اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



هجوم ملخ‌ها به اراضی کشاورزی استان گلستان؛ ۱۶ هزار هکتار در معرض خطر قرار دارد
در اواخر فروردین و اردیبهشت‌ماه هر سال ملخ‌های مراکشی به اراضی کشاورزی استان در مناطق مرزی هجوم می‌آورند و دسترنج کشاورزان را از بین می‌برند، به گفته مسئولان جهاد کشاورزی امسال ۱۶ هزار هکتار از اراضی استان در معرض خطر هجوم ملخ‌ها قرار دارد.

به گزارش  کاسپین خبر  از گرگان، همه ساله با فرارسیدن اردیبهشت‌ماه  ملخ ‌های مراکشی که دیگر تبدیل به آفت بومی منطقه شده‌اند، سر از تخم در می‌آورند و در فاصله زمانی کوتاهی بالدار شده و به اراضی  کشاورزی  و مراتع مناطق مرزی استان هجوم می‌آورند.

آفتی که هر چه سبزینه بر سرراهش باشد را از بین می‌برد و کشاورزان می‌مانند و محصولی که دیگر قابل برداشت نیست.دامداران این مناطق هم وضع بهتری ندارند، با توجه به اینکه پرورش دام در مناطق شمالی و شرقی استان عمدتا به‌صورت سنتی است و غذای دام‌ها وابسته به مراتع است، هجوم ملخ‌ها به این مناطق، تعلیف دام را هم با مشکل روبه‌رو می‌کند.عشایری که در مناطق مرزی استان از جمله شهرستان مراوه تپه هستند نیز از خسارت‌های این آفت در امان نیستند و به‌خاطر از بین رفتن علوفه موجود در مراتع برای سیر کردن دام‌هایشان مجبور به خرید علوفه هستند.

این آفت در مناطق مرزی استان قدمتی بیش از 90 سال دارد و در برخی از سال‌ها نیز دسته‌های بزرگ ملخ‌ها از کشور ترکمنستان وارد بخش‌هایی از استان می‌شوند و پس از نابودی محصول اراضی و مراتع در همین مناطق تخم‌گذاری می‌کنند تا سال دیگر این داستان دوباره تکرار شود.

با اینکه در یکی دو سال گذشته خسارت‌این آفت به کشاورزان و دامداران کمتر شده با این حال امسال پیش‌بینی می‌شود 16 هزار هکتار از اراضی استان در معرض هجوم ملخ‌ها قرار داشته باشد.

 محمدرضا عباسی معاون بهبود تولیدات گیاهی  جهاد کشاورزی  استان با بیان اینکه سال گذشته 6 هزار و 700 هکتار از اراضی استان درگیر هجوم ملخ‌ها بود اظهار داشت:با توجه به گزارش دیده‌بان‌ها و بررسی‌هایی که کارشناسان ما از مناطق درگیر این آفت داشتند، پیش‌بینی می‌کنیم امسال 16 هزار هکتار از اراضی استان در معرض خطر قرار داشته باشد.

وی با اشاره به شناسایی کانون‌های آلوده به این آفت گفت:تاکنون کانون‌های آلوده به ملخ مراکشی در شهرستان‌های مراوه تپه، آق قلا و گنبدکاووس شناسایی و مبارزه شیمیایی با آن‌ها آغاز شده است.

این در حالی است که کارشناسان معتقدند ممکن است با تغییرات آب و هوایی شهرستان‌های گرگان و آزادشهر هم درگیر هجوم ملخ‌های مراکشی شوند.

مبارزه با ملخ‌های مراکشی همه ساله تا اواخر خردادماه ادامه دارد و در این مدت علاوه بر خسارت به محصولات کشاورزی، سموم زیادی هم در اراضی استان برای نابودی این آفت استفاده می‌شود./تسنیم


http://www.caspiankhabar.com/9386



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96