اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



توصیه دامپزشکی گلستان به دامداران در خصوص سرما و یخبندان
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی گلستان با توجه به برودت هوا، به دامداران برای اتخاذ تدابیر لازم در پیشگیری از بیماری و جلوگیری از خسارت اقتصادی هشدار داد.

به گزارش  کاسپین خبر  به نقل از مهر، حمیدرضا حنفی عصر یکشنبه در بازدید از یکی از واحدهای  دام ی استان، اظهار کرد:ظرفیت مراتع و تغذیه در هوای سرد جوابگوی نیازهای بدن دام در استان نیست، موارد ذیل به عنوان راهکار عملی برای پیشگیری از بروز بیماری‌های مستعد ابتلاء در فصول سرد به دامداران پیشنهاد می‌شود.

رئیس اداره  بهداشت  و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل  دامپزشکی  گلستان گفت:آب سرد و یخ زده از مهم‌ترین عوامل بروز سقط جنین در دام بوده و توصیه می‌شود دامداران منطقه نسبت به عایق بندی منبع ذخیره آب اقدام کرده و حتی المقدور آبشخور را در اواخر شب تخلیه و آب گرم در اختیار حیوانات قرار دهند.

حنفی ادامه داد:با توجه به این‌که  سرما زدگی و کاهش دمای بدن دام، به ویژه در مناطقی که دچار فقر علوفه مرتع است، مناسب سازی تأسیسات دامداری از لحاظ دما، تنظیم آن و بهبود شرایط تهویه در اماکن دامی، نقش مهمی در سلامت دام‌ها دارد.

وی عدم تراکم دام و وجود هوای تازه برای تنفس دام یکی از عوامل مهم در هنگام نگهداری دام در شب و زمان استراحت دام در جایگاه برشمرد و افزود:عمل با راهکار سبب پیشگیری از بیماری ناشی از گاز سمی تولید شده از فضولات دفعی دام و رطوبت بالای بستر جایگاه می‌شود.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی گلستان تاکید کرد:تخلیه کود و فضولات دامی از جایگاه نگهداری دامو اطمینان از خشک بودن بستر اهمیت بالایی در کاهش بروز بیماری‌ها از قبیل بیماری‌های ویروسی مانند تب برفکی، بیماری‌های گوارشی، تنفسی و غیره است.

حنفی گفت:مکمل‌های ویتامینه و مواد معدنی را می‌توان در هنگام تغذیه دام به صورت دستی به علوفه به ویژه در مناطقی که فقر مراتع وجود دارد اضافه کرد.

وی بر ایجاد پناهگاه در آغل واقع در مراتع و مناطق کوهستانی استان برای جلوگیری از صدمه زدن سوز باد به دام، تغذیه کمکی با علوفه دستی به دام‌های تغذیه کننده از مراتع و تأمین و تزریق به موقع واکسن تیلریوز و تب سه روزه(حداکثر تا اواخر دی ماه سال جاری)از طریق مراکز مایه کوبی مجاز در سطح شهرستان‌های استان را از دیگر راهکارها برشمرد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی گلستان گفت:دامداران منطقه در صورت مشاهده علائم بیماری در گله‌های دام، حتماً موارد را به اداره دامپزشکی شهرستان اطلاع رسانی کنند.

گفتنی است کاهش محسوس دما از دوشنبه هفته گذشته وارد گلستان شده و همچنان استان با سرما و یخبندان درگیر است.

مطابق گزارش اداره کل دامپزشکی گلستان، در گلستان، یک میلیون و ۷۰۰ هزار رأس دام سبک شامل گوسفند و بز، بیش از ۷۰۰ هزار رأس دام سبک عشایر و ۳۰۰ هزار رأس دام سنگین وجود دارد که از سوی بیش از ۵۰ هزار بهره‌بردار پرورش داده می‌شود.


http://www.caspiankhabar.com/94069



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96