اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



دود دوگانه‌سوزکردن نانوایی‌های گلستان در چشم شاطر و خمیرگیر
کاهش وابستگی به گاز و مهیاکردن سوخت جایگزین، تصمیمی اثربخش برای جلوگیری از تعطیلی نانوایی‌ها در روزهای بحرانی است اما هزینه زیاد اجرای این طرح در کنار برخی مشکلات مانند عواقب جسمانی استفاده مستمر از سوخت دوم، گام خبازان گلستان برای حرکت به سمت دوگانه‌سوزشدن را سست و لرزان کرده است.

به گزارش  کاسپین خبر  به نقل از ایرنا، از اواسط دی ماه امسال با ورود سامانه سرد بارشی که کاهش دما و یخبندان را به دنبال داشت، استفاده از لوازم گرمایشی  گاز سوز افزایش یافت و تداوم آن به سیر صعودی مصرف گاز و رسیدن روزانه به چهار میلیون مترمکعب انجامید.

برای مدیریت مصرف گاز و تامین نیاز مشترکان خانگی در کنار تعطیلی و کاهش ساعت کار ادارات و قطع گاز کارخانجات، بار دیگر لزوم دوگانه‌سوز کردن  نانوایی ‌ها و استفاده از گازوئیل به عنوان سوخت جایگزین مطرح شد که راستای آن نعمت حاجی‌زاده مدیرکل مدیریت بحران گلستان گفت:یکی از مصوبات ستاد مدیریت بحران استان ضرورت استفاده از سوخت جایگزین از سوی ۷۰ درصد واحدهای نانوایی تا پایان سال است که باید انجام شود.

گلستان بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ نانوایی دارد که تاکنون هزار و ۲۲۲ مورد از آنها با ثبت نام در سامانه و انجام اقدامات فنی واحدهای خود را دوگانه‌سوز کردند که ۷۵۰ مورد از این واحدها سوخت جایگزین را تحویل گرفتند و از شبکه سراسری گاز خارج شدند.

تسهیلات، نیروی فنی و واقعی کردن نرخ نان لازمه دوگانه سوزکردن نانوایی‌ها

رسیدن تعداد نانوایی‌های دوگانه سوز به عدد ۷۰ درصد از نگاه نانوایان به"پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و جلوگیری از افزایش قیمت مواد اولیه، وجود نیروهای فنی مسلط به کار به تعداد کافی و واقعی کردن نرخ نان"نیاز دارد و در کنار آن باید راهکاری برای عوارض ناشی از مصرف گازوئیل به عنوان سوخت جایگزین مانند مشکلات تنفسی و سوزش شدید چشم اندیشیده شود.

عبدالرشید گوگلانی یکی از نانوایان گنبدکاووس به خبرنگار ایرنا گفت:زمانی که مشعل‌دوگانه سوز خوب کار نمی‌کند، گازوئیل به‌درستی نمی‌سوزد و باعث سوزش شدید چشم کارگران نانوایی می‌شود.

وی افزود:نانوایی‌ها طبق اعلام می‌توانند در شیفت‌های صبح‌یا بعداز ظهر، نان را با مشعل‌های گازی و یا سوخت گازوئیل پخت کنند و جابجایی مشعل‌ها به دلیل بی تجربگی همواره مشکلاتی را به همراه دارد اما تعداد افراد با مهارت کافی برای نصب و راه اندازی مشعل‌های دوگانه‌سوز در منطقه کم است و کار پخت برخی خبازی‌ها به دلیل در دسترس نبود این افراد چند ساعت متوقف می‌شود.

مدیرعامل شرکت تعاونی نانوایان گنبدکاووس اظهارکرد:خیلی از کارگران بعد از یک هفته کار کردن در نانوایی‌های دوگانه سوز به دلیل سوزش شدید چشم و یا مشکلات تنفسی از ادامه فعالیت انصراف داده و به دنبال کار در نانوایی‌های گازسوز می‌روند.

گوگلانی با اشاره به اینکه در بازار آزاد قیمت مشعل‌های دوگانه سوز در کنار خریداری مخزن و نصب آن بیش از ۲۰۰ میلیون ریال هزینه دارد، از مسوولان خواست در ابتدا تسهیلات ارزان قیمت با نرخ‌چهار درصد برای تهیه تجهیزات در نظر بگیرند و بعد نانوایان را ملزم به دوگانه سوز کردن واحدهای خود کنند.

سوزش چشم و تنگی نفس نانوایان

یکی از نانوایان گرگانی بیان کرد:با وجود هزینه‌های بالای خریداری مشعل دوگانه‌سوز، حقوق کارگران و تامین مواد اولیه، نانوایی خود را دوگانه‌سوز کردم اما این روزها کارگرانم با مشکلات تنفسی و سوزش شدید چشم ناشی از مصرف سوخت گازوئیل دست به گریبان هستند.

مرضیه انصاری با گلایه از هزینه‌های بالای حقوق کارگران، قبض آب، برق و گاز و خرید مواد اولیه مانند خمیرمایه، گفت:کارگران حرفه‌ای با حقوق اداره کار حاضر به فعالیت در نانوایی نیستند و مجبوریم برای حفظ کیفیت نان خود بالاتر از نرخ به آنان حقوق بدهیم و در کنار آن هزینه‌های جانبی کمر نانواها را خم کرده است.

وی از مسوولان خواست فکری به حال جبران هزینه‌های زیاد نانوایان کنند که تمام تلاش خود را با وجود مشکلات و حتی در برخی مواقع یکی شدن دخل با خرج و یا قرض گرفتن از دیگران برای خرید آرد، برای حفظ کیفیت نان و راضی نگهداشتن مشتریان انجام می‌دهند.

محمدرضا حجی‌زاده کارشناس حوزه آرد و نان در گلستان هم گفت:امسال دولت برای بهسازی و نوسازی نانوایی‌های استان تسهیلاتی به خبازان پرداخت نکرده و نانواها هم با توجه به هزینه بالای خریداری و نصب مشعل‌های دوگانه سوز و لوازم جانبی آن در کنار هزینه‌های کارگر و مواد اولیه تمایل کمتری برای دوگانه سوز کردن واحدهای خود دارند.

وی مهمترین راهکار برای کمک به نانواها را آزادسازی قیمت نان و پرداخت یارانه آرد به حساب مردم دانست و افزود:با این کار جلوی خیلی از خرید و فروش‌های غیرقانونی آرد و نان‌گرفته می‌شود و همچنین به ارتقای کیفیت نان هم کمک می‌کند.

وی پرداخت به موقع تسهیلات را از دیگر موارد موثر در افزایش تمایل نانوایان به دوگانه سوز کردن واحدهایشان اعلام کرد و گفت:مسوولان باید با ساماندهی روند پرداخت تسهیلات در طول سال پیگیر دوگانه سوز کردن نانوایی‌ها باشند نه این‌که فقط در فصل سرما بر آن تاکید کنند.

دود دوگانه‌سوزکردن نانوایی‌های گلستان در چشم شاطر و خمیرگیر

رییس هیات مدیره اتحادیه خبازان گلستان گفت:پرداخت نشدن تسهیلات ارزان قیمت، پایین بودن قیمت نان و جوابگو نبودن سهمیه آرد روزانه از مهمترین دلایل بی رغبتی نانوایی‌های استان برای دوگانه‌سوز کردن این واحدها است.

حمید مقیمی هزینه دوگانه‌سوز کردن نانوایی‌ها از جمله خرید مشعل دوگانه را بیش از ۱۶۰ میلیون ریال اعلام و بیان کرد:نانوایی‌های فعال در مناطق روستایی تا سال گذشته با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت ۱۰۰ میلیون ریالی و در مناطق شهری با دریافت تسهیلات ۸۰۰ میلیون ریالی نوسازی و بهسازی با نرخ ۱۵ درصد توان دوگانه سوز کردن نانوایی‌های خود را داشتند.

وی افزود:امسال تاکنون مبلغ بسیار کمی از این تسهیلات آن هم به تعداد انگشتان دست پرداخت شده لذا ضمن تاکید بر حمایت مسوولان برای ساماندهی وضعیت پرداخت، تقاضا داریم مبلغ این تسهیلات هم مطابق با افزایش هزینه‌ها، بیشتر شود.

رییس هیات مدیره اتحادیه خبازان گلستان گفت:در دوره‌ای مجوز برای راه اندازی نانوایی با سهمیه روزانه سه تا چهار کیسه آرد در برخی روستاها و مناطق شهری داده شد که صاحبان آنها با گلایه از هزینه بالای کارگر و سایر موارد برای ادامه فعالیت خواستار افزایش سهمیه آرد و همانطور تعیین نرخ واقعی برای نان هستند.

مقیمی ادامه داد:حال با این وضعیت نمی‌توان از این خبازی‌ها که از کمبود سهمیه آرد و نرخ پایین نان گلایه دارند انتظار داشت بدون دریافت تسهیلات ارزان قیمت مناسب و با هزینه شخصی نانوایی‌های خود را دوگانه سوز کنند.

وی هدف از اجرای طرح دوگانه سوز شدن نانوایی‌ها را پخت نان در زمان‌های بحرانی و در شرایط نامساعد جوی و کمبود یا قطعی گاز اعلام کردو گفت:در سرمای شدید و یخبندان دهه‌های ۸۰ و ۹۰ و تعطیلی نانوایی‌ها به دلیل افت شدید فشار گاز، دوگانه سوز کردن خبازی‌ها در استان مطرح شد اما به دلیل نبود تسهیلات ارزان قیمت آنگونه که باید مورد استقبال قرار نگرفت.

مقیمی همچنین لازمه مدیریت افزایش مصرف نان در سبد خانوارهای این استان با توجه به کاهش توان مالی خیلی از مردم را رساندن سرانه آرد ماهانه هر نفر از ۸.۸ کیلوگرم فعلی به ۱۰ کیلوگرم دانست و گفت:طبق آمار مردم گلستان از نظر سطح درآمدی جزو پنج استان آخر کشور قرار دارند.


http://www.caspiankhabar.com/94128



تبلیغ کانال تلگرام

برچسب‌ها

نانوایی گاز


مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96