اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



آبشار سوخته وتصمیمات ناپخته مدیریت شهری گرگان/سرگردانی ادامه دارد
اجرای غیرتخصصی و غیراصولی برخی پروژه‌ها توسط مدیریت شهری گرگان باعث هزینه تراشی مضاعف برای شهر شده و آبشار مصنوعی ناهارخوران نمونه بارزی از این پروژه‌های غیرکارشناسی است.

به گزارش  کاسپین خبر  به نقل از مهر، یکی از مباحث مهم پیرامون مسائل شهری، مفهوم توسعه پایدار شهری است که باید مبتنی بر نیازهای واقعی و تصمیم گیری های عقلایی، با در نظر گرفتن ملاحظات مختلف فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی باشد.

تصمیماتی که در  شهرداری  و شورای شهر گرفته می‌شود قطعاً در آینده شهر مؤثر بوده و حداقل تا چند دهه، زندگی و آینده شهر را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

در چند سال اخیر در شهر گرگان پروژه‌هایی مانند آبنمای ماتریسی و سایت بالن سواری اجرا شده که به اذعان برخی از کارشناسان، بازخورد مناسبی نداشته است و یا همان ابتدا تعطیل شد و یا مانند آبشار صخره‌ای بدون در نظر گرفتن استانداردها ساخته شد که سرانجام در آتش سوخت.

مدیریت شهری گرگان در سال‌های اخیر برای نزدیک شدن به شهر هدف  گردشگری ، اقدام به ساخت برخی پروژه‌های غیرکارشناسی از جمله آبشار صخره‌ای در جوار پارک جنگلی کرد که در همان ابتدا هم انتقادات جدی را به همراه داشت.

این سازه در اسفند ماه سال ۱۳۹۷ با صرف هزینه چهار میلیارد تومان افتتاح شد.ابعاد آبشار ۲۳ در ۱۲ و با ارتفاع ۱۵ متر ساخته و در زمان افتتاح، این طور عنوان شد که در ساخت آن از سنگ‌های طبیعی و مصنوعی استفاده شده است.

سازه فوق در تیر ماه سال جاری بر اثر بی احتیاطی یک مسافر دچار حریق شد و در آتش سوخت.آتش نشانی اعلام کرد که مواد به کار رفته در طراحی این آبشار از نوع فایبرگلاس بوده و در مدت بسیار کوتاهی موجب گسترش حریق و سوختن سازه شده است.

مدیریت شهری مقصر حادثه است

شهروندان گرگانی در گفتگو از قابل اشتعال بودن این سازه مثلاً سنگی مطلع نبودند و این مسئله نشان می‌دهد که اطلاع رسانی در خصوص ویژگی‌های آبشار به درستی انجام نشده بود.

آبشار سوخته وتصمیمات ناپخته مدیریت شهری گرگان/سرگردانی ادامه دارد

یک شهروند گرگانی دغدغه مند نسبت به موضوعات شهری در این خصوص گفت:ساخت پروژه‌ای مانند آبشار صخره‌ای در محوری پر ترافیک  خود جای سوال دارد، حال چرا همین پروژه خارج از الزامات مصوبه(نوع و جنس سنگ)اجرا شده، باید مسئولان شهری به آن پاسخ دهند.

مسئولان شهری در برخی از پروژه‌ها ناآگاهانه رفتار کرده و مشکلات آن هم گریبان گیر شهر می‌شوداین بانوی گرگانی بیان کرد:به نظر من با وجود سهل انگاری مسافر در آتش گرفتن آبشار اما مدیریت شهری مقصر اصلی این حادثه است.

وی متذکر شد:مسئولان شهری در برخی پروژه‌ها ناآگاهانه و کاملاً غیرتخصصی عمل کرده و هزینه پروژه‌های غیرکارشناسی هم از جیب شهروندان تأمین می‌شود.

محمدرضا اسلامی دیگر شهروند گرگانی هم که خود یکی از شاهدان آتش سوزی آبشار صخره‌ای بوده است، به خبرنگار مهر گفت:مواد تشکیل دهنده آبشار به حدی قابل اشتعال بود که در عرض چند دقیقه قسمت اعظمی از آبشار در آتش سوخت.

وی تاکید کرد:از نظر بنده ساخت این سازه با فایبر گلاس به هیچ وجه عقلانی نبوده است.

اسلامی افزود:با توجه به حضور مسافران در  ناهارخوران  باید این سازه زودتر تعیین تکلیف شود زیرا بقایای سوخته آن منظره ناخوشایندی را به وجود آورده است.

پنهان کردن آبشار سوخته؛ تنها چاره اندیشی مدیریت شهری

اکنون پس از گذشت چهار ماه از سوختن این آبشار، هنوز مدیریت شهری هیچ تصمیمی برای این سازه سوخته نگرفته و صرفاً پوششی بر روی آن قرار داده تا بتواند قدری از سیمای ناخوشایندی که در آن مکان به وجود آمده، بکاهد.

رئیس کمیسیون گردشگری و بافت تاریخی شورای اسلامی شهر گرگان در این خصوص به خبرنگار مهر گفت:از آبشار صخره‌ای بلوار ناهارخوران که حدود چهار ماه گذشته با سهل انگاری یک مسافر دچار حریق شد، سیمای بصری ناخوشایندی به جا مانده است.

آبشار سوخته وتصمیمات ناپخته مدیریت شهری گرگان/سرگردانی ادامه دارد

علی اکبر بصیرنیا افزود:با توجه به نظر کارشناسان، بازسازی این پروژه اعتباری بالغ بر هشت میلیارد تومان نیاز دارد.

وی بیان کرد:با رایزنی‌های انجام شده، یک سرمایه گذار آمادگی خود را برای ساخت پروژه جایگزین در این مکان اعلام کرده است.

اعلام آمادگی سرمایه گذار برای ساخت رستوران معلق

بصیرنیا ادامه داد:سرمایه گذار پیشنهاد ساخت یک رستوران معلق را ارائه داده تا طبق توافق چندین سال از آن بهره برداری و سپس به شهرداری واگذار کند که این پیشنهاد باعث ایجاد درآمدزایی برای شهرداری هم خواهد شد.

وی با توضیح اینکه سه بالن شیشه‌ای با ظرفیت ۱۵ الی ۲۰ نفر برای این رستوران پیش بینی شده، از بررسی این پیشنهاد در کمیسیون تخصصی خبرداد.

بصیرنیا یادآور شد:در مجموعه مدیریت شهری برخی معتقد هستند که باید سازه آبشار مورد بازسازی قرار گیرد و با ساخت رستوران معلق موافق نیستند.

وی، تغییر مدیریتی در شهرداری گرگان را یکی از علل تأخیر در تصمیم گیری در رابطه با وضعیت آبشار صخره‌ای عنوان کرد.

رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهر گرگان بیان کرد:طبق برنامه‌های پیشنهادی شهردار، تا قبل از سال ۱۴۰۲ این سازه تعیین تکلیف خواهد شد و در صورت موافقت با پیشنهاد سرمایه گذار، ساخت رستوران معلق در این مکان به یک سال زمان نیاز دارد.

ساخت رستوران منوط به موافقت منابع طبیعی

معاون زیربنایی، حمل و نقل و ترافیک شهرداری گرگان هم در خصوص این سازه گفت:برنامه ریزی شده بود تا سازه آبشار صخره‌ای بلوار ناهار خوران با نمایی نزدیک به طرح قبلی اما با موادی غیرقابل اشتعال مانند بتن گلاسه بازسازی شود.

مقداد صادقیان افزود:با بررسی انجام شده، خوشبختانه سازه آبشار در اثر حریق آسیب ندیده و تنها پوسته فایبرگلاس آن از بین رفته است.

آبشار سوخته وتصمیمات ناپخته مدیریت شهری گرگان/سرگردانی ادامه دارد

وی ادامه داد:یک سرمایه گذار پیشنهادی مبنی بر ساخت رستوران معلق را به مدیریت شهری ارائه داده است و ایجاد رستوران معلق منوط به موافقت منابع طبیعی بوده و این مسئله باعث ایجاد وقفه در تصمیم گیری شده است.

صادقیان توضیح داد:اخیراً دفترچه واگذاری عرصه‌های النگدره و ناهار خوران به شهرداری گرگان واگذار شده و ما باید در این مورد طبق توافق شهرداری و منابع طبیعی پیش برویم و برای ایجاد این تغییرات باید رایزنی لازم اتفاق بیفتد.

معاون زیربنایی، حمل و نقل و ترافیک شهرداری گرگان ادامه داد:سازه آبشار به نحوی ساخته شده بود که قابلیت ایجاد رستوران را در فضای داخلی خود داشت اما زمان ساخت، منابع طبیعی با این موضوع مخالفت کرد.

وی همچنین گفت:ممکن است در صورت موافقت منابع طبیعی با ساخت رستوران معلق در این مکان، سازه آبشار هم مورد بازسازی قرار گیرد.

به گفته صادقیان دو پیمانکار بومی و دو پیمانکار غیربومی برای بازسازی آبشار، طرح ارائه داده‌اند.

وی بیان کرد:تا قبل از آغاز سال جدید تصمیم قطعی در خصوص تعیین تکلیف وضعیت آبشار مصنوعی و همچنین موافقت یا عدم موافقت برای ساخت رستوران معلق گرفته می‌شود.

مدیریت شهری گرگان در اجرای پروژه‌ها باید تخصصی‌تر عمل کرده و علاوه بر جانمایی درست پروژه‌ها، تمام اصول فنی و زیست محیطی را رعایت کند تا بار دیگر شاهد چنین خساراتی به شهر نباشیم.


http://www.caspiankhabar.com/93931



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96