اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



۲۵۶ کیلومتر از رودخانه‌های گلستان لایروبی شد
سرپرست شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت که پس از وقوع سیل سال گذشته و با هدف کاهش خسارت‌های سیل احتمالی، ۲۵۶ کیلومتر از رودخانه‌های استان لایروبی شد.

محسن حسینی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار  کاسپین خبر  اظهار داشت:گلستان با داشتن پنج حوضه آبریز گرگان‌رود، قره‌سو، اترک سفلی، شرق خلیج گرگان و نکارود علیا، دارای ۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر رودخانه‌شاخه اصلی و فرعی است که بعد از  سیل  پارسال برای هزار و ۲۱ کیلومتر تقاضای  لایروبی  شد که از این مقدار تاکنون فقط ۲۵۶ کیلومتر تحقق یافت.

وی افزود:برای لایروبی و ساماندهی این رودخانه ها، ۳ هزار و ۵۸۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است که تاکنون ۲۰ درصد آن معادل ۴۰۰ میلیارد ریال ابلاغ شد.

وی ادامه داد:این سطح تعیین شده برای لایروبی و ساماندهی شامل ۷۱۵ کیلومتر از حوضه‌های آبریز گرگان‌رود، ۲۰۰ کیلومتر در قره‌سو ، ۵۴ کیلومتر در اترک ، ۳۲ کیلومتر در خلیج گرگان و ۲۰ کیلومتر در نکارود است.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای گلستان ادامه داد:همچنین در روزهای بحرانی سیل سال گذشته و برای کمک به حرکت سریع‌تر جریان روان‌آب، ۱۰۰ کیلومتر از رودخانه‌ها و مجاری آبی  استان  لایروبی شده بود.

به گفته حسینی تا قبل از سیل سال ۹۸ از مجموع ۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر مسیر رودخانه های گلستان، هزار و ۷۵۰ کیلومتر لایروبی شده بود که بعد از سیل و طبق نظر کارشناسان، هزار و ۲۱ کیلومتر دیگر نیازمند ساماندهی و لایروبی تشخصی داده شد.

هزار و ۶۷۴ کیلومتر از طول کل رودخانه‌های اصلی و فرعی گلستان معادل ۶۲ درصد در حوضه آبریز گرگان‌رود قرار دارد.

استان گلستان در بخشی از حوضه آبریز دریای خزر واقع است که با توجه به موقعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی دارای رودخانه‌های پرآب و مهمی است.

رودهای جاری گلستان به طور عمده از جنوب به شمال و از شرق به غرب جریان دارند و از شریان‌های اصلی و ارزشمند حیات اقتصادی به ویژه در عرصه کشت انواع محصولات کشاورزی استان به شمار می‌روند.

اترک، گرگان‌رود و قره‌سو از جمله رودهای دایمی گلستان هستند که با یک هزار و ۷۰۰ کیلومتر طول به صورت مستقیم بر حیات جمعیت یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفری استان نقش آفرینی می کنند.

مجموع خسارت وارده به گلستان در سیل سال قبل ۴۸ هزار میلیارد ریال اعلام شد که خسارت به ۱۷ هزار و ۸۰۰ خانه مسکونی، آسیب به مزارع محصولات استراتژیک مثل گندم، جو و کلزا، صدمه دیدن زیرساخت‌های حمل و نقل، کاهش ۴۰ درصدی گردشگری نسبت به سال گذشته، خسارت کلی ۱۰۰ واحد صنعتی و بیکاری حداقل سه هزار نفر و در آخر آسیب‌های وارده به جمعیت عشایر، تبعات ناشی از عدم آمادگی و ناسازگاری با رخدادهای طبیعی بود که تنها در چند هفته ابتدایی سال هزینه‌ای حدود ۷۱ درصد بودجه ۶۷ هزار میلیارد ریالی سال جاری استان را به بار آورد./ایرنا


http://www.caspiankhabar.com/9344



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96