اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



۲۵۴ هکتار از پارک ملی گلستان در آتش سوخت/ تلفات جانوری نداشتیم
مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان با اشاره به وقوع ۵ فقره حریق در روزهای پایانی آذرماه در پارک ملی گلستان گفت: در ۴ حریق اول بیش از ۲۵۴ هکتار از عرصه‌های این پارک در آتش سوخت و وسعت و میزان خسارت حریق آخر از سوی منابع طبیعی اعلام می‌شود.

به گزارش  کاسپین خبر  به نقل از تسنیم،  محمدرضا کنعانی  ظهر امروز در جمع خبرنگاران درباره جزئیات آتش‌سوزی‌های اخیر در  پارک ملی گلستان  اظهار داشت:24 آذرماه نخستین  حریق  در منطقه"دره شمالی"پارک ملی رخ داد که این آتش‌سوزی در روز پنجشنبه به طور کامل اطفا شد و 8 هکتار از عرصه‌های پارک ملی گلستان در این حادثه آسیب دید.

وی گفت:آتش‌سوزی دوم در ساعات شب روز پنجشنبه(25 آذرماه)به وقوع پیوست و این بار منطقه"کندسکوه" حدفاصل پارک ملی گلستان و منطقه حفاظت شده"لوه"اتفاق افتاد که با تلاش نیروهای محیط‌بان و گروه‌های مردمی در مدت چند ساعت این آتش هم خاموش شد و به 2 هکتار از وسعت پارک در این منطقه خسارت وارد شد.

مدیرکل حفاظت  محیط زیست  استان افزود:سومین مورد آتش‌‌سوزی نیز در همان روز پنجشنبه(25 آذرماه)در منطقه"بیله کوه"پارک ملی گلستان به وقوع پیوست و 1.5 هکتار دیگر هم در آتش سوخت.

وی ادامه داد:حریق چهارم روز جمعه 26 آذرماه در منطقه"قوشه چشمه"اتفاق افتاد که به علت وزش باد شدید و وضعیت توپوگرافی منطقه که کوهستانی و سخت گذر بود، عملیات حریق تا روز یکشنبه 28 آذرماه ادامه داشت.

کنعانی اعلام کرد:متأسفانه وسعت چهارمین حریق گسترده بود و 243 هکتار از عرصه‌های پارک ملی گلستان خسارت دید.با اینکه نیروهای محیط‌بانی، منابع طبیعی، گروه‌های مردمی و بسیج در منطقه حضور داشتند و با اینکه آتش مهار شده بود و نیروها هم مشغول پاکسازی منطقه بودند اما وزش شدید باد و گرمای هوا بار دیگر آتش را شعله‌ور کرد.

وی توضیح داد:در پنجمین آتش سوزی که روز 29 آذرماه در مرز و خارج از محدوده پارک ملی گلستان اتفاق افتاد، عملیات اطفا تا 30 آذرماه طول کشید.چون بخشی از این حریق در خارج از محدوده پارک ملی گلستان به وقوع پیوست، عملیات اطفا با محوریت منابع طبیعی و آبخیزداری استان انجام شد و وسعت حریق هم از سوی این اداره کل اطلاع‌رسانی خواهد شد.

یرکل حفاظت محیط زیست استان ادامه داد:روز گذشته و امروز نیز حریق در منطقه گزارش نشده ولی در این مدت نیروها با هدف پایش و پاکسازی منطقه از کنده‌های نیم سوخته در منطقه حضور داشته و دارند.

وی بیان داشت:در یکی دو روز اخیر منطقه مورد پایش هوایی قرار گرفته و همچنین طبق گزارش نیروهای اعزامی به منطقه، در دو روز اخیر حریق فعال در محدوده پارک ملی گلستان نداشتیم و پاکسازی کنده‌های غیرفعال هم انجام شده است.

کنعانی با قدردانی از همکاری همه دستگاه‌ها و گروه‌های برای اطفای حریق عرصه‌های پارک ملی گلستان گفت:عملیات اطفای حریق به صورت زمینی با بهره گیری از ظرفیت اداره کل حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی استان، سپاه و نیروهای بسیج، نیروهای مردمی بخش‌های لوه و مرکزی شهرستان گالیکش و بخش‌های مرکزی شهرستان‌های کلاله و آق قلا به تعداد 950 نفر روز انجام شد.

وی یادآور شد:همچنین در این مدت 6 اکیپ آتش‌نشانی، 2 اکیپ هلال احمر، یک اکیپ اورژانس و نیروی انتظامی به صورت مستمر در عملیات زمینی مشارکت داشتند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اضافه کرد:عملیات اطفای هوایی نیز با استفاده از دو فروند بالگرد هوافضای سپاه و یک بالگرد هلال احمر به تعداد 74 سورتی پرواز انجام شد.

وی با تأکید براینکه در آتش‌سوزی‌های اخیر هیچ گونه تلفات جانوری گزارش نشده است، گفت:این آتش سوزی‌ها برگ‌های خشک انباشته در کف عرصه، بوته‌ها و درختچه‌ها، کنده‌های افتاده و سرپاخشک را تحت تأثیر قرار داد.


http://www.caspiankhabar.com/92604



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96