفته و نصب یک شیر حدود ۱۵۰ میلیون تومان هزینه دارد.

وی افزود:هفت ایستگاه آتش‌نشانی با ۲۲ خودروی عملیاتی سبک و سنگین در سازمان آتش نشانی گرگان وجود دارد که براساس استانداردها یک ایستگاه کم داریم و احداث آن در سال ۱۴۰۱ در دستورکار است.

کمبود ۸۰ نیروی آتش نشان در گرگان

صفری اضافه کرد:۱۱۵ نیروی آتش‌نشانی در گرگان فعالیت کرده و با وجود جذب ۱۹ نفر در سال گذشته، همچنان ۸۰ نفر کمبود نیرو داریم.

نردبان کوتاه و آپارتمان‌های بلند/ گرگان با استانداردها فاصله دارد

وی با بیان اینکه مدت زمان رسیدن به محل حادثه بین سه الی پنج دقیقه است، گفت:در ۶ ماهه نخست سال، هزار و ۸۶۸ مورد عملیات داشتیم که شامل ۵۰۳ مورد مربوط به آسانسور، ۱۶۱ مورد منزل مسکونی، ۵۶ مورد تجاری، ۳۳۳ مورد حریق علف‌زار و ضایعات، ۷۲ مورد حریق خودرو و هشت مورد حریق کارگاه و تعمیرگاه بوده است.

صفری با بیان اینکه تمام ساختمان‌های پنج طبقه و بالاتر باید برای پایان کار به سازمان آتش‌نشانی مراجعه کنند، افزود:در محلات تاریخی و معابر کوچک از خودروهای سبک برای عملیات استفاده می‌شود.

وی از آموزش به شهروندان خبرداد و گفت:مردم باید متناسب با محیط زندگی خود کپسول آتش نشانی داشته و روش استفاده از آن را هم بیاموزند.

فعالیت ۳۲۳ نیروی عملیاتی آتش نشان در گلستان

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری گلستان هم در خصوص آتش نشانی‌های استان گفت:در ۳۴ شهرداری استان ۳۲۳ نیروی عملیاتی آتش نشانی و ۱۴۷ نیروی ستادی داریم.

طیبه خلیلی از فعالیت ۲۵۱ داوطلب خانم و ۵۱۷ داوطلب آقا هم خبر داد و افزود:۲۵ ایستگاه آتش‌نشانی مستقل و هشت ایستگاه غیرمستقل در سطح شهرداری‌های استان وجود دارد.

نردبان کوتاه و آپارتمان‌های بلند/ گرگان با استانداردها فاصله دارد

وی بیان کرد:۱۷ ایستگاه در حال ساخت داریم که در شهرهای گرگان، گنبدکاووس، صادق آباد، دوزین، سیجوال و غیره واقع شده است.

به گفته خلیلی به ازای هر ۵۰ هزار نفر جمعیت یک ایستگاه آتش‌نشانی لازم است.

وی از کمبود ۱۱۷ نیروی آتش نشان در استان خبرداد و گفت:سال گذشته ۶۰ سهمیه استخدامی گرفتیم که ۴۶ نفر در این راستا جذب شدند و امسال هم با توجه به نیاز شهرداری‌ها در این خصوص اقدام شده و همچنین تلاش می‌شود از توان نیروهای داوطلب استفاده شود.

خلیلی اضافه کرد:۹۵ دستگاه خودرو در سطح ۳۴ شهرداری استان وجود دارد که شامل خودروهای سبک، سنگین، پیشرو و امداد و نجات بوده و با توجه به اینکه گلستان، استان حادثه‌خیز است از توان آتش نشانی‌ها در این حوادث هم استفاده می‌شود.

برای خرید نردبان مکاتبه کرده ایم

وی از توزیع ۴۵ ست امداد و نجات به تناسب جمعیت شهری بین شهرهای استان در سال گذشته خبرداد و افزود:در قانون بودجه امسال برای شهرداری مراکز استان‌ها سهمیه‌ای در نظر گرفته شده تا نردبان بلندمرتبه تهیه کنند و ما هم در این راستا مکاتبات لازم را انجام داده‌ایم.

نردبان کوتاه و آپارتمان‌های بلند/ گرگان با استانداردها فاصله دارد

خلیلی با اشاره به افزایش قیمت‌ها، توضیح داد:باید بودجه‌ای از سرفصل بحران برای خرید ماشین‌آلات و تجهیزات به شهرداری‌ها اختصاص یابد زیرا بسیاری از ماشین آلات مستعمل بوده و با توجه به بالا رفتن قیمت‌ها خرید آن‌ها در توان شهرداری‌ها نیست.

وی در خصوص شیر هیدرانت هم بیان کرد:آب و فاضلاب هزینه هنگفتی برای ایجاد شیر آتش نشانی از شهرداری‌ها درخواست می‌کند.

خلیلی همچنین گفت:باید مسیرهای اضطراری برای امداد و بحران در طرح جامع تفصیلی و ترافیکی شهر دیده شود.

مدیران شهری گرگان همان‌طور که برای گردشگری، طرح‌های کلان چند میلیارد تومانی پیش‌بینی کردند باید به نیازمندی‌های حال حاضر شهر هم توجه کنند.

گرگان هر چند برای توسعه و پیشرفت نیازمند اجرای طرح‌های بزرگ بوده اما در شهری که به گفته کارشناسان طی چند سال آینده جمعیت نیم میلیونی خواهد داشت، ارتقا سطح ایمنی ضرورتی انکارناپذیر است.


http://www.caspiankhabar.com/92290



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96