اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



سرپرست بنادر و دریانوردی گلستان تأکید کرد

نیاز پدافند غیرعامل گلستان به دو پست اسکله / لزوم رساندن آب خلیج گرگان به بندرگز
سرپرست بنادر و دریانوردی استان گلستان گفت: ایجاد دو پست اسکله با هدف ایجاد اسکله های پشتیبان و اضطرار در راستای پدافند غیر عامل، برای اقدامات خاص از نیازهای مهم استان است.

به گزارش  کاسپین خبر  به نقل از ایسنا،«نوراله عباسی»، با بیان اینکه سازمان  بنادر و دریانوردی  کشور ۲۵ وظیفه و مأموریت اصلی دارد، به آخرین وضعیت بنادر و دریانوردی استان گلستان و بنادر ترکمن، گز و خواجه نفس اشاره و اظهار کرد:به دلیل پسروی آب دریای خزر، فعلا بندرترکمن و بندرگز از حیز انتفاع و مدار بهره برداری خارج شده است.

سرپرست بنادر و دریانوردی گلستان با اشاره به اینکه در حال حاضر به دنبال ریشه یابی وضعیت کنونی این دو بندر نیستیم زیرا علت ظاهری مشخص است و باید کارشناسان به دنبال علت باطنی آن باشند، ادامه داد:اگر بتوانیم از همه منابع به ویژه منابع انسانی به نحو شایسته ای بهره مند شویم، می توانیم مشکلات موجود در این بنادر را حل کنیم.

وی تعداد بنادر فعال در سطح کشور را ۱۲ بندر تجاری به طول ۲۹ کیلومتر با ۱۷۰ پست اسکله و تعداد بنادر تجاری شمال کشور را ۵ کیلومتر با ۴۵ پست اسکله عنوان کرد و افزود:این آمار منهای اسکله های مربوط به طرح توسعه بنادر فعال، اسکله های سازمان مناطق آزاد تجاری و صنعتی و بنادر بخش خصوصی می باشد که متأسفانه سهم استان گلستان یک کیلومتر از ۲۹ کیلومتر اسکله های تجاری موجود در کشور هم نمی باشد و باید این را هم بگوئیم که از کل ظرفیت اسکله های موجود در شمال کشور فقط از ۲۵ درصد ظرفیت استفاده می شود.

نیاز  <a href=پدافند غیرعامل  گلستان به دو پست اسکله / لزوم رساندن آب  خلیج گرگان  به بندرگز"src="https://cdn.isna.ir/d/off/golestan/2022/09/12/3/62377952.jpg?ts=1662959442734"style="height: 372px;width:650px;"/>

عدم استفاده از ظرفیت های ساحلی گلستان در توسعه بنادر

سرپرست بنادر و دریانوردی گلستان با اشاره به سابقه دیرینه ارتباط ریلی بنادر استان گلستان با بندر امام در جنوب کشور که این تأسیسات هم اکنون در داخل محوطه بنادر ترکمن و گز موجود می باشد، توضیح داد:استان گلستان پتانسیل های بسیاری را دارد، برای مثال«ساحل گمیشان بکر و دست نخورده است»و متأسفانه تاکنون از این ظرفیت ها استفاده نکرده ایم.

وی با تأکید بر اینکه در گذشته در حوزه بنادر و دریانوردی استان گلستان غفلت بزرگی شده که مقصر فقط سازمان بنادر و دریانوردی نیست و درون استان هم کم کاری هایی شده است، خاطر نشان کرد:باید با هم شفاف باشیم تا بستر توسعه تأسیسات بندر در گلستان فراهم شود و باید بدانیم که ایجاد دو پست اسکله با هدف ایجاد اسکله های پشتیبان و اضطرار در راستای پدافند غیر عامل، برای اقدامات خاص از نیازهای مهم استان است.

عباسی در بخش دیگر سخنان خود از پایان فاز اول لایروبی خلیج گرگان در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت:در فاز اول رسیدن آب به«بندر گز»و کانال های«خزینی و چاپاقلی»دیده نشده بود و اگر قرار باشد که آبی تنظیم شود، باید به همه مناطق خلیج گرگان برود و در همین راستا مهمترین بخش فاز بعدی، مطالعات احیای خلیج گرگان تا«بندر گز»می باشد.

وی کمک سازمان  محیط زیست ، تسریع فرآیند صدور مجوزهای زیست محیطی احیای خلیج گرگان را از الزامات برشمرد و یادآور شد:هر چند که اطلاعات در این حوزه از گذشته وجود دارد ولی باید چشم انداز، شاخص ها، پارامترها و واحدهای سنجش سازمان بنادر و دریانوردی و محیط زیست و دیگر دستگاه های مرتبط یکی شود تا عملیات احیا در حداقل ترین زمان محقق شود.

این مقام مسئول نسبت به سرعت کاهش سطح آب دریای خزر و در پی آن پسروی آب خلیج گرگان هشدار داد و اضافه کرد:در آخرین آماری که در سال ۱۴۰۰ منتشر شد، گفتند که حدود ۳۰ درصد از خلیج خشک شده که یقینا این رقم در سالجاری به ۳۶ درصد رسیده است و باید غفلت هایی که در گذشته شده مطالعه شود تا در مسیر درست حرکت کنیم.


http://www.caspiankhabar.com/93663



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96