اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



دامپزشکی گلستان: بوتولیسم علت مرگ پرندگان در خلیج گرگان است
مدیرکل دامپزشکی گلستان گفت که بر اساس نتایج آزمایشات انجام شده، علت اصلی مرگ و میر غیرطبیعی پرندگان مهاجر در خلیج گرگان، بیماری بوتولیسم است.

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی این اداره کل، غلامرضا محرابی اظهار داشت:این نتیجه براساس بررسی همه جانبه از رخداد مرگ و میر غیرطبیعی پرندگان وحشی مهاجر در منطقه شرق  میانکاله ( خلیج گرگان )و تحلیل نتیجه حاصل از آزمایش متعدد برای رد و یا تایید فرضیه های احتمالی این مرگ و میر به دست آمد.

وی گفت:همچنین بالا بودن شاخص های فاضلاب در آب خلیج گرگان در تشدید این موضوع به عنوان فاکتور های مستعد کننده موثر بود.

طبق اعلام  دامپزشکی  بر اثر بیماری مشکوکی که از بهمن ماه تا اواخر اسفند در تالاب بین المللی میانکاله رخ داد،بیش از ۴۰ هزار پرنده مهاجر در دو استان گلستان و مازندران تلف شدند.

پرندگان وحشی تلف شده از ۱۲ گونه پرندگان زمستان گذران در تالاب بین المللی میانکاله و بیشترین تلفات مربوط به چنگر و فلامینگو گزارش شد.

تالاب بین المللی میانکاله با افزون بر ۴۰ هزار هکتار مساحت آبی در غرب گلستان و شرق استان مازندران واقع است و سالانه بیش از ۱۰۰ گونه پرنده با جمعیت ۱.۵ میلیون بال در این تالاب به سر می برند.

خلیج گرگان بخشی از پناهگاه حیات وحش میانکاله بوده که مدیریت پهنه آبی آن بر عهده  محیط زیست  مازندران است.

ثبت خلیج گرگان در سال ۱۳۵۴ به همراه تالاب میانکاله و لپو زاغمرز در استان مازندران به‌عنوان نخستین مجموعه تالاب بین‌المللی جهان در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر ثابت کرد این خلیج و نواحی اطراف آن یک مجموعه ارزشمند زیست‌محیطی است که علاوه بر حفظ چرخه زیست دریای خزر در معیشت جوامع محلی اثرگذاری مستقیم دارد.

خلیج گرگان از لحاظ اقتصادی و اکولوژیکی دارای اهمیت بوده و در تکثیر آبزیان، ماهیان استخوانی و غضروفی و جذب پرندگان مهاجر زمستانی نقش مهمی دارد.

خلیج گرگان از لحاظ موقعیت جغرافیایی در جنوب شرقی دریای خزر و حوزه شهرستان های بندرترکمن، بندرگز، نوکنده و بهشهر از ۶۰ کیلومتر طول و حداکثر ۱۲ کیلومتر عرض برخوردار بوده و دارای امتداد شرقی-غربی است./ایرنا


http://www.caspiankhabar.com/9232



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96