اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



ممنوعیت برداشت ترافل و برخورد با متخلفان در گلستان
در نشست هم اندیشی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان با رئیس کل دادگستری و دادستان مرکز استان، دستورالعمل ممنوعیت برداشت ترافل و برخورد با متخلفان اعلام شد.

به گزارش کاسپین خبر به نقل از مهر، شامگاه سه شنبه در نشست و هم اندیشی مدیرکل  منابع طبیعی  و آبخیزداری گلستان با رئیس کل  دادگستری  و دادستان مرکز استان و قضات دستورالعمل ممنوعیت برداشت  قارچ (دنبلان کوهی)و برخورد شدید با متخلفان و بهره برداران این قارچ در گلستان اعلام شد.

رئیس کل دادگستری گلستان در این جلسه با اشاره به اهمیت اقدامات پیشگیرانه در حفاظت منابع طبیعی، گفت:برداشت قارچ ترافل در شهرستان‌های مثل گالیکش زیاد بوده و باید این شهرستان‌ها عزم جدی در برخورد با این متخلفان داشته باشند.

حیدر آسیابی افزود:همچنین در مقابل باید با زمین خواران و متصرفان عرصه‌های منابع ملی هم باید به شدت برخورد شود.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز گلستان هم گفت:برداشت قارچ ترافل به صورت جدی به جنگل‌ها و مراتع صدمه می‌زند و در برخی موارد باعث آفات و بیماری‌ها خواهد شد؛ این نوع قارچ فقط در پای درختان رشد کرده که با بیل زدن و برداشت آن ریشه درختان آسیب می‌بیند و در نهایت سبب خشک شدن درخت می‌شود.

 محمود اسپانلو  با بیان اینکه قارچ ترافل بخشی از زنجیره غذایی جنگل به شمار می‌رود، تصریح کرد:غیر از تخریب خاک جنگل و خشکاندن درختان، برداشت غیراصولی این قارچ با چنگک و بیلچه که هم‌اکنون سودجویان انجام می‌دهند، سبب می‌شود تا به مرور زمان نسل این قارچ زیرخاکی از بین برود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان هم گفت:سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور برداشت این نوع قارچ را که ارزش بالایی هم دارد، ممنوع کرده است و با متخلفان بر اساس قانون برخورد می‌شود.

 عبدالرحیم لطفی  افزود:برخی از حیوانات داخل جنگل مانند سنجاب‌ها و موش خرما از قارچ دنبلان تغذیه می‌کنند، شاید به همین دلیل هم باشد که قارچ‌خوارها هنگام گشتن به دنبال قارچ دنبلان، سوراخ‌هایی را که حیواناتی مانند سنجاب و موش خرما در پای درختان ایجاد می‌کنند، دنبال کرده و به آن دست می‌یابند.

وی با اشاره به اینکه برداشت قارچ دنبلان از اواسط اسفندماه شروع می‌شود و تا اواخر شهریور ادامه می‌یابد، افزود:قارچ ترافل یا دنبلان کوهی دارای خواص دارویی و تغذیه‌ای زیادی بوده و گیاه دنبلان یکی از غنی‌ترین گیاهان خوراکی در جهان است که قیمت بالایی هم دارد.


http://www.caspiankhabar.com/92968



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96