اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



برافراشتن دام هوایی، کابوس قتل عام پرندگان مهاجر در خلیج گرگان
حضور هزاران پرنده مهاجر در پاییز و زمستان، زیبایی خاصی به گلستان بخشیده اما فعالیت شکارچیان غیرمجاز با روش‌هایی مانند برافراشتن دام هوایی، تبدیل به کابوس این مهمانان آبزی و کنارآبزی و افزایش خطر به دام افتادن و قتل عام آنان در تالاب‌ها و آبگیرهای استان به خصوص خلیج گرگان شده است.

به گزارش  کاسپین خبر  به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، فصل پاییز که از نیمه می‌گذرد اکثر پرندگانی که قرار است برای فرار از سرمای سیبری در تالاب‌ها، آبگیرها و رودخانه‌های گلستان زمستان‌گذرانی کنند به مقصد رسیده‌اند و زیستگاه‌های آبی استان مملو از پرندگان آبزی و کنارآبزی است.

بر اساس آخرین بررسی‌ها و با تکیه بر آمار سال گذشته، بیش از 300 هزار قطعه انواع پرنده مهاجر با حدود 100 گونه متنوع امسال به آبگیرهای گلستان مهاجرت می‌کنند.

هر چند می توان با تکیه بر این پتانسیل بی‌نظیر از زیبایی و ظرفیت‌های این پرندگان برای توسعه و اشتغالزایی استفاده کرد اما عده ای از شکارچیان برای منافع شخصی، حاضر نیستند به هیچ قیمتی از شکار دست بردارند.

شکارچیان برای دست پیداکردن به اهداف شوم خود از هیچ راهکاری دریغ نمی‌کنند.روزی به سراغ گلوله سربی و اسلحه می‌روند و روزگاری به فکر علم کردن دام هوایی برای زنده‌گیری پرندگان شکاری می‌افتند.که روش دوم به نوعی قتل و عام و منقرض‌کننده پرندگان تلقی می شود.

هفته گذشته بود که ماموران انتظامی شهرستان ساحلی  بندرترکمن  در حاشیه  خلیج گرگان  در بازرسی از یک دستگاه خودروی سواری موفق به کشف چندین قطعه پرنده حمایت شده و در معرض خطر انقراض شدند که بنا به اظهارات متهمان پرونده از شکارچیان گمیشانی خریداری شده بود تا سر از ویلاهای مازندران و گیلان دربیاورد.

چند روز قبل هم خبر شناسایی چند ده متر دام هوایی در بندرترکمن و تلف شدن ده ها قطعه انواع مرغابی اعلام شد.

این موارد، توسط نهادهای دخیل شناسایی و کشف می‌شوند اما ممکن است ده‌ها مورد دیگر از چنگ قانون فرار کنند و ردی از خود به جا نگذارند.

برخی از بومیان منطقه با نهایت طمع‌ورزی برای دستیابی به چند صد هزار تومان پول، هیچ ابایی از کشتار و زنده‌گیری گونه‌های در معرض خطر انقراض و حمایت شده ندارند.

یکی از علاقه‌مندان به حیات وحش گلستان در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد:چند سال است که پروانه شکار به شکارچیان داده نمی‌شود که همین مورد زمینه شکار غیرمجاز توسط برخی افراد را فراهم می‌کند.

عبدالحکیم ادریسی گفت:اگر پروانه شکار صادر شود ، افرادی دارنده پروانه می‌توانند با آموزش بیشتر و بیان ویژگی‌ها و ضرورت حضور پرندگان، به یک محیط‌بان تبدیل شوند.

وی ادامه داد:این افراد تلاش می‌کنند تعداد پرندگان در آبگیرها بیشتر شود تا در روزهای مجاز چهار قطعه(تعداد مجاز شکار در روز برای هر شکارچی)پرنده شکار کنند.

ادریسی افزود:کمبود محیط بان و کاستی‌های سخت‌افزاری مانند تعداد اندک خودروهای  محیط زیست  بر کسی پوشیده نیست که با این کمبود نیرو و تجهیزات، امکان مقابله با تحرکات شکارچیان غیرمجاز سخت و طاقت فرسا است.

این علاقه‌مند به حیات وحش گلستان گفت:در سال‌های اخیر و با الگوبرداری از بازارهای فروش پرندگان در برخی شهرهای مازندران، در بندرگز، گمیشان و بندرترکمن دام هوایی برپاشده که با ادامه این روش باید منتظر نابودی حیات وحش منطقه بود.

هر چند شکار و کشتار پرندگان مهاجر با اسلحه باعث کاهش جمعیت این گونه‌های جانوری می‌شود اما با افزایش اشتیاق بومیان حاشیه خلیج گرگان برای نصب دام هوایی یا دام شبانه، حفاظت محیط بانان برای جلوگیری از کاهش جمعیت پرندگان زمستان‌گذران این پهنه آبی سخت‌تر از همیشه شده است.

در این روش افراد متخلف با نصب دیرک‌های فلزی یا چوبی با ارتقاع چند متر در حاشیه شب ماندگاری پرندگان با تولید انواع صدا، پرندگان را به سمت تورهای افراشته بر روی این دیرک‌ها هدایت می‌کنند و باعث می‌شوند که پرندگان به صورت زنده در دام‌ها گرفتار شوند.

در این روش که معمولا در شب اتفاق می‌افتد ، خسارت زیادی به جمعیت حیات وحش وارد می شود به نحوی که احتمال گرفتار شدن هر نوع پرنده ای با هر درجه حفاظتی وجود دارد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست بندرترکمن در حاشیه خلیج گرگان گفت:محیط‌بانان زیستگاه‌های آبی گلستان همزمان با آغاز فصل پاییز و مهاجرت پرندگان به تالاب‌ها، آبگیرها و رودخانه‌های استان با پایش شبانه‌روزی از این مناطق، دام‌های هوایی برافراشته شده توسط برخی بومیان و شکارچیان غیرمجاز را معدوم و جمع‌آوری می‌کنند.

علی بیانی افزود:با شروع فصل پاییز و سردی هوا در منطقه سیبری، ۱۰۰ تا ۱۲۰ گونه پرنده برای زمستان گذرانی به شمال ایران بخصوص تالاب‌ها و آبگیرهای گلستان مهاجرت می کنند.

وی گفت:حضور انواع پرنده مهاجر در پاییز و زمستان زیبایی خاصی به تالاب‌های گلستان می بخشد که در صورت برنامه‌ریزی و فراهم کردن امکانات اولیه می توان از این مکان ها برای اشتغالزایی و جذب گردشگران استفاده کرد.

بیانی ادامه داد:یکی از روش‌های نامتعارف و غیرمجاز مرسوم در مناطق تالابی ایران، پهن کردن دام هوایی انتظاری و گستراندن تورهای زنده گیری پرندگان مهاجر در مسیر پروازی آنها است که به عنوان راحت ترین شیوه برای کشتن جمعی پرندگان آبزی و کنار آبزی توسط شکارچیان غیرمجاز استفاده می شود.

رییس اداره حفاظت محیط زیست بندرترکمن ادامه داد:برخی بومیان به جای اینکه از فرصت حضور این گونه‌های زیبا برای توسعه منطقه و اشتغالزایی استفاده کنند، به کشتار پرندگان برای رسیدن به منافع محدود و موقت می‌پردازند.

وی با بیان اینکه شکار هرگونه پرنده مهاجر با استفاده از دام هوایی جرم و مستوجب مجازات جزای نقدی و حبس است گفت:در حال حاضر در زیستگاه های آبی شهرستان چند اکیپ با پایش شبانه‌روزی دام‌های هوایی احتمالی را شناسایی و جمع‌آوری می‌کنند.

بیانی تاکید کرد:پایش و گشت‌پیاده در مناطق باتلاقی و کم عمق تالابی، سخت و طاقت فرسا است اما محیط بانان برای حفظ گونه های ارزشمند حیات وحش تا حدود چند کیلومتر در شب پیاده‌روی می کنند.

وی اظهار داشت:شهروندان و علاقمندان به حیات وحش در صورت مشاهده هر گونه تخلف احتمالی، مراتب را از طریق تلفن شبانه روزی ۱۵۴۰ به ماموران یگان حفاظت محیط زیست استان اطلاع دهند.

 از مجموع ۳۰۴ گونه پرنده شناسایی‌شده در گلستان ۱۰۷ گونه بومی استان، ۹۷ گونه زمستان گذران، ۸۱ گونه برای تولید مثل و ۱۹ گونه به طور اتفاقی دیده شدند.

انواع مرغابی‌ها، قو، پلیکان، حواصیل، چنگر، پرستوها، آبچلیک‌ها، غاز، فلامینگو، باکلان و عقاب دریایی دم سفید از جمله گونه‌های پرندگان مهاجری هستند که نیمی از سال را در زیستگاه‌های آبی گلستان ساکن می‌شوند و انواع گنجشک‌سانان، سلیم‌ها، چنگرها و کاکایی‌ها به عنوان پرندگان بومی در استان زادآوری می‌کنند.

توسعه بخش پرنده نگری در گلستان علاوه بر مزیت‌های فراوانی که می‌تواند عاید صنعت گردشگری کند، نقش مهمی در آشنا کردن مردم با دنیای زیبا و لطیف پرندگان و اشاعه فرهنگ حفظ و پاسداشت حیات وحش و محیط زیست خواهد داشت.

گلستان به سبب دارا بودن مجموعه تالاب های آلماگل، آلاگل، آجی‌گل، اینچه، دانشمند، بی‌بی‌شیروان، تالاب ساحلی گمیشان و خلیج گرگان، همه ساله میزبان صدها هزار انواع پرنده آبزی است.​


http://www.caspiankhabar.com/94016



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96