اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



حواشی سلامت در حوزه درمان؛

سکوت برابر ابهامات یک انتصاب/جان مردم فدای معاملات سیاسی نشود
انتصاب «سعید گل فیروزی» به عنوان رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی گلستان با حواشی و شائبه‌های متعددی همراه بود که ضرورت دارد متولیان برای شفاف شدن ابهامات، توضیحاتی را ارائه کنند.

به گزارش  کاسپین خبر  به نقل از مهر، با روی کار آمدن دولت سیزدهم یکی از رویکردهای که در چند ماه اخیر و همانند دولت‌های قبل از سوی وزرا در دستور کار قرار گرفته تغییر مدیران میانی و مدیران کل استان‌ها بود تا با تشکیل تیم مدیریتی هم سو با دولت بتوانند برنامه‌ها و طرح‌های خود را اجرایی کنند.

یکی از موضوعات پراهمیت در دوره کرونا و شیوع این ویروس چگونگی انتخاب و انتصاب مدیران حوزه بهداشت و درمان و علوم پزشکی در استان‌های مختلف از جمله گلستان بود.

« عبدالرضا فاضل »جراح گلستانی‌، پس از پنج سال مدیریت بر دانشگاه، جای خود را به« سعید گل فیروزی »داد.اما حاشیه ای که این روزها گل فیروزی دچار آن شده وابستگی  سیاسی  و نقش برخی نماینده ها در انتصاب اوست.

از آنجایی که انتخاب یک مدیر توانمند نقش بسزایی در حوزه مدیریت و مقابله با کرونا و البته سطح بهداشت عمومی و خدمات درمانی جامعه دارد، این بخش با حساسیت بالای فعالان و لایه‌های مختلف اجتماعی استان رصد می‌شود.

معرفی گل فیروزی به عنوان رئیس جدید  دانشگاه علوم پزشکی  و خدمات درمانی گلستان حواشی مختلفی را در پی داشته و عدم برخورداری از شرایط عمومی تصدی مدیریت دانشگاه، اعمال برخی فشارها برای تحصیل پیش شرط‌های لازم مانند کرسی هیئت علمی دانشگاه و مساعدت در حل برخی دیگر از مشکلات اداری پیش رو، شائبه نقش سیاسی به جای تخصص در این انتخاب را نزد افکار عمومی دو چندان کرده است.

سکوت برابر ابهامات یک مدیرسفارشی/جان مردم فدای معاملات سیاسی نشود

اسناد و اطلاعات رسیده هم برخی شائبه‌ها را در خصوص رانت در جذب هیأت علمی و انتصاب سفارشی تأیید می‌کند.

به گواهی اسنادی که در اختیار قرار گرفته، گل فیروزی ظرف پنج روز جذب هیأت علمی دانشگاه شده و به سمت سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گلستان منصوب می‌شود.

عدم دخالت در انتصاب

اما  استاندار  گلستان هم در مورد شائبه‌های انتصاب رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان نظر خود را اعلام کرد و تصمیم گیری را حق قانونی  وزارت بهداشت  برشمرد.

ابهامات این انتصاب در دستگاه قضائی در حال رسیدگی استعلی محمد زنگانه با انتشار مطلبی به صراحت شایعه دخالت در انتصاب را رد کرد و گفت:پس از بررسی و با تاکید بر گزینه بومی و بیشترین همگرایی بین لیست‌های پیشنهادی از مراجع مختلف به ترتیب اولویت آقایان«دکتر عظیمی»و«دکتر گل فیروزی»به وزیر معرفی شده‌اند تا هر طور صلاح می‌داند انتخاب کند.

وی افزود:انتصاب از بین اعضای غیر هیأت علمی خلاف قانون نیست و تبدیل وضع استخدامی گل فیروزی به آموزشی و جذب هیأت علمی ایشان با توجه به سوابق تحصیلی، مدیریتی و داشتن نمره برد از اختیارات وزیر بوده و خلاف قانون نیست.

طرح سوال نماینده مردم غرب گلستان از وزیر بهداشت

در همین راستا نماینده مردم غرب گلستان در مجلس شورای اسلامی هم بر انتصاب به دور از ضابطه رئیس دانشگاه علوم پزشکی تأکید کرد و به صورت کتبی از بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت و درمان پرسید که چرا در انتصاب رؤسای دانشگاه‌ها فرآیند قانونی و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی را رعایت نمی‌کنید؟

سکوت برابر ابهامات یک مدیرسفارشی/جان مردم فدای معاملات سیاسی نشود

در بخشی از این نامه آمده است:در ردیف یک بند(د)آیین نامه جامع مدیریت دانشگاه‌ها مصوب جلسه ۶۸۴ مورخ ۱۳۸۹/۱۲/۱۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی، صراحتاً عضویت هیأت علمی رسمی با مرتبه علمی حداقل استادیار عنوان شده است.فرآیند عضویت در هیأت علمی شامل شرکت در فراخوان، گزینش، استعلام از مراجع نظارتی، حضور در کمیته بررسی صلاحیت عمومی، حضور در کمیته صلاحیت علمی و نهایتاً تصمیم گیری توسط هیأت جذب هیأت علمی و غیره است و هیچ مستند قانونی اختیاری به وزیر بدون رعایت مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در انتخاب رؤسای دانشگاه‌ها را نداده است.

متأسفانه وزیر بدون هیچ گونه مستند قانونی در انتصاب رؤسای دانشگاه و بدون رعایت مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی حتی با وجود مخالفت صریح هیأت جذب استان‌ها به دلیل عدم طی مراحل قانونی از جمله عدم شرکت در فراخوان، نداشتن تعهدات قانونی استخدام رسمی طی نامه شماره ۷۵۶۷-۱۴۰۰۱۴۱ ح به تاریخ ۱۴۰۰/۱۱/۱۳ که به ریاست مرکز امور جذب هیأت علمی وزارتخانه ارسال شده، شخصی را به ریاست دانشگاه علوم پزشکی گلستان انتصاب کرده است.

در فرآیند اداری این انتصاب، بدون طی مراحل قانونی، ابهامات متعددی از جمله عدم پذیرش سامانه آذرخش به دلیل ممنوعیت تبدیل کارمند رسمی درمانی به هیأت علمی قراردادی و استفاده از کد ملی خانمی متولد ۱۳۴۲ و صدور حکم کارگزینی هیأت علمی قراردادی به نام ایشان و سپس تغییر آن به نام شخص مد نظر و مجدداً دستکاری در سیستم از مرکز و امکان دسترسی برای شخص مورد نظر و غیره برای دستگاه قضائی ابهاماتی را به وجود آورده که منجر به تشکیل پرونده در دستگاه قضائی استان شده و در حال رسیدگی است.

به زعم کارشناسان، حوره حساس سلامت که با جان مردم سر و کار دارد نباید وارد سهم خواهی‌های سیاسی و جناحی شده و انتظار می‌رفت تا با دقت و امعان نظر بیشتری، سکان دار سلامت گلستان انتخاب می‌شد.

با برگزاری آئین معارفه و تودیع ریاست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی گلستان در روز پنج شنبه(۲۷ بهمن)وظیفه خطیر سعید گل فیروزی در سنگر خدمت به مردم در بخش بهداشت و درمان آغاز می‌شود اما پسندیده‌تر آن است که به طریق مقتضی متولیان این انتخاب و انتصاب به برخی ابهامات وارده در این خصوص پاسخ دهند.


http://www.caspiankhabar.com/92868



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96