اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



عقب ماندگی مزمن بخش سلامت و درمان/رفع کمبودها اقدام جهادی می‌طلبد
گلستانی‌ها چشم انتظار هستند تا در سفر رئیس جمهور به استان بخشی از چالش‌های حوزه سلامت مانند فرسودگی مراکز درمانی و تجهیزات پزشکی و کمبود سرانه‌ها برطرف شود.

به گزارش  کاسپین خبر  به نقل از مهر، گلستان در سال‌های اخیر از نظر دسترسی به امکانات و خدمات بهداشتی و  درمانی  شاهد اقدامات و فعالیت‌های نسبتاً خوبی بوده اما عمق عقب‌ماندگی‌ها در این زمینه به حدی است که اجرای یک یا چند پروژه نمی‌تواند سرانه بهره مندی از خدمات درمانی و بهداشتی را به حد متوسط کشوری برساند.

هرچند که در دوران کرونا زیرساخت‌های درمانی مانند تعداد دستگاه سی تی اسکن یا تانک‌های اکسیژن و تخت‌های آی‌سی‌یو در گلستان افزایش یافت اما طی یک دهه گذشته به جز مرکز ترومای شهید نبوی گرگان و  بیمارستان  کلاله مرکز درمانی یا بستری دیگری در استان ایجاد نشده و پروژه‌های کلنگ‌زنی شده با کمبود اعتبار و کندی در ساخت روبرو هستند.

از دیگر موضوعاتی که در حوزه سلامت و درمان مردم گلستان را رنج می‌دهد موضوع پراکنش نامطلوب خدمات بهداشتی و درمانی است به نحوی که بیشترین ارائه خدمات صرفاً در چند شهر استان متمرکز شده و مناطق مرزی و کم برخوردار از این مراکز درمانی بی‌بهره هستند.

یکی دیگر از چالش‌های موجود در حوزه بهداشت و درمان فرسودگی سازه‌های بیمارستانی و البته خاتمه عمر مفید برخی از تجهیزات و اقلام است که در آستانه سفر  رئیس جمهور  مردم و خدمت گذاران بخش درمان انتظار دارند تا به این بخش به صورت ویژه رسیدگی شود و با دادن اعتبارات کافی پروژه‌ها به بهره برداری برسند.

از دیگر مطالبات بخش درمان پرداخت معوقات مربوط به دستمزد و کارانه آنها بوده که چند ماهی است به تأخیر افتاده و باید در این راستا هم تصمیمات خوب و دلگرم‌کننده ای گرفته شود.

توسعه تخت‌های بیمارستانی، اختصاص اعتبار مناسب برای پروژه‌های حوزه سلامت و درمان، مساعدت در حل مشکلات استخدامی کادر درمان، رفع کمبود تجهیزات تکمیلی درمانی مانند دستگاه ام ار آی و سی تی اسکن از جمله مباحثی است که باید مسئولان در این سفر به آن نگاه ویژه ای داشته باشند.

عقب ماندگی مزمن بخش سلامت و درمان/رفع کمبودها اقدام جهادی می‌طلبد

تکمیل هر چه سریع‌تر بیمارستان آیت الله طاهری واقع در«شصت کلا»، احداث بیمارستان جدید طالقانی گرگان و بیمارستانی گمیشان از دیگر اقداماتی است که حل آنها می‌تواند بخشی از عقب‌ماندگی‌های مزمن حوزه درمان را برطرف کند.

فرسودگی بیمارستان‌ها و کندی پروژه‌ها

عضو کمیسیون بهداشت و درمان  مجلس شورای اسلامی  در این خصوص گفت:استان گلستان در ابعاد مخصوصاً در زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی مختلف جزو محروم‌ترین استان‌های کشور است.

رضا آریان پور افزود:از نظر تعداد تخت، شاخص استان ۱.۴ درصد است که نسبت به میانگین کشوری پایین‌تر بوده و جز ۶ استان آخر در این زمینه هستیم.

از نظر تعداد تخت، شاخص گلستان ۱.۴ بوده که در این زمینه جزو ۶ استان آخر هستیموی بیان کرد:از طرف دیگر، بیمارستان‌های موجود از جمله شهدای گنبد، طالقانی و مطهری گنبدکاووس و پنج آذر گرگان بیمارستان‌های فرسوده هستند.

نماینده مردم شرق گلستان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد:در حال حاضر بیمارستان‌های شهرستان‌های گالیکش رامیان و گمیشان در حال احداث بوده و بیمارستان جایگزین طالقانی گنبدکاووس و پنج آذر و طالقانی گرگان تصویب شده اما به دلیل عدم تخصیص بودجه مناسب روند کار بسیار کند و تقریباً در حال توقف است.

آریان پور ادامه داد:یکی از درخواست‌های مجمع نمایندگان استان از رئیس جمهور کمک به تخصیص بودجه مناسب برای تسریع در ساخت و تکمیل این بیمارستان‌ها خواهد بود که بتوانیم شاخص تخت بستری استان را به میانگین کشوری برسانیم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت:با توجه به سوق یافتن بودجه‌های کشور در سال‌های اخیر به مقابله با کرونا، اغلب مراکز بهداشتی درمانی و خانه‌های بهداشت مصوب یا در حال ساخت دچار کمبود منابع هستند.

عقب ماندگی مزمن بخش سلامت و درمان/رفع کمبودها اقدام جهادی می‌طلبد

امکانات جوابگوی نیازها نیست

وی عنوان کرد:گلستان جزو استان‌های سرطان خیز کشور بوده و فاقد یک مرکز جامع و مجهز برای پذیرش تشخیص درمان بیماری سرطان است و علی رغم پیگیری‌های متعدد نمایندگان استان تعداد متخصصان اختصاص یافته به استان کم بوده و پاسخگوی نیاز مراکز درمانی نیست.

آریان پور بیان کرد:مرکز آنژیوگرافی بیمارستان پیامبر اعظم(ص)گنبدکاووس که می‌تواند پاسخگوی نیازهای مردم شرق استان یعنی حدود یک میلیون نفر باشد به دلایل مختلف از جمله فقدان جراح قلب و اتاق عمل جراحی قلب مناسب هنوز در مدار خدمت به مردم قرار نگرفته و میلیاردها تومان سرمایه گذاری انجام شده در این مرکز بلااستفاده مانده است.

غلامرضا منتظری، نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی هم از پیگیری اعتبار برای بیمارستان‌های در حال ساخت گرگان در سفر رئیس جمهور به استان خبرداد.

برگزاری ۵ آزمون استخدامی

رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی گلستان هم چندی پیش در آئین تودیع خود گفته بود:در مدت پنج سال شاهد اقدامات خوبی در بخش درمان استان بودیم و تعداد تخت‌های بیمارستانی از دو هزار و ۲۵۹ تخت به سه هزار و ۱۷۰ تخت رسید.

عبدالرضا فاضل گفت:در شاخص نیروی انسانی ضعف داشتیم که پنج آزمون برگزار و هزار و ۶۷۰ نفر جذب شدند و دو هزار و ۲۰۰ نفر مشمول ایثارگر هستند که در حال ساماندهی هستند.

وی از جذب هزار و ۱۶۲ پرستار طرحی خبرداد و گفت:۱۰۲ پروژه عمرانی اجرا شده که ۶۸ پروژه به بهره برداری رسیده و ۳۴ پروژه هم در حال اجرا است.

عقب ماندگی مزمن بخش سلامت و درمان/رفع کمبودها اقدام جهادی می‌طلبد

فاضل از خرید سه دستگاه ام آر آی دولتی برای سه بیمارستان گرگان، گنبدکاووس و علی آبادکتول خبرداد و گفت:تاکنون ام آر آی دولتی در استان نداشتیم.

پیگیری اعتبار برای بیمارستان‌های در حال احداث

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان هم در این خصوص گفت:مطالبه ما در سفر رئیس جمهور در زمینه معیشت کارکنان و تجهیزات مورد نیاز بیمارستان‌ها بود تا سرانه‌های بیمارستانی را افزایش دهیم.

محمدمهدی زرگران افزود:پیگیری اعتبار بیمارستان آیت‌الله طاهری، بیمارستان جایگزین طالقانی گرگان و بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی گنبدکاووس از جمله مطالبات سفر خواهد بود.

وی گفت:همچنین سه دستگاه ام آر آی برای بیمارستان‌ها درخواست داده شده که امیدواریم تأمین شود.

زرگران تعداد تخت‌های فعال در بخش دولتی را دو هزار و ۴۰۰ تخت عنوان کرد و ادامه داد:با در نظر گرفتن تعداد تخت‌های بیمارستان‌های تأمین اجتماعی، ارتش و مانند آن، تعداد تخت‌ها به سه هزار تخت می‌رسد که کمتر از سرانه کشوری است.

وی عنوان کرد:بسیاری از بیمارستان‌های فرسوده استان مانند بیمارستان علی آبادکتول نوسازی شده و تعدادی هم در حال جایگزینی هستند.

زرگران اعلام کرد:سرانه نیروی انسانی به نسبت کشوری در زمینه پرستاری خوب است اما تا رسیدن به استاندارد فاصله زیادی داریم.

اهالی گلستان امیدوار هستند با تخصیص اعتبارات کافی برای پروژه‌های بیمارستانی در حال ساخت و نوسازی تجهیزات فرسوده در سفر هیئت دولت به این استان، بخشی از چالش‌های مزمن در حوزه بهداشت و سلامت منطقه برطرف شود.


http://www.caspiankhabar.com/92923



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96