اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



مطالبات گلستان از رئیس جمهور

گلستان تشنه اشتغال / منطقه آزاد اقتصاد استان را متحول می کند
مردم گلستان در سفر رییس جمهور و هیات دولت به استان انتظار دارند دولت سیزدهم نگاهی ویژه به استان محروم ولی با بالاترین پتانسیل های اقتصادی داشته باشد.

به گزارش  کاسپین خبر  به نقل از مهر، حجت الاسلام سید ابراهیم رییسی در ادامه سفرهای استانی خود این بار مهمان مردم  گلستان  است.

این سفر فرصت خوبی است تا دولت مردان از نزدیک با مشکلات عمیق و کهنه استان محروم گلستان بیشتر آشنا شوند و مردم استان ما هم امید دارند دولت تازه نگاهی ویژه‌تر به مطالباتشان داشته باشد.

استان گلستان قطب کشاورزی کشور بوده و در تولید بسیاری از محصولات استراتژیک و مهم رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

گلستان با تنوع اقلیمی بالا یکی از زیباترین استان‌ها از نظر گردشگری و سرمایه گذاری در زمینه‌های مختلف  اقتصادی  در کشور به شمار می‌آید اما ثروتی که از حوزه‌های کشاورزی و گردشگری سهم استان زیبای ما می‌شود بسیار اندک و ناچیز است.

نگارستان ایران شاید یکی از عجیب‌ترین و غم‌انگیزترین نقاط در کشور ما باشد جایی که دنیا دنیا ثروت و محرومیت را با هم در دل خود جای داده است و این مساله باورنکردنی اما واقعی باید هرچه سریع‌تر موشکافی و حل شود.

اقتصاد گلستان در رده‌های پایین توسعه است و سرانه درآمد مردم هم تقریباً ۵۰ درصد کمتر از میانگین کشوری است.بحران‌های اقتصادی و محیط زیستی بخشی از اقتصاد منطقه را طی سال‌های گذشته صدمه زده و برنامه‌ریزی‌های پیشین برای بهبود اوضاع اقتصادی هم به دلیل مشکلات کشور نیمه‌کاره رها شده‌اند.

گلایه اکثر شهروندان توجه به اشتغال و بهبود معیشت است.موضوعی که شاید از بیرون کمی عجیب به نظر برسد اما در استانی که نیمی از مردم آن ساکن روستاها هستند دیگر اقتصاد روستایی کشش توسعه را ندارد.

گلستان تشنه اشتغال / منطقه آزاد اقتصاد منطقه را متحول می کند

اشتغال اولین و مهمترین خواسته مردم گلستان است

حمیده عارف نژاد از اهالی روستای نوده در گفتگو اظهار کرد:مهمترین مشکل خانواده‌های گلستانی اشتغال فرزندانشان است.

وی اضافه کرد:همسرم نگهبان ساده کارخانه دخانیات قرق بود که باز نشسته شده و با هزار امید و مشقت، هزینه تحصیل پسرمان در دانشگاه آزاد را فراهم کردیم، ولی بعد از دانشگاه بیکار است و با پراید پدرش مسافر کشی می‌کند.

عارف نژاد اضافه کرد:پسر من ازدواج کرده و صاحب فرزند هم است و برای تامین زندگی خانواده‌اش هر سختی را به جان می‌خرد ولی این انصاف نیست که بعد از سال‌ها تحصیل و تلاش حاصل زحماتشان هدر برود.

ناز محمد قرجه ساکن شهرستان گمیشان هم به خبرنگار ما گفت:در شهرستان گمیشان و روستاهای اطراف خاک زمین به شدت شور و کم بازده است و عملاً کشاورزی هیچ صرفه و در آمدی برای ما ندارد.

وی افزود:چند سالی است که در گمیشان مزارع پرورش میگو احداث شده است اما به دلیل هزینه بالای کار اغلب مزرعه داران از خارج شهرستان و حتی استان گلستان هستند و سهم گمیشانی ها فقط در حد کارگری به صورت محدود است.

قرجه اضافه کرد:جوانان ما اغلب برای کارهای سخت مثل کارگری روی ساختمان و نگهبانی راهی شهرهای بزرگ می‌شوند و این برای خانواده‌ها بسیار سخت است.

گلستان تشنه اشتغال / منطقه آزاد اقتصاد منطقه را متحول می کند

پتروشیمی وعده‌ای که هرگز محقق نشد

محدثه شریفیان از شهروندان گرگان هم گفت:تقریباً ۱۴ سال پیش من و اعضای خانواده‌ام همگی سهام پتروشیمی را خریداری کردیم به امید اینکه درآمدی کسب کرده و فرصت شغلی برای فرزندانمان ایجاد شود اما پتروشیمی احداث نشد و حتی تکلیف پول ۱۰۰ هزار نفری که سهام خریدند را هم مشخص نکردند.

بررسی مشکلات شهروندان استان گلستان در نقاط مختلف نشان می‌دهد در ابتدایی‌ترین زیرساخت‌های توسعه، مردم دچار مشکل هستند.

مسائلی مثل تامین آب شرب و کشاورزی، تامین برق در تابستان و گاز در زمستان، بخصوص برای صنایع، روشنایی جاده‌ها که متاسفانه حوادث بسیاری در پی داشته و حمایت از توسعه اقتصادی در بخش کشاورزی و گردشگری، جدی‌ترین مشکلاتی است توسط مردم بیان شد.منطقه آزاد اینچه برون هم می‌تواند مرکز صادرات محوری به شرق آسیا باشد و باعث رونق منطقه شود و باید به آن هم پرداخته شود

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب که معمولاً مسافران برای استراحت کمتر به هتل مراجعه کرده و به دنبال مکانی ارزان‌تر برای اقامت می‌گردند اظهار کرد:ایجاد مراکز اقامتی ارزان و قابل دسترس یکی از نیازهای جدی استان گلستان است.

غلامرضا منتظری تصریح کرد:باید با دعوت از سرمایه گذارانی از سراسر کشور جاذبه‌های گردشگری جدید در کنار زیبایی‌های طبیعی استان اضافه کنیم تا توقف گردشگر در استان ما اتفاق بیفتد و بتوانیم از آورده گردشگران بهره مند شویم.

وی اضافه کرد:گلستان می‌تواند به یکی از مقصدهای مهم گردشگری در کشور تبدیل شود به شرط آنکه مساعدت ویژه برای استان در نظر گرفته شود و زیر ساخت‌های گردشگری فراهم شود.

منتظری افزود:با ایجاد مجموعه‌های پارک و شهربازی و آکواریوم دریایی می‌توانیم استان گلستان را به مقصد گردشگری تبدیل کنیم.

از افراد علاقه مند در حوزه صنایع دستی حمایت شود

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در  مجلس شورای اسلامی  با بیان این مطلب که تنوع قومی، تنوع صنایع دستی را در استان ما به همراه داشته است افزود:اگر از صنایع دستی حمایت شود، ارزآوری زیادی برای استان و کشور خواهد داشت و فرصت‌های شغلی جدید در استان ایجاد می‌شود.

گلستان تشنه اشتغال / منطقه آزاد اقتصاد منطقه را متحول می کند

تکمیل سدهای نرماب، زرین گل و میرداماد اولویت دولت باشد

نماینده مردم علی آباد کتول گفت:شیرین سازی آب خزر، تکمیل سدهای نرماب، زرین گل و میرداماد باید اولویت کار مسئولان قرار گیرد تا مشکل کم آبی کشاورزان و آب شرب استان تا حدی مرتفع شود.

رحمت الله نوروزی با اشاره به این موضوع که گلستان قطب کشاورزی است افزود:ایجاد کارخانه‌های تبدیلی هم به رونق کشاورزی و کاهش قیمت‌های تمام شده محصولات کشاورزی کمک می‌کند و هم اشتغالزایی خوبی در استان ایجاد خواهد کرد.

وی تصریح کرد:پروژه پتروشیمی گلستان سال‌ها است که بر زمین مانده و با تعیین تکلیف و راه اندازی آن می‌توان تحول اقتصادی بزرگی در استان ایجاد کرد و از موارد مهمی است که باید در سفر رییس جمهور به آن پرداخته شود.

نوروزی ادامه داد:منطقه آزاد اینچه برون هم می‌تواند مرکز صادرات محوری به شرق آسیا باشد و باعث رونق منطقه شود و باید به آن هم پرداخته شود.

پروژه‌های مهمی مثل پتروشیمی گلستان، نبود زیر ساخت‌های گردشگری، اصلاح جاده‌ها، راه آهن گرگان مشهد و از همه اینها مهم‌تر مشکل آب استان گلستان و در راس همه اینها اشتغال مردم گلستان است که لازم است دولت مردان به طور ویژه به آن بپردازند.


http://www.caspiankhabar.com/92910



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96