اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



آغاز مبارزه با ملخ مراکشی در مراتع شرق گلستان
عملیات شناسایی کانون‌ها و مبارزه با آفت ملخ مراکشی در مراتع گنبدکاووس و مراوه‌تپه واقع در شرق استان گلستان توسط جهادکشاورزی و همکاری جوامع محلی این دو شهرستان مرزی آغاز شد.

هجوم ملخ‌های مراکشی به مراتع شمال استان گلستان در محدوده مرز خشکی ایران و ترکمنستان حدود ۹۰ سال سابقه دارد و مبارزه با آن هر سال در اواخر فروردین ماه و با نمایان شدن این آفت شروع می‌شود.

زیستگاه ملخ مراکشی در مناطق شمالی گلستان وسعتی به طول ۱۲۰ کیلومتر و به عرض ۳۰ کیلومتر از حوالی شهرستان آق قلا تا مراتع و چراگاه‌های شهرستان مرزی مراوه‌تپه دارد و به عنوان یکی از مهمترین گونه‌های ملخ زیان‌آور در ایران به مراتع، مزارع غلات و صیفی حمله کرده و آسیب وارد می‌کند.

علاوه بر مبارزه شیمیایی با این آفت، نوعی پرنده به نام"سار گلو سرخ"نیز از دشمنان بیولوژیک این آفت به شمار می‌رود.

مدیران جهادکشاورزی دو شهرستان گنبد کاووس و مراوه‌تپه روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار کاسپین خبر از آغاز عملیات کانون یابی و مبارزه شیمیایی با آفت ملخ مراکشی از دیروز جمعه خبر دادند.

مدیر جهادکشاورزی گنبدکاووس گفت:۳ تیم از جهادکشاورزی گنبدکاووس کار شناسایی کانون‌های این آفت را از مراتع"خیرخوجه سفلی و علیا، داشلی برون، ترشکلی،قیزلر و آراقویی"واقع درمناطق شمالی این شهرستان آغاز کردند که در صورت نیاز بر تعداد تیم‌ها اضافه و از جوامع محلی استفاده می‌شود.

غلامعلی نورا افزود:وسعت مبارزه با آفت ملخ مراکشی در مراتع گنبدکاووس مشخص نیست اما در چند روز آینده و پس از انجام بیشتر کار و عملیات کانون‌یابی و مبارزه شیمیایی، محدوده آن مشخص خواهد شد.

همچنین مدیر جهادکشاورزی مراوه تپه نیز گفت:عملیات شناسایی کانون‌های آفت ملخ مراکشی و مبارزه شیمیایی با آن در بخشی از مراتع این شهرستان و در مناطقی همچون"چناران، دیکلی داش، شورجه بالا، باباشملک، سلمه‌لی و گینگ‌جای"توسط چند تیم از جهادکشاورزی و با همکاری کشاورزان، دهیاران و شوراهای این روستاها از دیروز جمعه آغاز شد.

سلیمان محمدی افزود: وسعت محدوده حضور آفت ملخ مراکشی در این شهرستان مشخص نیست اما پیش بینی می‌کنیم امسال در سطح ۴ هزار هکتار مبارزه شیمیایی با این آفت در مراتع انجام شود.

شهرستان گنبدکاووس با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت دارای ۳۳۰ هزار هکتار مرتع و شهرستان مراوه‌تپه با ۶۱ هزار نفر جمعیت هم حدود ۲۲۰ هزار هکتار مرتع دارد./ایرنا


http://www.caspiankhabar.com/9287



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96