اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



ضرورت افزایش خدمات گرمخانه‌های گلستان در روزهای سرد
بروز سرما و یخبندان و افت دمای شبانه منفی صفر در بسیاری از شهرهای گلستان، تهدید جدی برای افراد بی‌سرپناه و کارتن خواب این استان به شمار می‌رود که با ویژه‌بینی و دستور مقامات قضایی و همراهی مدیران اجرایی ارائه خدمات به این افراد در گرمخانه های استان درحال افزایش است .

به گزارش  کاسپین خبر  به نقل از ایرنا ، ورود سامانه سرد بارشی و بارش نزولات آسمانی هر چند خوشحالی و شادمانی زارعان را به دنبال داشت اما برودت دما و استمرار  سرما  مشکلات بسیاری را برای اهالی گلستان به همراه داشت.

یکی از گروه‌های جامعه که در مواقع بحران مانند کاهش شدید دما با مشکلات فراوانی روبرو می شوند، افراد بی سرپناه و کارتن خواب‌ها هستند که به سبب نداشتن سرپناه و سکونتگاه در حاشیه شهرها، محلات فرسوده و یا مجاور تپه‌ها و رودخانه‌های استان درفضای آزاد زندگی می‌کنند.

بر اساس قانون، دستگاه‌های خدمات‌رسان مانند  شهرداری  و بهزیستی وظیفه دارند زمینه ارایه خدمات حداقلی به این افراد و یا سایر افراد مشمول در گروه‌های آسیپ‌پذیر فاقد سرپناه را تامین کنند.

ارایه خدمات رفاهی مانند تغذیه ، اسکان ، ویزیت و معاینه پزشکی ، البسه گرم و ارایه مشاور از جمله خدماتی است که در مراکز نگهداری افراد بی سرپناه تدارک دیده شده است.

شهردار کردکوی به خبرنگار ایرنا گفت:تا ۴۸ ساعت آینده مرکز نگهداری افراد بی سرپناه و کارتن خواب در این شهر به بهره برداری خواهد رسید.

محمدابراهیم جرجانی افزود:این خانه امن ظرفیت پذیرش ۴۰ نفر را خواهد داشت و تلاش می‌کنیم خدمات اولیه به افراد واجد شرایط ارائه شود.

وی افزود:قرار است در این  گرمخانه  به افراد بی‌خانمان، کارتن خواب و آسیب دیدگان اجتماع، پناهگاه و غذای رایگان داده شود و هزینه‌آن توسط شهرداری ها تامین و پرداخت می شود.

خانه امن مکانی محرمانه است که برای پناه گرفتن افراد از عواملی که برای آنها خطرساز هستند مانند خشونت خانگی و مزاحمان استفاده می‌شود.

معاون خدمات شهری شهرداری گرگان گفت:شهرداری گرگان یک گرمخانه با ظرفیت ۳۰ تخت و امکان پذیرش ۶۰ بی سرپناه در اختیار دارد که در همه ایام سال و به ویژه شب های سرد سال میزبان افراد کارتن خواب و بی سرپناه مرکز استان است

احمد سالاری افزود:برای مهمانان این گرمخانه علاوه بر البسه گرم و مناسب ، یک وعده غذای گرم و صبحانه تدارک دیده می‌شود و محدودیتی در پذیرش افراد کارتن خواب و بی سرپناه نداریم.

وی گفت:‌هرچند شهرداری گرگان برای زنان فاقد سرپناه مکانی در اختیار ندارد اما امکان معرفی زنان کارتن خواب یا بی‌سرپناه به سایر اماکن رسمی برای شب ماندگاری وجود دارد.

سالاری افزود:شامگاه ۲۵ دی ۱۵ مرد بی سرپناه و کارتن خواب در این مرکز بیتوته داشته و از خدمات آن استفاده کردند.

دادستان مرکز استان گلستان شامگاه شنبه در بازدید از گرمخانه گرگان اظهار کرد:وضعیت وسایل گرمایش و امکانات رفاهی این مرکز مناسب نیست لذا برای بهسازی و اصلاح آن به شهرداری گرگان ۴۸ ساعت فرصت داده می‌شود تا وسایل گرمایشی و امکانات رفاهی کافی در این گرمخانه مستقر کند.

محمود اسپانلو افزود:پیشتر از دستگاه‌های متولی خواسته بودیم برای اسکان‌افراد بی سرپناه و کارتن خواب در شب‌های سرد، تدبیر کنند.

وی گفت:بهزیستی و شهرداری برای اسکان این افراد در گرمخانه‌ها و در صورت لزوم استقرار اتوبوس‌های سیار برای خواب آنان برنامه ریزی داشته باشند.

اسپانلو افزود:دانشگاه علوم پزشکی هم با همکاری هلال احمر برای خدمات درمانی و امدادی به این افراد، مسئولیت دارد و ما در دادستانی از باب حقوق عامه ناظر چگونگی اجرای وظایف آنها هستیم.

مدیرکل بهزیستی گلستان هم گفت:انتقال و جمع‌آوری کارتن خواب‌ها وظیفه نیروی انتظامی و ساماندهی و انتقال آنان به گرمخانه با شهرداری است.

عارف کیانی افزود:مراکز سرپناه تحت پوشش بهزیستی ساعت فعالیت خود را از هفت صبح به چهار بعداز ظهر تغییر دادند تا در زمان برودت هوا با مشکل رو به رو نشود.

وی ادامه داد:افرادی مثل کودکان و زنان بی‌سرپرست، سالمندان و بیماران روانی مزمن بی‌سرپرست و معتادان به بهزیستی در این گرم خانه‌ها پذیرش می‌شوند و این افراد برای جای گرم خود به این مراکز مراجعه می‌کنند.

کیانی گفت:معتادان کارتن خواب با گذراندن شب در گرمخانه‌ها می‌توانند از خدمات مراکز گذری، سرپناه و کاهش آسیب بهزیستی استفاده کنند.

مدیرکل بهزیستی گلستان گفت:هم اکنون ۳ گرمخانه در استان دایر است که ۲ مرکز مردان و زنان در گرگان و یک مرکز در گنبدکاووس آماده خدمت به این افراد است.

کیانی افزود:این مراکز برای صرفه جویی در مصرف و حفظ پایداری گاز از سوخت جایگزین دریافتی و سایر سیستم‌های گرمایشی استفاده می‌کنند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر گلستان از آمادگی خود برای کمک به بی‌سرپنایان خبر داد و گفت:در تلاش هستیم مراکزی را که برای اسکان موقت بی‌سرپناهان مناسب است فراهم کنیم.

قاسم غریب‌آبادی بیان کرد:همچنین این آمادگی وجود دارد که به افرادی بی‌سرپناه که جایی برای خوابیدن دارند والر و وسایل گرمایشی تحویل دهیم تا در این ایام مشکلی برای گرمایش خود نداشته باشند.

 


http://www.caspiankhabar.com/94070



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96