اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



اختلاف قیمت آرد دولتی و آزاد/ بستر برای فساد فراهم است
فعالان اقتصادی و تولیدی از اختلاف فاحش قیمت آرد دولتی با آرد صنف و صنعت انتقاد می‌کنند و آن را بستر رانت و فساد می‌دانند.

به گزارش  کاسپین خبر  به نقل از مهر، چندی پیش خبر آزادسازی آرد صنف و صنعت از سوی دولت اعلام شد که واکنش‌های زیادی را به همراه داشت.چراکه با وجود آزادسازی آرد صنف و صنعت، قیمت خرید این محصول برای صنایع آرد بنا به اظهارات فعالان این حوزه ۱۰ تا ۱۱ برابر شده است.

این اختلاف یکباره قیمت که منجر به افزایش نرخ تمام شده  نان  حجیم و نیمه حجیم هم شد، تولید این بخش را به طور چشمگیری کاهش داد.

مساله دیگر این است که به باور متخصصین در صورت تداوم اختلاف قیمت آرد دولتی با صنف و صنعت احتمال وقوع تخلف و کم فروشی نانوایی‌های دولتی که سهمیه آرد یارانه‌ای دارند هم بسیار بیشتر خواهد شد که در نهایت این اتفاق، به مصرف کننده به خصوص دهک‌های کم درآمد آسیب و ارد  می‌کند.

ضرورت یکسان سازی قیمت آرد

در همین رابطه یک تولید کننده نان فانتزی از افزایش چند برابری قیمت آرد صنف و صنعت انتقاد می‌کند و می‌گوید:برای توزیع آرد، باید یکسان سازی انجام شود چراکه در حال حاضر تخلف و قاچاق در حوزه آرد زیاد است.

جلال مولایی می‌افزاید:برای برخی کارگاه‌ها آرد به قیمت ۳۶ هزار تومان، برخی دیگر ۵۰ هزار تومان و کارگاه‌هایی مانند ما ۸۰۰ هزار تومان است.

وی با بیان اینکه این روند باعث هرج و مرج در حوزه آرد و نانوایی‌ها می‌شود، ادامه می‌دهد:این افزایش یکباره قیمت آرد در حوزه نان فانتزی در کنار افزایش حقوق کارگر و بیمه شرایط را برای تولیدکننده سخت کرده است.

به گفته مولایی، قیمت گذاری در حوزه نان توسط دولت انجام می‌شود اما همه هزینه‌ها اعم از بیمه، حقوق کارگر و اجاره و..به صورت آزاد پرداخت می‌شود، همین امر سبب شده تا قیمت محصول با هزینه‌های تولید همخوانی نداشته باشد.

محبت اسماعیل نیا از دیگر تولیدکنندگان نان فانتزی در استان است که نسبت افزایش ۱۱ برابری آرد صنف و صنعت انتقاد می‌کند و می‌افزاید:اختلاف بین آرد دولتی و آزاد منجر به افزایش تخلف است.

قیمت گذاری در حوزه نان توسط دولت انجام می‌شود اما همه هزینه‌ها اعم از بیمه، حقوق کارگر و اجاره و..به صورت آزاد پرداخت می‌شودبه گفته وی، تولید کنندگان صنعتی اگر بخواهند هر کیسه آرد را به قیمت آزاد تهیه کنند برای آنها صرفه  اقتصادی  ندارد بنابراین چاره‌ای جز تهیه آرد از فروشندگان غیر مجاز ندارند.

این فعال اقتصادی ادامه می‌دهد:افزایش قیمت‌ها مختص آرد نبوده و ظرف یک سال اخیر مواد اولیه رشد ۶۰ تا ۷۰ درصدی داشته است.

به گفته وی، قیمت بهبود دهنده در سال گذشته ۷۰ هزار تومان بود که به ۱۴۰ هزار تومان رسید و خمیرمایه که پارسال بسته‌ای ۱۸۰ هزار تومان بود امسال به ۲۶۰ هزار تومان رسیده است.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه هنوز نرخ جدید فروش نان‌های فانتزی به ما اعلام نشده، می‌افزاید:در تهران نان باگت بین شش تا هفت هزار تومان اما در فروشگاه خودم دو هزار تومان است.

اختلاف قیمت آرد دولتی و آزاد/ بستر برای  <a href=فساد  فراهم است"src="https://media.mehrnews.com/d/2022/03/08/4/4085373.jpg"style="width: 650px;height:483px;"/>

وی ادامه می‌دهد:فروش آرد دولتی برای کسانی که این محصول را در اختیار دارند سود زیادی دارد چراکه از محل فروش آن می‌توانند چندین برابر فروش نان سود ببرند.

افزایش قیمت آرد به ضرر تولید

اما مدیر یک واحد صنعتی تولید آرد هم اختلاف قیمت آرد دولتی و آزاد را منجر به قاچاق داخلی کالا می‌داند و می‌گوید:با توجه به شرایط فعلی آرد نانوایی را به قیمت ۴۵۰ هزار تومان خرید می‌کنند در این صورت سود نانوا در فروش آرد است.

وحید حیدری با یادآوری افزایش تعرفه حامل‌های انرژی و دستمزد کارگران، می‌افزاید:با توجه به این هزینه‌ها دولت همچنان اصرار به ثبات قیمت نان دارد که این بستر تخلف را در نانوایی‌ها بیشتر خواهد کرد.

وی افزایش قیمت آرد صنف و صنعت را به ضرر کارخانه‌های آرد می‌داند و می‌گوید:با وجود دلالان و بازار داغ آرد یارانه‌ای که در این حوزه به راحتی مبادله می‌شود صنایع آرد بر، ترجیح به تهیه آرد به قیمتی ارزان‌تر از آنچه دولت مصوب کرده، دارند و به این ترتیب حاضر به تهیه آرد از کارخانجات آرد نخواهند بود.

با وجود دلالان و بازار داغ آرد یارانه‌ای که در این حوزه به راحتی مبادله می‌شود صنایع آرد بر ترجیح به تهیه آرد به قیمتی ارزان‌تر از آنچه دولت مصوب کرده، دارند 

احتمال تعدیل نیرو

مدیرعامل یک واحد تولیدی نان حجیم و نیمه حجیم هم افزایش قیمت آرد صنف و صنعت را منجر به رکود بازار می‌داند، می‌افزاید:در این شرایط واحدهای تولیدی ناگزیر به تعدیل نیرو خواهند بود.

عباسعلی حسن لو وضعیت فعلی را منجر به بلاتکلیفی واحدهای تولیدی می‌داند و ادامه می‌دهد:بسته شدن سامانه فروش آرد در ماه گذشته آن هم بدون اطلاع قبلی به صنایع آرد بر از جمله سیاست‌های نادرست است.

صرف نظر از اعتراض و انتقاد فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان حوزه آرد و نان، مسئولان دولتی هم نسبت به اجرای سیاست آزادسازی قیمت آرد صنف و صنعت بدون تغییر در نرخ آرد دولتی انتقاد دارند.

فاصله قیمت منجر به انحراف می‌شود

در همین رابطه معاون توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی گلستان، می‌گوید:فاصله قیمت بین دو کالا منجر به انحراف می‌شود.

سعید حسن پور خواستار هوشمندسازی نظارت بر حوزه آرد از محل حمل تا مرحله عرضه نان می‌شود و می‌افزاید:با وجود این نظارت‌ها احتمال تخلف وجود دارد.

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان گلستان نیز نسبت به شکاف ایجاد شده بین قیمت آرد دولتی و آزاد انتقاد می‌کند، می‌گوید:فاصله قیمت آرد نانوایی و صنف و صنعت باعث فساد و عدم توازن در عرضه و تقاضا می‌شود.

علی اصغر اصغری ادامه می‌دهد:وقتی قیمت آرد مورد نیاز صنف و صنعت افزایش می‌یابد به بالطبع یک فاصله قیمتی بین آرد دولتی نانوایی‌ها و آرد آزاد برای صنف و صنعت ایجاد می‌شود.

وی معتقد است:بخشی از افرادی که دسترسی به آرد نانوایی دارند، می‌توانند این آرد را با اندکی تبدیل و هماهنگی با کارخانجات آرد از قیمت دولتی به آزاد تبدیل کنند.

اصغری از اختلاف قیمت آرد نانوایی و صنف و صنعت به عنوان نقص یاد می‌کند و می‌گوید:این موضوع باعث کسری در میزان آرد مورد نیاز نانوایی‌ها می‌شود بنابراین تغییر در قیمت آرد صنف و صنعت بی تأثیر بر وضعیت نانوایی‌ها نخواهد بود.

وی با بیان این نکته که به طور قطع در حوزه نانوایی‌ها دچار مشکلاتی در عرضه شبکه آرد خواهیم شد، می‌افزاید:وقتی آرد از شبکه نانوایی‌ها خارج شود مطمئناً تولید نان کاهش خواهد یافت.

با توجه به اهمیت موضوع آرد نیاز است دولت برای رفع شکاف قیمتی بین آرد آزاد و دولتی و احتمال وقوع تخلفات جدی هرچه زودتر راهکاری پیشنهاد دهد چراکه تداوم اختلاف فاحش قیمت بین نان سنتی و فانتزی باعث تعطیلی تولید نان حجیم و نیمه حجیم خواهد شد.


http://www.caspiankhabar.com/93226



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96