اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



عملکرد شهردار گرگان زیر ذره بین؛

صد روزگی شهردار و دریغ از یک برنامه/ شورا و شهروندان رضایت ندارند
شهروندان گرگان بر این اعتقاد هستند که شهردار جدید در ۱۰۰ روز نخست کاری خود علاوه بر آنکه نتوانست چاره‌ای برای پروژه‌های نیمه تمام بیندیشد در ارائه یک برنامه مدیریت شهری هم ناکام ماند.

به گزارش کاسپین خبر به نقل از مهر، حدود ۱۰۰ روز از آغاز به کار چهاردهمین شهردار  گرگان پس از انقلاب می‌گذرد؛ اعضای شورای ششم گرگان پس از سه ماه فعالیت بالاخره بر روی محمدرضا سبطی به عنوان شهردار گرگان به تعامل و جمع‌بندی رسیدند و عضو دوره چهارم پارلمان شهری به کرسی شهرداری گرگان تکیه زد.

برخلاف وعده‌های متعدد شهردار و شورای شهر در ۱۰۰ روز گذشته اتفاق مشهودی در شهر رخ نداده و استمرار نهضت آسفالت که در دوره سرپرستی«مجید سعیدی»آغا شده بود از مهم‌ترین رویکردهای اجرایی شهرداری گرگان درسه ماه اخیر بوده است.

کم توجهی به پروژه‌های عمرانی گردشگری مانند شهربازی مدرن، سورتمه و بازار هفت موزه یکی از دغدغه‌های شهروندان بوده است؛ این پروژه‌ها در دوران شهرداری دادبود آغاز شده و هم اکنون پیشرفت قابل ملاحظه‌ای ندارد.

با وجود همه مسائل و مباحثی که سبطی در جلسه طرح برنامه‌های اجرایی کاندیداتوری شهرداری در صحن شورا ارائه کرد هیچکدام از آن مباحث رنگ واقعیت به خود نگرفته است.مسائلی که در خصوص ضرورت ساماندهی ترافیک شهری، تعیین تکلیف پل‌های عابر پیاده، گسترش فضای سبز، توسعه پارکینگ‌های طبقاتی و غیره مطرح شد اما هیچ نمود بیرونی نداشته و حتی شاهد آن بودیم که شهرداری با تغییر کاربری فضای سبز به فضای تجاری و مسکونی موافقت کرد.

با وجود آنکه توقع بر آن نیست که در این ۱۰۰ روز پروژه‌ها به پیشرفت قابل ملاحظه‌ای برسد ولی انتظار بر آن بود که برنامه‌های کوتاه و بلندمدت شهرداری ارائه و یا سازوکارهایی برای اجرایی شدن بخشی از پروژه‌ها مطرح می‌شد تا شهروندان دلگرم به اجرای پروژه‌ها و توسعه شهر باشند.

صد روزگی شهردار و دریغ از یک برنامه/ شورا و شهروندان رضایت ندارند

البته طی این مدت اقدامات نسنجیده‌ای مانند اجرای برنامه پاییز هزار رنگ در دل جنگل‌های النگدره، برخوردهای غیرمتعارف در خصوص مدیریت پارک جنگلی النگدره، حواشی مربوط به بازیکنان بسکتبال، مسائل پیش آمده در خصوص گرمخانه و نگهداری افراد خیابانی و برخورد با دستفروشان در گرگان اتفاق افتاد.همچنین انتقادات فراوان به رویه اجرای نهضت آسفالت، انتصابات در شهرداری و جابجایی‌ها بدون اطلاع شورا و عدم پاسخگویی به اصحاب رسانه مطرح است.

تراکم فروشی شهرداری

یک شهروند گرگانی در این خصوص گفت:در ۱۰۰ روز اخیر اتفاق قابل ملاحظه‌ای در سطح شهر رخ نداده و فقط هر چند روز یکبار شاهد حاشیه برای شهر گرگان بودیم که در فضای مجازی بازتاب زیادی داشت.

گرگان شهرداری برنامه محور و با دید اجتماعی بالا می‌خواهدمحمدامین امیری افزود:شهردار گرگان به جای آنکه با رفتارهای پوپولیستی هر روز ساعت پنج صبح به سراغ کارگران فضای سبز و خدمات شهری برود بهتر است که برنامه‌ای مدون برای شهر داشته و براساس چشم انداز یک یا چند ساله حرکت کند.

وی با اشاره به تغییر کاربری فضاس سبز در مرکز شهر، افزود:اینکه شنیده می‌شود شهردار به فکر تراکم فروشی است جای بسی تأمل دارد تا کی می‌توان به سراغ چنین روش‌های منسوخی رفت؟

امیری تاکید کرد:اداره شهر با شعار میسر نیست و گرگان شهرداری برنامه محور و با دید اجتماعی می‌خواهد ولی آن طور که مطرح شده تاکنون برنامه‌ای از سوی شهردار ارائه نشده است.

وی اضافه کرد:برای توسعه و آبادانی گرگان باید به فکر راه حل های جدید مدیریت شهری باشیم و می‌توان از تجربه دیگر شهرها استفاده کرد.

امیری با اشاره به حواشی پیش آمده به ویژه در زمینه خدمات شهری گفت:بارها شهرداری قول داده بود تا پله‌های برقی عابر پیاده تعمیر و تعیین تکلیف شود ولی تاکنون این وعده محقق نشده و این امر اعتماد شهروندان را نسبت به مدیریت شهری کاهش می‌دهد.

صد روزگی شهردار و دریغ از یک برنامه/ شورا و شهروندان رضایت ندارند

وی عنوان کرد:از دیگر مباحث مطرح شده ساماندهی دستفروشان بود که با وجود وعده‌های چندین باره شورا و شهرداری برای ایجاد چند بازارچه دائمی این معضل هم برطرف نشده است.

امیری گفت:تاخیر در اجرای پروژه‌های شهری می‌تواند هزینه‌های زیادی را به شهر تحمیل کند و امیدواریم بعد از این شاهد تسریع در روند پروژه‌ها باشیم.

برنامه‌ای برای ارزیابی موجود نیست

یک کارشناس ارشد مدیریت شهری هم در این خصوص گفت:ارزیابی و سنجش عملکرد مدیریت شهری باید بر مبنای شاخص و معیار و با در نظر گرفتن عنصر زمان انجام شود؛ اگر شهری دارای برنامه توسعه باشد می‌توان عملکرد را نسبت به پیشبرد آن برنامه سنجید.

سیامک دُربیکی افزود:در اواخر دهه ۸۰ برنامه گرگان ۱۴۰۴ تدوین شد که با همه نواقص مطروحه، معیاری برای سنجش کارها در شهرداری بود اما با روی کار آمدن صادقلو این برنامه کنار گذاشته شد و دادبود هم به اجرای این برنامه وفادار نبود، گرچه سعی در بروزرسانی آن داشت.

وی ادامه داد:به اعتقاد بنده پیش از اظهارنظر در خصوص عملکرد شهردار، باید به فکر معرفی یا تدوین برنامه‌ای بود که معیار قضاوت ما باشد.

از عملکرد شهردار رضایت ندارم

عضو شورای اسلامی شهر گرگان در خصوص ارزیابی عملکرد سه ماهه شهردار گرگان به خبرنگار مهر گفت:طی این مدت از عملکرد و تعامل شهردار و پاسخگویی وی به شورا رضایت ندارم.

حجت مقسم افزود:با وجود همه وعده‌ها مبنی بر داشتن برنامه متاسفانه هیچ راهبرد و برنامه‌ای از سوی شهردار به پارلمان شهری ارائه نشده است.

صد روزگی شهردار و دریغ از یک برنامه/ شورا و شهروندان رضایت ندارند

وی در خصوص انتصابات مدیریتی در شهرداری هم بیان کرد:در هفته‌های اول برای انتصابات برخی سهم خواهی ها احساس می‌شد اما در ادامه این موضوع برطرف شد.

مقسم اضافه کرد:با توجه به اینکه تاکنون برنامه‌ای از سوی شهردار ارائه نشده نمی‌توان این انتصابات را ارزیابی کرد زیرا تا زمانی که راهبرد و برنامه مشخص نباشد چگونه می‌توان اقدامات مدیران تابعه شهرداری را سنجید.

وی عنوان کرد:انتظار نداشتم که در این ۱۰۰ روز پروژه بزرگی در شهر کلنگ زنی و یا افتتاح شود اما ارائه برنامه و تعامل با شورا حداقل کاری بود که شهردار می‌توانست آن را انجام دهد.

مقسم گفت:عدم ارائه گزارش مالی و پاسخگویی در این زمینه از دیگر مواردی بوده که بیانگر عدم تعامل شهرداری با پارلمان ششم است.

اقدامات نویدبخش افتاده است!

برخلاف حجت مقسم، رئیس شورای اسلامی شهر گرگان از فعالیت‌ها و اقدامات شهرداری گرگان رضایت ۱۰۰ درصدی دارد، صفرعلی پایین محلی در این خصوص به خبرنگار مهر گفت:در این فرصت زمانی عمر اتفاقات بسیار نویدبخشی در شهر رخ داده است‌.

وی افزود:پیشرفت حدود ۳۰ درصدی شهربازی مدرن، حل قرارداد سورتمه و نهایی شدن پروژه زیرگذر انجیراب و اجرای پرقدرت نهضت آسفالت بخشی از اقدامات محسوس شهردار گرگان است.

صد روزگی شهردار و دریغ از یک برنامه/ شورا و شهروندان رضایت ندارند

پایین محلی ادامه داد:در این مدت تعامل خوبی بین پارلمان شهری و شهردار رقم خورده که در همین راستا شورای ششم شهر، هزار میلیارد ریال تفیض اختیار برای بهبود در روند خدمت‌رسانی داشته است.

وی بیان کرد:تفیض اختیار ۳۰۰ میلیارد ریالی برای خرید قیر و ۷۰۰ میلیارد ریالی برای خرید میلگرد به شهردار داده شده که در طول تاریخ ۹۶ ساله شهرداری بی سابقه بوده است.

پایین محلی در خصوص انتصابات شهردار گرگان هم گفت:این موضوع در حوزه اختیارات شهردار بوده و در صورت تمایل می‌تواند از مشاوره و گزینه‌های مد نظر شورا استفاده کند و در غیر این صورت شهردار باید پاسخگوی همه مباحث و اتفاقات شهر از خرد تا کلان باشد.

وی در خصوص تاخیر در پروژه جاده سلامت هم توضیح داد:عدم همکاری منابع طبیعی سبب وقفه دو ماهه شده و اجرای این پروژه را به تاخیر انداخته است.

پایین محلی افزود:در ماه‌های آینده چند پروژه دیگر مانند زیرگذر نیایش به کاشانی کلنگ زنی نخواهد شد و تا مشکلات ترافیکی آن بخش مرتفع شود.

علی رغم اینکه شهردار فعلی گرگان از بدنه شورای شهر و آگاه به مسائل شهر بوده اما تاکنون نتوانسته تغییر قابل ملاحظه‌ای را ایجاد کند و شهروندان هم از عملکرد سه ماهه وی رضایت ندارند.

رسیدن به توسعه شهر و حل مشکلات و توجه به خواسته‌های مردم، تنها با داشتن برنامه‌ای جامع و همراهی اعضای شورا امکان پذیر بوده امری که تاکنون محقق نشده است.


http://www.caspiankhabar.com/92810



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96