اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



سد معبر معضل تمام نشدنی و نقض کننده حقوق شهروندی
موضوع سد معبریکی از معضلات شهرها و تضییع حقوق شهروندی است که نارضایتی و کلافگی مردم را به همراه دارد.

 سد معبر  ابعاد مختلفی دارد و موضوعی است که برخی از افراد بدون در نظر گرفتن حقوق عامه آن را حق مسلم خود می‌دانند و این در حالی است که یک مغازه داربا این توجیه که می‌گوید:چیدن وسایل در بیرون مغازه باعث جلب مشتری و فروش اجناس بیشتری می‌شود، تاسف برانگیز است.

استفاده از معابر، خیابان‌ها و پیاده‌رو‌ها حق عمومی همه شهروندان است و چه از لحاظ فردی و چه از لحاظ اجتماعی این کار درستی نیست.

حتی بعضی از افراد که به بهانه خانه سازی با ریختن مصالح ساختمان در کوچه و یا با پارک خودرو مقابل درب همسایه در عبور و مرور همسایه هایش اخلال ایجاد می‌کند حقوق اجتماعی را نقض کرده است.

در استان گلستان و در شهر گرگان نیز اشغال بخشی از پیاده رو‌ها و معابر از طریق مغازه‌ها موضوع تازه‌ای نیست و همیشه این شهر با این موضوع دست به گریبان است و مدت هاست که صدای شهروندان گرگانی را در آورده است.

بار‌ها و بار‌ها در سطح شهر گرگان دیده شده که در زمان‌های پر رفت و آمد روز، مردم در پیاده رو‌هایی که سد معبر شده به سختی عبور می‌کنند.
علاوه برآن، این موضوع ظاهر شهر را نیز نا زیبا کرده است.

سالاری معاون خدمات شهری  شهرداری  گرگان در این باره می‌گوید:تبصره ذیل بند ۲ از ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، اشغال پیاده رو و سد معبر تحت هر عنوانی و برای هر دستفروشی خلاف ضوابط است و شهرداری باید نسبت به سد معبر اقدام کند.

او ادامه داد:وقتی به مغازه‌ای که بخشی از اقلام خود را در قسمتی از پیاده رو قرار داده مراجعه می‌کنیم با تنش مواجه شده و برای اینکه درگیری فیزیکی پیش نیاید مراعات می‌کنیم.

سالاری افزود:چندین مرحله اخطار شفاهی و کتبی به مغازه دار متخلف داده و در نهایت برای آن به دلیل عدم رعایت اصول و قوانین خدمات شهری اعمال قانون انجام می‌شود.

او اشکال کار را قطع ارتباط شهرداری با اتحادیه صنفی عنوان کرد و افزود:اتحادیه‌های امور صنفی برای یک مغازه و یک واحد تجاری بدون هیچ گونه استعلام از شهرداری برای فرد متقاضی جواز کسب صادر می‌کنند و هیچ رشته ارتباطی بین متقاضی و شهرداری در مورد جواز کسب وجود ندارد.

سالاری می‌گوید:قبلاً اتحادیه قبل از صدور مجوز کسب از شهرداری‌ها استعلام می‌گرفتند، اما اکنون این کار را انجام نمی‌دهند.

او گفت:بنابراین اتحادیه‌های صنفی بر جواز کسب‌های صادره و نظارتی بر چگونگی استفاده از مکان‌های کسبی را که بسیاری از آن‌ها پیاده رو‌ها و معابر را اشغال می‌کنند ندارند.

سالاری از مغازه داران خواست:قانون را سرلوحه کار خود قرار دهند و از اشغال پیاده رو و معبر خارج از مکان کسب خودداری کنند تا شهروندان حین تردد از معابر عمومی که حق آنهاست دچار مشکل نشوند.


http://www.caspiankhabar.com/93859



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96