اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



سرپرست پایگاه بافت تاریخی گرگان:

شهرداری بافت تاریخی گرگان را به چشم یک عنصر زائد نبیند
سرپرست پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی استرآباد (گرگان) با بیان این که خدمات شهری در بافت ضعیف تر از دیگر نقاط است، گفت: شهرداری بافت تاریخی گرگان را به چشم یک عنصر زائد در شهر نبیند.

به گزارش  کاسپین خبر  به نقل از مهر، عالیه ملک شاهکویی  اظهار کرد:میراث  فرهنگی  با توجه به قوانین موجود، وظیفه حفاظت از بافت تاریخی را بر عهده دارد.

سرپرست پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی استرآباد( گرگان )افزود:برای سایر دستگاه‌های خدمات رسان و برخی دستگاه‌های اجرایی هم وظایفی در حوزه بافت تاریخی تعریف شده و میراث فرهنگی موظف است در این رابطه پیگیر انجام اقدامات توسط سایر دستگاه‌ها باشد.

وی گفت:اولویت اصلی میراث فرهنگی، حفظ بناهای تاریخی واجد ارزش فرهنگی و تاریخی، حفظ گذرهای تاریخی و آیین‌ها، سنت‌ها و یا گویش‌ها و غذاهای قدیمی است.

ملک شاهکوهی بیان کرد:عدم همراهی مردم و عدم آگاهی آنها در مورد جایگاه بافت تاریخی، بزرگترین مشکل در خصوص حفظ این نقطه از شهر است.

وی تصریح کرد:فرهنگ‌سازی و آموزش در رابطه با ارزش بافت تاریخی را از کودکان و نوجوانان آغاز کرده‌ایم و در صورت موافقت آموزش و پرورش، میراث فرهنگی آمادگی کامل برای ارائه این آموزش‌ها به صورت مستمر در کنار سایر دروس به دانش آموزان را دارد و همچنین این دوره‌ها برای سایر گروه‌ها انجام و ارزش‌های بافت تاریخی برای آنها تشریح می‌شود.

به اعتقاد سرپرست پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی استرآباد، حفظ فرهنگ هزینه بردار است و این دوره‌های آموزشی نباید متوقف شود.

 شهرداری  خواستار اعمال اصلاحات در طرح ساماندهی شهر تاریخی استرآباد

ملک شاهکوهی با اشاره به طرح حفاظت و ساماندهی شهر تاریخی استرآباد بیان کرد:این طرح از طریق وزارت میراث فرهنگی به گلستان ابلاغ شده اما به لحاظ قانونی باید در کمیسیون ماده پنج به تصویب برسد که در حال حاضر کلیات آن مصوب اما جزئیات آن هنوز به تصویب نرسیده زیرا برخی حقوق مکتسب مدنظر مدیریت شهری گرگان بوده و خواستار اعمال برخی اصلاحات در این طرح است.

وی اضافه کرد:به عنوان مثال؛ شهرداری پروانه ساخت سه طبقه در بافت را صادر اما میراث فرهنگی این مورد را حقوق مکتسب نمی‌داند و در واقع اکثر اصلاحات مد نظر شهرداری حقوق مکتسبه ای است که برای مردم وجود داشته و در این طرح دیده نشده است.

سرپرست پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی استرآباد گفت:مقرر شده است این موارد توسط مشاور طرح لحاظ و جزئیات آن هر چه سریع‌تر در کمیسیون ماده پنج مطرح و مصوب شود و در نهایت به تصویب شورای عالی معماری و شهر سازی برسد، ضمن اینکه استاندار گلستان هم خواهان تصویب این طرح قبل از آغاز سال جدید است.

ملک شاهکویی تصریح کرد:کارگروه استانی بافت تاریخی شهر گرگان برای الزام دستگاه‌های اجرایی به انجام اقدامات و وظایف تعریف شده در بافت ایجاد شد که تاکنون چهار جلسه آن تشکیل شده است و قوانین مربوط به بافت‌های تاریخی احصا و جلسات متعددی برای معضلات موجود در بافت برگزار شده است.

وی یکی از پیشنهادات مطرح شده در کارگروه مذکور را ایجاد محیط دانشگاهی در بافت تاریخی عنوان کرد و گفت:با ایجاد دانشگاه در بافت تاریخی، دانشجویان به صورت ملموس با مسائل فرهنگی و تاریخی آشنا خواهند شد.

سرپرست پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی استرآباد اضافه کرد:این پیشنهاد بررسی و بناهایی که قابلیت تبدیل شدن به فضای آموزشی را دارند به دانشگاه معرفی شده است و در حال حاضر در انتظار اعلام نتیجه از سوی دانشگاه جامع گلستان هستیم.

شهرداری بافت تاریخی را به چشم یک عنصر زائد در شهر نبیند

ملک شاهکوهی گفت:همه دستگاه‌ها در ذیل کارگروه و هم راستا با هم حرکت می‌کنند تا اقدامات انجام شده نمود بهتری داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد:در سال ۹۸، قانونی در مجلس مصوب شده که طبق آن شهرداری موظف است اولویت‌های اجرایی را در بافت تاریخی انجام دهد.

سرپرست پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی استرآباد متذکر شد:بافت تاریخی بخشی از شهر گرگان بوده اما خدمات شهری در این ناحیه ضعیف‌تر از سایر نقاط است.

وی گفت:شهرداری بافت تاریخی را به چشم یک عنصر زائد در شهر نبیند بلکه این ناحیه از شهر مانند گنجی است که اگر احیا شود می‌تواند محلی برای درآمدزایی باشد.

ملک شاهکوهی بیان کرد:شهر یزد یکی از نمونه‌های موفق احیا بافت تاریخی در کشور بوده که اقتصاد گردشگری این شهر بر مبنای بافت تاریخی است.

وی در خصوص ایجاد مشوق برای مالکان و بهره برداران بافت تاریخی، اظهار کرد:برای افرادی که قصد احیا و مرمت بناهای بافت تاریخی با کاربری گردشگری را دارند تسهیلات نامحدود در نظر گرفته شده است که در گذشته با نرخ سود چهار درصد ارائه می‌شد اما اعتبارات جدید با نرخ سود ۱۰ درصد پرداخت خواهد شد.


http://www.caspiankhabar.com/94032



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96