اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



حرکت کُند طرح ملی مسکن درگلستان/مستأجران منتظر تحقق وعده ها هستند
قیمت گذاری غیرواقعی، نقص در شکل قراردادها و کم توجهی به نظر کارشناسان سبب شده که با گذشت حدود یک سال از اجرای طرح ملی مسکن، روند فعالیت ها در گلستان رضایت بخش نباشد.

به گزارش  کاسپین خبر  به نقل از مهر، یکی از مهم‌ترین وعده‌های دولت سیزدهم، ساماندهی بازار مسکن و کمک به پویایی صنعت ساختمان بود تا بتواند در قالب یک برنامه و حتی فراتر از آن، در قالب یک قانون کمبودها و بی اعتنایی به صنعت ساختمان در هشت سال دولت قبل را برطرف کند.

آیت الله رئیسی وعده داد که ظرف چهار سال، چهار میلیون واحد مسکونی در کشور احداث کند تا در قالب  نهضت ملی مسکن ، شاهد تکاپوی مجدد در بازار و تولید مسکن باشیم که از این تعداد حدود ۹۰ هزار واحد مسکونی‌سهم استان گلستان است.

با وجود گذشت حدود یک سال از تصویب این قانون و وعده رفع مشکلات، هنوز برخی مسائل مانند مشکلات موجود در نحوه سرمایه گذاری انبوه سازان و تأمین نقدینگی برای پروژه‌ها، دغدغه‌های مالی متقاضیان در رابطه با تأمین سهم آورده مشتری، ابهامات موجود در نوع و محتوای قراردادها، نحوه قیمت گذاری برای پروژه‌ها و شاید از همه مهم‌تر کم توجهی به نظرات کارشناسان مسکن سبب شد تا طرح نهضت ملی مسکن در گلستان رشد مطلوبی نداشته باشد.

با وجود اهتمام استاندار گلستان و بسیج امکانات استان و برگزاری جلسات مستمر و متعدد در خصوص اجرای قانون جهش تولید مسکن، اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شهرهایی که زمین کافی هم دارند، پیشرفت چندانی ندارد و در خوشبینانه ترین حالت به ۲۰ درصد چشم انداز ترسیمی هم نرسیده است.

حرکت کُند طرح ملی مسکن درگلستان/مستأجران منتظر تحقق وعده ها هستند

تشریح طرح ملی مسکن در شهرهای گلستان

در مشاهدات میدانی مشخص شد که صرفاً تعداد اندکی از پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن دارای پیشرفت بالای ۷۰ درصد هستند که عمده این واحدها هم در زمره آپارتمان‌های مسکن مهر تعریف شده بودند و هم اکنون در قالب نهضت ملی مسکن در حال تکمیل هستند.

اجرای طرح ملی مسکن در گلستان به ۲۰ درصد چشم انداز ترسیمی هم نرسیده استبازدیدها بیانگر آن است که طرح نهضت ملی مسکن در گرگان، در سه منطقه در حال اجرا است؛ در سایت سعدآباد حدود ۴۰۰ واحد با پیشرفت بین ۲۰ تا ۵۰ درصد در حال تکمیل بوده و پروژه ۵۰۰ واحدی سایت آرامش هم با پیشرفت حداکثر ۲۰ درصدی مواجهه است.بزرگترین پروژه طرح نهضت ملی مسکن گرگان هم در قالب هزار واحد در منطقه آسایش کلنگ زنی شده است و هنوز عملیات اجرایی آن آغاز نشده است.

در شهر کردکوی در کنار بازطراحی و تکمیل پروژه ۶۰۰ واحدی مسکن مهر، حدود ۱۰۰ واحد جدید هم در راستای قانون جهش مسکن در دست ساخت است که در مرحله خاکبرداری قرار دارد.

وضعیت پروژه‌ها در علی آبادکتول بر تکمیل حدود ۱۵۰ واحد مسکن مهر نوده، متمرکز است و در گنبدکاووس هم در منطقه بهارستان این شهر ساخت واحدهای مسکونی با پیشرفت ۸۰ درصد روبرو است.

در سایر شهرهای استان هم که زمین برای طرح نهضت ملی مسکن تأمین شده است، اتفاق محسوسی رخ نداده است و حداکثر چند ده واحد در هر یک از شهرها مانند کلنگ زنی شده که در قیاس با تعهد دولت عدد قابل ذکری نیست.

حرکت کُند طرح ملی مسکن درگلستان/مستأجران منتظر تحقق وعده ها هستند

قیمت گذاری کارشناسانه نیست

یک کارشناس ساختمان در این خصوص به خبرنگار مهر گفت:یکی از مباحثی که سبب شده طرح نهضت ملی مسکن در گلستان به جایگاه واقعی خود نرسد، به نحوه قیمت گذاری این پروژه‌ها برمی گردد.

حمید محبی افزود:قیمت هر مترمربع در طرح ملی مسکن چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است و متأسفانه یک نسخه واحد برای کشور پیچیده شده که مطابق با هزینه‌ها و شرایط هر استان و شهر نیست.

وی بیان کرد:قیمت تمام شده احداث واحدهای مسکونی در گرگان با مراوه تپه و روستاها متفاوت بوده و اعلام رقم کلی کارشناسانه نیست.

محبی اضافه کرد:در هر استان به دلیل اقلیم و شرایط جغرافیایی و معادن و مصالح موجود و دستمزد نیروی انسانی قیمت تمام شده مسکن متفاوت است.

وی ادامه داد:این مسأله را در جلسه شورای مسکن استان اعلام کردیم و مقرر شد تا با همراهی معاونت  راه و شهرسازی  استان، بنیاد مسکن و انجمن انبوه سازان و پیمانکاران کشف قیمت جدید انجام شود که طبق محاسبات به عدد پنج میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیدیم.

این کارشناس ساختمان گفت:برای اینکه شاهد شتاب قابل قبولی در قانون جهش تولید مسکن باشد باید بتوانیم از توان بخش خصوصی استفاده کنیم.

محبی افزود:برای این کار باید روندی را پیش بگیریم که مشارکت در این پروژه‌ها به صرفه و صلاح انبوه سازان هم باشد نه اینکه یک طرفه قراردادها تنظیم شود.

حرکت کُند طرح ملی مسکن درگلستان/مستأجران منتظر تحقق وعده ها هستند

قراردادها شفاف باشد

یک فعال صنعت ساختمان هم گفت:کلی بودن قراردادها و ابهامات قیمتی طرح جهش تولید مسکن، سبب شده تا ارتباط خوبی بین انبوه‌سازان و این طرح شکل نگیرد.

سید محمد مرتضوی افزود:قراردادهای ارائه شده از سوی اداره کل راه و شهرسازی از نظر ماهیت و محتوا دارای اشکال بوده و بازنگری در این قراردادهای کلی، بسیار ضروری است.

وی بیان کرد:روند فعلی قیمت گذاری فقط بر هزینه‌های ساخت متمرکز بوده که این موضوع آسیب‌ها و نگرانی‌های بسیاری را در آینده به دنبال خواهد داشت.

مرتضوی تأکید کرد:باید با رفع ابهامات و لحاظ کردن همه هزینه‌های فراروی ساخت مسکن، قیمت نهایی و تمام شده را برآورد و به طور شفاف در قرارداد قید کنیم تا همه طرف‌های قرارداد به هزینه‌ها و تعهدات مالی خود واقف باشند.

۳۲۰۰ واحد در دست ساخت است

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان هم در خصوص آخرین وضعیت طرح ملی مسکن در جلسه شورای مسکن استان گفت:سه هزار و ۲۰۰ واحد مسکن ملی در دست اجرا داریم که پیشرفت متوسط ۴۰ درصدی دارند و در ماه‌های مهر و آبان هم برای سه هزار واحد دیگر قرارداد خواهیم بست.

مهدی ملک افزود:۵۰ درصد زمین مورد نیاز طرح مسکن ملی با توافقی که وزیر راه و شهرسازی و سازمان ثبت اسناد و املاک انجام دادند، تأمین شده است.

حرکت کُند طرح ملی مسکن درگلستان/مستأجران منتظر تحقق وعده ها هستند

وی گفت:علاوه بر ۲۵۰ هکتار زمینی قبلی که در اختیار داشتیم در حال انتقال زمین به نام مسکن ملی بوده و در مجموع ۴۵۰ الی ۵۰۰ هکتار زمین تأمین خواهد شد که این مقدار زمین مورد نیاز نیمی از متقاضیان را تأمین می‌کند.

ملک بیان کرد:آورده متقاضیان و تأمین زمین مهم‌ترین چالش مسکن ملی است زیرا هم باید زمین تأمین و هم انتقال سند مالکیت انجام شود.

مردم در طرح ملی مسکن خط قرمز هستند

استاندار گلستان هم معتقد است:در طرح مسکن ملی مردم خط قرمز ما هستند و تمام مسئولان موظف بوده با تمام توان در پیشبرد طرح مسکن ملی تلاش کنند.

علی محمد زنگانه افزود:تسریع در ساخت مسکن ملی به دلیل حمایت از قشر ضعیف جامعه مورد تاکید رئیس جمهور و رهبر معظم انقلاب است.

وی گفت:استان گلستان در ساخت مسکن روستایی در رتبه پنجم کشور قرار دارد و در ساخت مسکن شهری از رتبه ۳۴ در سال گذشته به رتبه ۱۷ صعود کرد و باید با همکاری همه جانبه دستگاه‌های تولید مسکن شهری را افزایش دهیم.

زنگانه تصریح کرد:ادارات مختلف استان باید با در اختیار گذاشتن زمین‌های مازاد خود به بخش مسکن در تأمین زمین مورد نیاز ساخت مسکن ملی همکاری کنند.

استاندار گلستان تاکید کرد:۴۰ تا ۵۰ درصد درآمد دهک پایین جامعه صرف هزینه اجاره بها می‌شود و باید همه با نگاه ویژه و خارج از چهارچوب اداری کمک کنند تا این افراد هرچه زودتر صاحب مسکن شوند.

با تمام تلاشی که در بخش‌های بالادستی وزارت خانه‌های متولی و مسئول برای اجرای قانون جهش تولید مسکن می‌شود اما پروسه اداری طولانی و نبود راهبرد مشخص برای اجرای پروژه‌ها و از همه مهم‌تر، کم اعتنایی به نظرات تخصصی کارشناسان سبب شده تا اجرای این طرح بسیار کند و لاک پشتی باشد.


http://www.caspiankhabar.com/93737



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96