اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



مهر گزارش می دهد؛

صف طولانی نان و نارضایتی گلستانی ها/مسئولان: سهمیه افزایش می یابد
صف های طولانی مقابل نانوایی های گلستان خرید نان را به یک چالش برای مردم تبدیل کرده و آن ها امیدوار هستند تا با تزریق فوری آرد و تشدید نظارت ها، شرایط تهیه نان به روال عادی برگردد.

به گزارش  کاسپین خبر  به نقل از مهر، طی هفته‌های اخیر، مشاهده صف‌های طولانی مقابل  نانوایی ‌های شهر و روستاهای گلستان به یک رخداد تکراری تبدیل شده است؛ مردمی که در ماه رمضان برای تهیه نان باید ساعت‌ها در صف بایستند.هرچند در تعطیلات نوروز هم شاهد صف در مقابل نانوایی‌ها بودیم اما در روزهای اخیر این اتفاق، نمود بیشتری یافته است.

متصدیان نانوایی‌ها کاهش سهمیه آرد و تکلیف به پخت دو سوم آرد در بعدازظهر را دلیل ایجاد صف‌های طولانی عنوان می‌کنند و بر این اعتقاد هستند که در صورت تأمین و تخصیص آرد کافی مشکلی برای پخت بیشتر نان ندارند.

نانوایان معتقد هستند بخش زیادی از سهمیه آرد فروردین ماه به سبب ازدحام مسافران در تعطیلات نوروزی پخته شده و اندک سهمیه باقی مانده باید به شیوه‌ای تقسیم شود تا به پایان ماه برسد اما از سوی دیگر مدیران و متولیان حوزه نظارت بر توزیع آرد و پخت نان بر این اعتقاد هستند که نانوایان مشکلی در تأمین آرد ندارند و صف‌های شکل گرفته به سبب فشردگی ساعات پخت نان است.

به ظن مسئولان رغبت و اشتیاق مردم، به تهیه نان گرم برای سفره‌های افطار و تمرکز خرید مردم در یکی دو ساعت پایانی پخت خبازی‌ها، موجب ایجاد صف‌های طولانی شده است.

در این بین مردم هم بیان می‌کنند که علاوه بر تعلل و کم‌کاری نانوایی‌ها، نظارت دولت بر این بخش نیز کافی نیست و برخی از نانوایی‌ها سهمیه آرد خود را خارج از شبکه به فروش می‌رسانند و همچنین بخشی از مشکلات را به هدایت نان خریداری شده به دامداری‌ها و مراکز نگهداری احشام مرتبط می‌دانند زیرا قیمت تمام شده هر کیلو نان به مراتب ارزان‌تر از خوراک دام و علوفه است.

تهیه نان به یک معضل تبدیل شده است

یک شهروند  گرگان ی در این خصوص گفت:در روزهای اخیر تهیه نان برای خانوارها به یک معضل تبدیل شده است.

صف طولانی نان و نارضایتی گلستانی ها/مسئولان: سهمیه افزایش می یابد

محسن برزگر افزود:افزایش قیمت برنج و سایر اقلام خوراکی سبب شده تا قوت غالب مردم به نان تغییر کند و رشد چند برابری نرخ برنج و کمیاب شدن برخی اقلام موجب حضور بیشتر مردم در صف‌های نانوایی شده است.

وی بیان کرد:همچنین نظارت خوبی هم بر عملکرد نانوایی‌ها وجود نداشته و کیفیت نان بسیاری از نانوایی‌ها پایین است و اندکی که بماند، دیگر قابل استفاده نیست.

نظارت کافی بر عملکرد نانوایی‌ها نیست و کیفیت نان بسیاری از آنها پایین استبرزگر گفت:در بسیاری از اوقات افرادی در صف‌های نانوایی مشاهده می‌شوند که مبادرت به خرید ده‌ها قرص نان می‌کنند که این نان به مصرف دام می‌رسد لذا باید جلوی چنین رفتارهایی را گرفت.

وی ادامه داد:نان برخی از نانوایی‌ها هم زود به اتمام می‌رسد و در جواب مشتریان می‌گویند که سهمیه آرد آنها کم است.

این شهروند گرگانی گفت:گلستان با تولید حدود یک میلیون تن گندم نباید مشکلی در خصوص آرد و نان داشته باشد؛ این استان یکی از قطب‌های گندم کشور است و کمبود این محصول در استان تعجب برانگیز است.

برزگر با اشاره به فرارسیدن ماه رمضان هم بیان کرد:برای رفع صف‌های طویل باید ساعات پخت نان افزایش یابد تا مردم به راحتی بتوانند نان مورد نیاز خود را تأمین کنند.

صف‌های طویل نان شایسته مردم گلستان نیست

شلوغی نانوایی‌ها گلستان به حدی است که نماینده مردم علی آبادکتول در مجلس شورای اسلامی هم در صحن مجلس از این وضعیت انتقاد کرد و گفت:گلستان پس از خوزستان و فارس در رده سوم تولید گندم کشور قرار دارد و کیفیت گندم تولیدی گلستان در کشور بی نظیر است.

صف طولانی نان و نارضایتی گلستانی ها/مسئولان: سهمیه افزایش می یابد

رحمت الله نوروزی افزود:شایسته نیست که زارعانی که خود گندم کشور را تولید می‌کنند برای تأمین نان در تنگنا باشند.

وی بیان کرد:با توجه به پیگیری و مذاکرات انجام شده تلاش می‌کنیم تا برای رفع معضل کمبود آرد در نانوایی‌های گلستان، سهمیه آرد اختصاصی(سهمیه اختصاصی آرد یارانه‌ای و نیمه یارانه‌ای)این استان افزایش یابد که قول‌های مساعدی در این خصوص داده شده است.

این صف‌های طویل معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان را بر آن داشت تا به همراه فرماندار گرگان از نانوایی‌های این شهر بازدید کند.

سهمیه جدید تخصیص می‌یابد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان در حاشیه بازید از نانوایی‌ها گفت:امسال با توجه به همزمانی عید نوروز و شروع ماه مبارک رمضان مشکلات عدیده‌ای در بحث آرد و نان داشته‌ایم.

محمد دهنوی با اشاره به شروع ماه مبارک رمضان و گزارش شلوغی و صف‌های طولانی نانوایی‌ها، افزود:تلاش کردیم با نظارت مستمر و همچنین تخصیص سهمیه جدید آرد به نانوایی‌ها این مسأله را حل کنیم.

دهنوی ادامه داد:نظارت از نانوایی‌ها با همکاری ناظران در اداره کل غله،  فرمانداری  گرگان، سازمان صنعت، معدن و تجارت و تعزیرات ادامه خواهد داشت و امیدواریم مردم هم در این حوزه با ما همکاری داشته باشند.

صف طولانی نان و نارضایتی گلستانی ها/مسئولان: سهمیه افزایش می یابد

وی با اشاره به اینکه سهمیه بخشی از آزادپزها و صنف و صنعت قطع شده است، اضافه کرد:بخشی از سهمیه آرد نانوایی‌ها متأسفانه در بخش آزاد خرید و فروش می‌شود و ما به دنبال این هستیم که این مسأله را کنترل و در چند روز آینده به حداقل برسانیم.

دهنوی گفت:علت اصلی کمبود آرد، به دلیل افزایش قیمت آن در بازار آزاد است و بخشی هم به دلیل کمبود آردی است که در کشورهای همسایه داریم که متأسفانه زمینه قاچاق این کالا را فراهم کرده است.

دهنوی تاکید کرد:ما برای اینکه بتوانیم در این حوزه نظارت بیشتری داشته باشیم، نیازمند همکاری بیشتر مردم هستیم و آنها باید تخلفات را به مسئولان گزارش دهند تا بتوانیم در این زمینه برخوردهای لازم را داشته باشیم.

ساعات کار نانوایی‌ها بیشتر می‌شود

سرپرست فرمانداری گرگان هم در حاشیه این بازدید گفت:در چند روز اخیر گزارش‌هایی مبنی بر صف‌های شلوغ نانوایی‌ها و مشکلاتی که مردم در این حوزه دارند برای ما ارسال شده است.

حجت یزدویی افزود:برای کنترل این مسأله علاوه بر اینکه نظارت‌ها را در این حوزه بیشتر کردیم، تدابیری در نظر گرفتیم تا ساعت کار نانوایی‌ها بیشتر شود و مردم دغدغه تهیه نان را در ماه مبارک رمضان نداشته باشند.

یزدویی ادامه داد:ساعت پخت نان در ماه مبارک رمضان از ساعت ۱.۵ شروع شده و تا ۷.۵ ادامه خواهد داشت تا شهروندان به راحتی نان مورد نیاز خود را تهیه کنند.

سرپرست فرمانداری گرگان تاکید کرد:مردم می‌توانند در صورت عدم فعالیت نانوایی در زمان مقرر، آن را گزارش دهند تا برخوردهای لازم با نانوایی‌های متخلف انجام شود.

برای جلوگیری از تشکیل صف‌های طولانی و بالارفتن کیفیت نان، باید نظارت مسئولان افزایش یافته و همچنین جلوی توزیع آرد خارج از شبکه گرفته شود تا مردم به راحتی نان مورد نیاز خود را تهیه کنند.


http://www.caspiankhabar.com/93088



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96