اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



جای خالی سرمایه‌گذاری خطرپذیر در گلستان/ بخش خصوصی بی‌اعتماد است
حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و جذب سرمایه گذار شعار همه مسئولان شده اما به گفته کارشناسان، خطر بالا باعث شده بخش خصوصی رغبتی به سرمایه گذاری در این حوزه نداشته باشد.

به گزارش  کاسپین خبر  به نقل از مهر، اگرچه صاحبان کسب و کارهای کوچک به دلیل نوپایی در فعالیت از انگیزه و خلاقیت لازم برخوردارند اما نبود منابع مالی کافی همواره پاشنه آشیل این حوزه به شمار می‌رود، درست در اینجاست که حضور سرمایه گذاران و اعتماد آنها به استارت‌آپ ها و شرکت‌های دانش بنیان معنی پیدا می‌کند.

به سرمایه‌گذاری در این حوزه به واسطه ریسک بالای آن سرمایه گذاری جسورانه می‌گویند چراکه احتمال شکست در این کسب و کارها زیاد است و دقیقاً همین موضوع مانع ورود یا استقبال فعالان  اقتصادی  شده است.

موضوعی که این روزها به دلیل وجود زیرساخت و پتانسیل‌هایی مانند کسب و کارهای نوپا در استان به معضل تبدیل شده است چراکه با وجود فعالیت بیش از ۵۰ شرکت دانش بنیان در گلستان کمتر کسی به عنوان بخش خصوصی حاضر به سرمایه گذاری در این حوزه شده است.

بخش خصوصی پذیرش ریسک ندارد

رئیس پارک علم و فناوری گلستان دیدگاه سرمایه گذاری سنتی را عامل چنین شرایطی می‌داند و می‌گوید:بخش خصوصی پذیرش ریسک بالای شکست را ندارد و دیدگاه این حوزه به دنبال سرمایه گذاری با احتمال موفقیت بالاست.

مهدی غفاری با بیان اینکه ظرف دو سال اخیر جذب سرمایه برخی شرکت‌های دانش بنیان در استان در انجام شده، می‌افزاید:در حال حاضر سه شرکت دانش بنیان استان در حال مذاکره برای جذب منابع مالی با سرمایه گذار خارج از استان هستند.

وی ضمن یادآوری این مطلب که سرمایه گذاران حوزه استارت آپ و شرکت‌های دانش بنیان خاص هستند، ادامه می‌دهد:به عبارتی بخش خصوصی باید بپذیرد که سرمایه گذاری در این حوزه، ریسک ۹۰ درصدی دارد.

وی اضافه می‌کند:در دنیا سرمایه گذاری برای استارت آپ ها ۹۰ درصد احتمال شکست وجود دارد.به همین دلیل بخش خصوصی رغبتی برای سرمایه گذاری در این حوزه ندارد.

به گفته غفاری، سرمایه گذاران این حوزه باید علاقه به سرمایه گذاری پرخطر و پذیرای ریسک بالای در جهت موفقیت باشند.

بخش خصوصی پذیرش ریسک بالای شکست را ندارد و دیدگاه این حوزه به دنبال سرمایه گذاری با احتمال موفقیت بالاستوی معتقد است یکی از فرهنگ‌هایی که باید در جامعه ایجاد شود فرهنگ سرمایه گذاری پرخطر است که با توجه به قانون جهش تولید برای شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ ها در هفته گذشته ابلاغ شد.

وی با بیان اینکه ابلاغ قانون جدید مسیر تازه‌ای در حوزه سرمایه گذاری خطر پذیر ایجاد کرده، می‌افزاید:مفاد این قانون سرمایه گذار پرخطر را توجیه می‌کند بدین صورت که اگر بخش خصوصی در این حوزه سرمایه گذاری پرخطر انجام دهد دولت این سرمایه گذاری را به عنوان مالیات تلقی می‌کند.

رئیس پارک علم و فناوری گلستان تاکید می‌کند:باید فکری شود تا سرمایه گذار پرخطر واقعی داشته باشیم و از طرفی صندوق‌های پژوهش و فناوری خطرپذیری با ریسک ۹۰ درصدی را پذیرا باشند.

وی اضافه می‌کند:صندوق پژوهش و فناوری نهادهایی هستند که با مجوز، سرمایه گذاری پرخطر انجام می‌دهند اما آنها هم به دنبال سرمایه گذاری با ریسک پایین و درصد موفقیت بالا هستند که این اصلاً سرمایه گذاری خطرپذیر به شمار نمی‌رود.

به اعتقاد کارشناسان رشد فرهنگ سرمایه پذیری در کنار سرمایه گذاری باید توأمان باشد تا شرکت‌های دانش بنیان به جای پیگیری برای دریافت وام، به سمت جذب سرمایه گذار بروند.

جای خالی  <a href=سرمایه‌گذاری  خطرپذیر در گلستان/ بخش خصوصی بی‌اعتماد است"src="https://media.mehrnews.com/d/2022/03/22/4/4100471.jpg"style="width: 650px;height:433px;"/>

پول همه چیز نیست

با این حال مدیرعامل صندوق پژوهش، فناوری گلستان معتقد است که در یک کسب و کار نوپا پول همه چیز نیست بلکه شبکه ارتباطی شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌آپ ها دارای اهمیت است.

محمدرضایی، می‌افزاید:قرار نیست صندوق پژوهش بنگاه داری کند؛ تلاشمان بر این است تا با ورود دریک کسب و کار کمک به رشد مجموعه کنیم و پس از چند سال از آن خارج شویم.

رضایی اجرای سرمایه گذاری خطرپذیر بر روی پنج پروژه دانش بنیان و استارت‌آپ را منجر به تحول اقتصاد و اشتغال استان می‌داند و می‌گوید:تلاشمان بر این است که شرکت‌های دانش بنیان از دریافت تسهیلات به سمت سرمایه گذاری خطرپذیر حرکت کنند.

به گفته این کارشناس سرمایه گذاری خطرپذیر، باید فرهنگ سرمایه پذیری در کنار فرهنگ سرمایه گذاری توأمان در کنار هم رشد کند تا به جای اینکه شرکت‌ها به دنبال دریافت وام باشند، به سمت جذب سرمایه گذار بروند.

به باور کارشناسان، رسیدن به موفقیت در بازار کسب و کار با وجود شرکت‌های بزرگ و قدرتمند به معنای رقابت تنگاتنگی است که کسب و کارهای کوچک را به مبارزه و تلاش زیاد وادار می‌کند اما حمایت سرمایه گذاران از کسب و کارهای نوپا یک نیاز انکار نشدنی است.در این راستا طرح تشویقی برای سرمایه گذاران در حوزه دانش بنیان پیش بینی شده تا آنها بیش از گذشته راغب به سرمایه گذاری در این حوزه شوند.

تلاشمان بر این است که شرکت‌های دانش بنیان از دریافت تسهیلات به سمت سرمایه گذاری خطرپذیر حرکت کنندسرمایه گذاری ذخیره مالیاتی می‌شود

یکی از سرمایه گذاران فعال در اکوسیستم نوآوری گلستان در این راستا، می‌گوید:طرح تشویقی برای سرمایه گذاران در حوزه دانش بنیان اجرا شده و در این راستا سرمایه گذاری در بخش استارت‌آپ ها به عنوان ذخیره مالیاتی محاسبه می‌شود.

رضا مبصری می‌افزاید:بر اساس ابلاغیه طرح جهش تولید در حوزه سرمایه گذاری بر شرکت‌های دانش بنیان، هر سرمایه گذاری که در بخش جهش تولید هزینه کند شامل بندهای تشویقی در قانون برای پرداخت مالیات خواهد شد.

وی ادامه می‌دهد:در یکی از بندهای قانون آمده که آن دسته از سرمایه گذارانی که در حوزه استارت آپ ها و شرکت‌های دانش بنیان سرمایه گذاری خطرپذیر انجام دهند، مشمول ذخیره مالیاتی خواهند شد.

به گفته وی، برای تبیین این قانون به زودی جلسه‌ای با حضور سرمایه گذاران برگزار می‌شود تا ضمن توضیح مزایای سرمایه گذاری در حوزه استارت‌آپ و دانش بنیان طرح‌های تشویقی هم برای آنها تشریح شود.

مبصری با تاکید بر اینکه سرمایه گذاری خطرپذیر باید در ذات سرمایه گذار باشد، می‌افزاید:نیاز است سرمایه گذاری در بخش شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌آپ در استان توسعه یابد.

با توجه به اهمیت حمایت سرمایه گذاران از کسب و کارهای نوپا و شرکت‌های دانش بنیان به نظر می‌رسد که مسئولان استانی باید بیش از گذشته به اطلاع رسانی معافیت‌های مالیاتی در این حوزه و آگاه سازی بخش خصوصی در رابطه با مزایای سرمایه گذاری خطر پذیر اقدام کنند تا در آینده استعدادها و خلاقیت‌های نهفته استان گلستان با حمایت بخش خصوصی شکوفا شود.


http://www.caspiankhabar.com/93306



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96