اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



آیا گل فیروزی خانه تکانی می کند؟

کلاهبرداری یا اشتباه؟ دست های پنهان در جیب دانشجویان بین الملل علوم پزشکی گلستان
ماجرای دریافت شهریه های سنگینِ خارج از قاعده و بازگشت 40 تا 60 میلیونی به حساب دانشجویان با ورود دستگاه قضایی در دانشگاه علوم پزشکی گلستان نخستین گام برای برخورد با تخلفات و به نتیجه رسیدن مطالبه یک جریان دانشجویی بدون غوغاسالاری و سیاه نمایی است، گامهایی که با انتصاب رئیس جدید و جوان دانشگاه امیدواری به اصلاح آن بیش از گذشته شده است.

به گزارش کاسپین خبر به نقل از ایسنا، استان گلستان یه عنوانی استانی نسبتا بزرگ و سرشار از منابع طبیعی و انسانی همواره در طول سالهای اخیر با برچسبی به عنوان توسعه نیافتگی و عدم به فعلیت رسیدن ظرفیت هایش در رسانه ها و اذهان عمومی مطرح شده و عمدتا گلایه‌های بسیاری در عرصه‌های مختلف از این باب مورد توجه و تاکید قرار گرفته است.

در کنار عوامل بسیار متعدد و متکثری که از آنها می‌توان به عنوان سبب شرایط نا به سامان فعلی استان گلستان به نسبت ظرفیت‌های انسانی و طبیعی آن نام برد بدون تردید سو مدیریت و بهره‌مندی از مدیرانی که بدون توجه به منابع انسانی به ویژه جوانان و نخبگان استان، با رفتارهای منفعت طلبانه و خارج از قاعده و قانون سرمایه‌های اجتماعی و انسانی استان را می سوزانند در صدر همه این علت‌ها قرار می گیرد. 

بدون شک پزشکان و دانشجویان پزشکی در هر استانی می‌توانند به سهم خود به عنوان یکی از اثربخش‌ترین مجموعه های جوانان در سرنوشت و توسعه استان خود به ویژه موضوع مهم و اساسی درمان نقش آفرینی کنند و متقابلا عدم توجه و سرخورده کردن این قشر نیز می تواند اثرات سوء خود را به اشکال مختلف بر جامعه و استان به منصه ظهور و بروز برساند. 

از طرفی دیگر مسائل و شائبه‌های مالی اعم از فسادها، سوء استفاده‌ها، سوء مدیریت مالی، بی انضباطی مفرط مالی و...از جمله عواملی است که باعث شده توسعه کمتر به سمت استان ما راه خود را کج کرده و همواره در استان‌هایی قد علم کرده که از این عوامل به دور بوده یا حداقل به شکل کمرنگ‌تری ظهور و بروز داشته است.

ماجرایی عجیب در دانشکده پردیس خودگردان دانشگاه علوم پزشکی گلستان

آنچه امروز مطمع نظر این گزارش است اتفاقی نادر و جالب است که دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان با رقم زدن آن عملا مرزهای ظلم و بی‌قانونی را جابه جا کرده و در شرایط سخت اقتصادیِ خانواده‌ها، حسابی آنها را نقره داغ کرده است.

اما ماجرا از این قرار است که دانشگاه علوم پزشکی گلستان در سال 1392 اقدام به راه اندازی پردیس خودگردان در این دانشگاه می‌کند، دانشکده‌ای شهریه‌پرداز که به منبع درآمدی برای این دانشگاه تبدیل شده و در عین ناباوری شهریه ای کاملا متفاوت با اکثر دانشکده های خودگردان در سطح کشور از دانشجویان خود دریافت می‌کند.

پیگیری ها و اعتراضات دانشجویان این دانشکده با پاسخ‌هایی نامفهوم و با بیان جملاتی مبنی بر اینکه این اقدامات مطابق قانون است رو به رو می شد تا اینکه پس از اعتراضات دامنه دار دانشجویان اطلاعیه‌ای بر روی وب سایت دانشکده درج شد که مبالغ دریافتی بر اساس تصمیم و مصوبه شورایی به نام«شورای عالی پردیس»بوده است که این موضوع یک تخلف آشکار از قوانین وزارت بهداشت مبنی بر تعیین شهریه‌ها با نظر هیئت امنای دانشگاه و یا مصوبات آنهاست.

اختلاف نظر دانشجویان با مدیران دانشکده در واحد ارزش ریالی تفاوتی بالغ بر 40 تا 60 میلیون تومان به ازای هر دانشجو بود، مبالغی که در زمان خودش بیش از امروز ارزش و اعتبار داشت.نهایتا با پیگیری دانشجویان و ورود سازمان بازرسی قوه قضائیه به صورت کاملا مستقل و شجاعانه و طرح شکایت دانشجویان به دیوان عدالت اداری دانشگاه مجبور می شود برای بخشی از دانشجویان بخشی از شهریه اضافه شده را که حدود 40 تا 60 میلیون تومان است به حساب دانشجویان بازگردانده و خانواده‌ها را برای دریافت این پول پس از سالها، دعوت کرده و دلیل این تخلف را عدم اطلاع از قوانین اعلام کنند و علاوه بر آن و برای سایر دانشجویان در حین تحصیل هم با اصلاح بخشی از اشتباهات قبلی، کارنامه مالی جدیدی را صادر کنند.

امیدواریم شاهد تداوم مدیریت مسببان وضع موجود نباشیم

دکتر سعید اردکانیان فارغ التحصیل دانشکده پردیس خودگردان دانشگاه علوم پزشکی گلستان ضمن تقدیر از سازمان بازرسی برای پیگیری موضوعات دانشجویان این دانشگاه، اظهار کرد:خدا را شاکریم که وقتی حتی مسئولان دانشگاه جواب درخوری به مطالبات ما نمی‌دادند این سازمان بازرسی بود که با ورود جدی حداقل دانشجویان را به بخشی از حقوق خود رساند.

وی با بیان اینکه تا اصلاح نهایی امر در این حوزه هنوز راه زیادی باقی مانده است، گفت:امیدواریم رئیس جدید دانشگاه علوم پزشکی گلستان با درک دقیق این موضوعات و شرایط خاص و پیچیده رخ داده در این دانشکده با نگاهی انقلابی و قانونی برخورد جدی را با مسببان این اتفاقات و نا عدالتی ها داشته باشند و اینگونه نباشد که شاهد تداوم مدیریت همین افراد در دانشگاه باشیم.

 

دکتر صادق بزی فارغ التحصیل دانشکده پردیس خودگردان دانشگاه علوم پزشکی گلستان نیز با اشاره به اینکه واقعا در طی این سالها دانشجویان پزشکی دوره بین الملل مورد جفا قرار گرفته بودند، گفت:اگر نبود پیگیری مجدانه دانشجویان و مطالبه گری آنها هیچ گاه حتی همین مقدار از اتفاقات مثبت و بازگشت پول دانشجویان رخ نمی داد.
 وی با بیان اینکه امیدواریم اصلاحات جدی در این حوزه و با حضور رئیس جدید دانشگاه رخ دهد، خاطرنشان کرد:جایگزینی قانون و اصول حقه آن به جای تصمیمات سلیقه‌ای و فردی باید در دانشگاه علوم پزشکی حکم فرما شده و در کنار آن با افرادی که از قانون تخطی می کنند برخورد قانونی و قاطع صورت بگیرد.

آیا دکتر گل فیروزی تیم مدیریت قبلی را عزل می کند؟

حال چند نکته به عنوان شبهات و دغدغه های دانشجویان مطالبه گر و اذهان بیدار استان گلستان مطرح است که دانشگاه علوم پزشکی و رئیس جدید این دانشگاه که از قضا مورد حمایت جریان انقلابی و اجماع نیروهای دلسوز انقلاب است باید به آنها پاسخ داده شده و در عمل به منصه ظهور برسانند.

نخست آنکه تصمیم دکتر سعید گل فیروزی  برای استفاده و یا عزل نیروهای مدیریتی دوره قبلی و مسببان این رخ داد شرم آور چیست؟ آیا ایشان نیز با مماشات و چشم بستن بر حقوق دانشجویان و خانواده های آنان به راحتی از ظلم بزرگ عبور کرده و همچنان این تیم را در مسند حفظ خواهد کرد و یا مطابق انتظارات و شناخت ها از وی در اقدامی انقلابی می تواند یک بار هم که شده در دانشگاه علوم پزشکی یک اتفاق نو رقم بزند و ضمن معرفی متخلفان به دستگاه قضا مانع از نیشخند زدن متخلفان به قانون می شود؟

دوم آنکه آیا این روال و مسیر با مصوبه ای دقیق و ابلاغیه ای قانونی برای همیشه اصلاح شده و یا تنها برای فرار از برخوردهای قانونی و جلب توجه دستگاه‌های نظارتی تنها برای چند ورودی با بازگشت بخشی از مبلغ ضافه اخذ شده قصد تسکین موضعی خواهد بود.

سوم آنکه آیا رئیس دانشگاه و مدیر روابط عمومی که به تازگی نیز منصوب شده اند با برگزاری یک نشست رسانه ای جزئیات این تخلف و افراد و مسببان آن را به صراحت و شفافیت اعلام خواهند کرد یا خیز؟

چهارم اینکه آیا رئیس محترم دانشگاه برای جبران آنچه در دوره مدیریت قبلی رخ داده حاضر است با تقدیر از اقدام دانشجویان پیگیری کننده این ماجرا ضمن تنبیه متخلفان از سوت زنی و افشای فساد و تخلف حمایت کند؟ یا همچنان این دانشجویان باید تهدید به حذف و شکایت و...شوند؟

سوال پنجم این است که با حل این موضوع آیا امیدی هست که موضوع عدم دریافت کمک هزینه تحصیلی دانشجویان در مقطع کارورزی(حقوق اینترنتی)نیز حل شده و یا باز دانشجویان باید به دستگاه محترم قضا متوسل شوند؟

ششمین دغدغه دانشجویان و افکار عمومی اخذ شهریه های دلاری از دانشجویان غیرایرانی است که انتظار می رود مکانیزم دریافت این شهریه نیز به صورت شفاف بیان شود.

و اما دغدغه آخر نیز اینکه؛ چرا بعضی از دانشجویان انتقالی از خارج کشور در حین ورود به دانشگاه به سمت برخی خیریه های ناشناس هدایت می شوند و این پول در صورت دریافت با کدام مصوبه قانونی بوده و به کجا رفته و در کجا صرف می شود؟

به نظر می رسد پاسخ به این سوالها می تواند با جبران تخلفات و اشتباهات گذشته بار دیگر موجب ارتقای سرمایه اجتماعی و اعتماد مردم و به ویژه دانشجویان به دانشگاه علوم پزشکی گلستان و مجموعه آموزشی وزارت بهداشت و درمان شود.

بی شک با روحیه ای که از رئیس جدید و انقلابی دانشگاه علوم پزشکی سراغ داریم پاسخ این سوالها به زودی و به صورت کاملا شفاف در اختیار ما و دانشجویان قرار خواهد گرفت تا به اطلاع همه مردم شریف برسد.


http://www.caspiankhabar.com/92862



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96