اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



باد و بیل برای احیای خلیج گرگان همزمان دست به کار شدند
تنها پس از گذشت چند ساعت از استقرار تجهیزات لایروبی قرارگاه خاتم الانبیاء، وزش تندباد و ایجاد کولاب ناشی از آن به سبب فعالیت سامانه ناپایدار جوی توام با بارش باران موجب افزایش موقتی بیش از ۵۰۰ هکتاری پهنه آبی خلیج گرگان شده است.

به گزارش  کاسپین خبر  به نقل از ایرنا، سازمان بنادر و دریانوردی تجهیزات رسوب برداری از کانال های  خلیج گرگان  نظیر بیل مکانیکی را از روز گذشته در بخش های شمالی جزیره آشوراده مستقر کرده تا عملیات  لایروبی  آغاز شود و صبح امروز چهارشنبه هم تندباد با سرعت ۷۵ کیلومتر و ثبت موج هایی با ارتفاع حدود سه متر سبب شد داغ‌آب(مرز مشترک آب و خشکی در اکوسیستم های آبی)ساحل خلیج گرگان نسبت به روزهای گذشته حدود ۱۰۰ متر پیشروی کند و بسیاری از دالان های قدیمی و نیمه خشک منتهی به خلیج گرگان در سواحل گلستان لبریز از آب شده است.

بر اساس گزارش اداره کل  هواشناسی  گلستان، این وضعیت تا پایان روز جمعه ادامه دارد.

کارشناسان معتقدند حداکثر ماندگاری آب در این پهنه ۵۰۰ هکتاری محدود به یکی دو روز آینده است و با پسروی مجدد آب، این مناطق بار دیگر خشک می‌شود.

حدود ۶۰ تا ۶۵ کیلومتر از سواحلی این پهنه آبی از لحاظ موقعیت جغرافیایی در جنوب شرقی دریای خزر و حوزه شهرستان های بندرترکمن، بندرگز، نوکنده واقع و دارای امتداد شرقی-غربی است.

خلیج گرگان سال‌هاست که گرفتار چالش‌هایی از جمله کمبود آب برای تجدید حیات آبزیان، شکار بی رویه، لایروبی نکردن کانال های آبرسان، افزایش تعداد آب بندان و مزارع پرورش ماهی در بالا دست شده و این عوامل بر بحرانی شدن شرایط منطقه افزوده و ضرورت تلاش برای حل آن را جدی تر کرده است.

بر اساس داده های سازمان نقشه برداری کشور بیش از ۲۷ درصد از وسعت ۴۰۰ کیلومتر مربعی خلیج گرگان در سال های اخیر خشک شده و کم توجهی به آن امکان بیشتر شدن این محدوده را تشدید کرده است.

ثبت خلیج گرگان در سال ۱۳۵۴ به همراه تالاب میانکاله و لپو زاغمرز در استان مازندران به‌عنوان نخستین مجموعه تالاب بین‌المللی جهان در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر ثابت کرد این خلیج و نواحی اطراف آن یک مجموعه ارزشمند زیست‌محیطی است که علاوه بر حفظ چرخه زیست دریای خزر در معیشت جوامع محلی اثرگذاری مستقیم دارد.

خلیج گرگان با کارکرد اقتصادی و اکولوژیکی در تکثیر آبزیان، ماهیان استخوانی و غضروفی، جذب پرندگان مهاجر و حفظ چرخه زیست دریای خزر دارای اهمیت بوده و در معیشت جوامع محلی نیز اثرگذاری مستقیم و نقش مهمی دارد.

خلیج گرگان یکی از بزرگترین مخازن آب شیرین متصل به دریای خزر نیز هست و تداوم زندگی بسیاری از جانداران در بزرگ‌ترین دریاچه زمین به اتصال آن با دریا وابسته است.

این پهنه آبی از لحاظ موقعیت جغرافیایی در جنوب شرقی دریای خزر و حوزه شهرستان های بندرترکمن، بندرگز، نوکنده و بهشهر از ۶۰ کیلومتر طول و حداکثر ۱۲ کیلومتر عرض برخوردار بوده و دارای امتداد شرقی-غربی است.


http://www.caspiankhabar.com/92990



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96