اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



مدیرکل دامپزشکی گلستان خبر داد:

اصلاح ژنتیک اسب ترکمن با همکاری جهاددانشگاهی گلستان/ نگذاریم اسب ترکمن به خاطره‌ها بپیوندد
مدیرکل دامپزشکی گلستان از همکاری با جهاددانشگاهی گلستان برای ایجاد بانک ژنتیک و اصلاح نژاد اسب اصیل ترکمن خبر داد.

علی کاووسی اظهار کرد:نخستین مرکز جامع تشخیص بیماری‌های  اسب  کشور در هفته دولت امسال بااعتبار بالغ‌بر ۲۱ میلیارد تومان در گلستان افتتاح شده است.

وی با بیان اینکه تجهیز فاز دوم مرکز جامع تشخیص بیماری‌های اسب گلستان بالغ‌بر ۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، افزود: ممانعت از خروج ارز و رونق صادرات و واردات اسب ازجمله مهم‌ترین مزایای راه‌اندازی این مرکز در استان است.

مدیرکل  دامپزشکی  گلستان با تأکید بر اینکه وظیفه دامپزشکی پرورش نیست بلکه بیماری یابی و کنترل و تشخیص بیماری‌ها است، تصریح کرد:پرورش اسب برعهده پرورش‌دهندگان و نظارت آن برعهده جهاد کشاورزی است.

کاووسی وجود ۱۷ هزار رأس اسب در استان گلستان را یک ظرفیت ویژه دانست و یادآور شد:با استفاده از این ظرفیت می‌توان با تجهیز فاز دوم مرکز ملی اسب در حوزه تشخیص دوپینگ و اصلاح ژنتیک اسب  ترکمن  گام برداشت.

انجام کار علمی و دانش‌بنیان در حوزه اسب اصیل ترکمن با همکاری جهاددانشگاهی

وی اضافه کرد:در سال‌های گذشته اسب‌های کورس اسب‌دوانی گلستان برای تشخیص دوپینگ به کشورهایی همچون دبی و ترکیه می‌رفتند که این روند زمان‌بر بوده اما با تجهیز مرکز ملی اسب می‌توان نتیجه تست دوپینگ را در مدت ۷۲ ساعت اعلام کنیم و حتی از کشورهای دیگر نیز در این زمینه پذیرش داشته باشیم تا زمینه ارزآوری مطلوب برای استان گلستان فراهم شود.

مدیرکل دامپزشکی گلستان با اشاره به همکاری دامپزشکی با  جهاد دانشگاهی  گلستان برای ایجاد بانک ژنتیک و مرکز اصلاح نژاد اسب اصیل ترکمن، اظهار کرد:قرار است با همکاری جهاد دانشگاهی در حوزه ایجاد بانک ژنتیک و اصلاح نژاد اسب اصیل ترکمن گام برداریم که تاکنون یک پیش تفاهم‌نامه با این نهاد منعقد شده و قرار است جهاد دانشگاهی در حوزه ژنتیک اسب وارد شود تا یک کار دانش بنیان و علمی در این حوزه به ثمر بنشیند.

کاووسی ایجاد بانک ژنتیک و مرکز اصلاح نژاد اسب اصیل ترکمن را برای گلستان بسیار مفید خواند و خاطرنشان کرد:اسب ترکمن یکی از اسب‌های اصیل کشورمان و میراث استان گلستان است و اگر روی این مهم کار نشود اسب ترکمن صرفاً در خاطره‌ها باقی می‌ماند لذا باید با سرعت بیشتری بر روی ایجاد بانک ژنتیک و مرکز اصلاح نژاد اسب اصیل ترکمن وارد شده و در این حوزه کار علمی انجام دهیم.


http://www.caspiankhabar.com/93767



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96