اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



آب‌های زیرزمینی در خطر نابودی/ کاهش ۶۰ درصدی آبدهی منابع تأمین با شالیکاری
رئیس اداره آب و فاضلاب مینودشت نسبت به استفاده بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی هشدار داد و گفت: متأسفانه گلستان از جمله استان‌هایی است که برای تأمین آب صرفاً از منابع آب زیرزمینی استفاده می‌کند.

به گزارش  کاسپین خبر  به نقل از ایسنا، حسن تختی مقدم، با اشاره به مشکل کمبود آب در برخی از روستاهای  مینودشت  اظهار کرد:متأسفانه بحران خشکسالی و کاهش نزولات جوی، منابع تأمین برخی از روستاهای شهرستان از جمله روستای تیغ‌زمین بخش کوهسارات را با مشکل مواجه کرده است.

وی افزود:در حال حاضر برخی از مناطق شهرستان با کاهش ۸۵ درصدی آبدهی منابع تأمین مواجه شدند لذا این مسئله موجب شده تا مردم کمبود آب را بیشتر حس کنند و چند ماه گذشته را با مشقت بگذرانند.

مدیر اداره آب و فاضلاب مینودشت با بیان اینکه در راستای رفع کمبود آب شرب اقدامات مختلفی توسط آب و فاضلاب روستایی شهرستان انجام شد، تصریح کرد:مشکلات فعلی ما در برخی از روستاهای مینودشت به دلیل مشکل در آبدهی منابع تأمین و اُفت فشار است.

تختی مقدم با بیان اینکه خوشبختانه در حال حاضر وضعیت آبدهی منابع تأمین رو به بهبود است، متذکر شد:هر ساله با عبور از شهریور ماه وضعیت آبدهی منابع تأمین تغییر می‌کند و امیدواریم با تثبیت این شرایط وضعیت آبرسانی به روستاهای مینودشت نیز بهبود یابد.

وی استفاده استان گلستان از منابع آب زیرزمینی را خطرناک دانست و خاطرنشان کرد:تعداد استان‌هایی که برای تأمین آب صرفاً از آب زیرزمینی استفاده می‌کنند به تعداد انگشتان دست می‌رسد که متأسفانه یکی از این استان‌ها، گلستان است.

مدیر اداره آب و فاضلاب مینودشت با تأکید بر اینکه استفاده از چاه‌ها و منابع آب زیرزمینی برای مصارف کشاورزی به ویژه شالیکاری به شدت ما را با مشکل مواجه کرده است، یادآور شد:متأسفانه از زمانی که کشت برنج در شهرستان آغاز می‌شود آبدهی چاه‌ها و منابع تأمین با کاهش حداقل ۵۰ الی ۶۰ درصدی همراه می‌شود.

تختی مقدم از شرکت آب منطقه‌ای گلستان و جهاد کشاورزی استان خواست در امر نظارت بر استفاده از چجاه های غیرمجاز نظارت بیشتری داشته باشند تا تأمین آب شرب مردم با مشکل مواجه نشود.

وی به اصلاح شبکه آب و فاضلاب اشاره کرد و گفت:براساس استانداردها هر ساله باید چهار درصد شبکه اصلاح شود تا میزان هدررفت آب کاهش یابد که البته تحقق این مهم منوط به تأمین اعتبار است.

مدیر اداره آب و فاضلاب مینودشت در پایان به آخرین وضعیت سد نرماب اشاره کرد و گفت:خوشبختانه با تخصیص اعتبار انجام شده، پیشرفت فیزیکی سد نرماب سرعت گرفته و با بهره برداری از این سد نه تنها مردم مینودشت که همه گلستانی‌ها از مواهب آن بهره مند خواهند شد.


http://www.caspiankhabar.com/93722



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96