اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



چشم‌اندازها در انتظار گردشگران سخت‌پسند/رویا در گلستان لمس می شود
طنازی خورشید در افق، تماشای حیات وحش، لمس مه و ابرها و نظاره گری خزر از فراز کوه همراه با چاشنی نغمه پرندگان، بخشی از قاب یک تصویر از طبیعت، در چشم‌اندازهای طبیعی گلستان در نوروز است.

به گزارش  کاسپین خبر  به نقل از مهر، استان  گلستان  به دلیل شرایط خاص جغرافیایی از تنوع اقلیمی متعددی بهره مند بوده به گونه‌ای که از ۱۳ اقلیم موجود در دنیا هفت اقلیم را در خود جای داده است.

این ویژگی خاص در کنار تنوع جمعیتی از اقوام، نژادها و مذاهب و همچنین جاذبه‌های طبیعی، تاریخی، مذهبی این خطه را به نگارستان ایران شهره کرده است.

هر چند تا سال‌های گذشته کمتر کسی با پتانسیل‌های  گردشگری  گلستان آشنا بود اما به مرور و با افزایش تبلیغات و معرفی جاذبه‌های این استان، میزان گردشگران حاضر در مکان‌های دیدنی این استان افزایش محسوسی داشته است.

افزایش سیر و سیاحت سبب شد تا رونق این صنعت سودآور و اشتغالزا در زمره شعارها و برنامه‌های کلان مدیران ارشد اجرایی استان قرار بگیرد و همگان همت بر آن داشته باشند تا با معرفی بهتر و دقیق‌تر جاذبه‌ها و البته آماده سازی زیرساخت‌ها درآمدزایی بیشتری برای این استان رقم بزنند.

در بین همه جاذبه‌های استان، جاذبه‌های طبیعی گلستان پرطرفدارتر از سایر جاذبه‌های محسوب می‌شوند و آمارها هم موید این مطلب است.

چشم‌اندازها در انتظار گردشگران سخت‌پسند/رویا در گلستان لمس می شود

پارک‌های جنگلی، رودخانه‌ها، جنگل‌های هیرکانی، چشمه سارها بخشی از جاذبه‌های طبیعی گلستان بوده که همه ساله میلیون‌ها نفر از آن بازدید می‌کنند اما آنچه طی سال‌های اخیر به آن توجه نشده مقوله«چشم اندازهای طبیعی»و«لند اسکیپ» های استان گلستان است.

جاذبه‌های طبیعی گلستان همواره مورد استقبال گردشگران بوده و چشم اندازهای آن قاب‌های زیبایی خلق می‌کنندشاید تعریف چشم انداز طبیعی کمی سخت و دشوار باشد اما به طور کلی می‌توان گفت که چشم انداز طبیعی شامل خصوصیات بصری و قابل رؤیت قسمتی از عوارض زمین مانند دره، پرتگاه، قله و غیره بوده که عناصر زنده و غیرزنده ای شامل پوشش گیاهی و حیات وحش و ویژگی‌های اقلیمی و رنگ شناسی را در برمی گیرد.

چشم اندازهای طبیعی گلستان فرصتی بی نظیر برای گردشگران نورزی سخت پسند فراهم کرده تا لحظاتی غیر قابل تکرار را لمس کنند.

با افزایش روزافزون زندگی شهر نشینی و البته هجمه به رویشگاه‌ها و زیستگاه‌های طبیعی پیرامون جاده‌های مواصلاتی اصلی و حاشیه شهرها، شاهد افزایش ناهنجاری‌های بصری و آلودگی‌های نگرشی در شهرها و حتی مناطق طبیعی کشور هستیم که این موضوع قدر و منزلت چشم اندازهای بکر و رویایی گلستان را صد چندان می‌کند.

چشم اندازهای طبیعی گلستان، مناطقی بکر و دور از دستبرد سودجویان است که در آن فرصت تماشای منظره‌های مختلف طبیعی مانند جنگل، کوه، دره، دریا، بیابان، ساحل، حیات وحش، غروب یا طلوع خورشید را به صورت منفرد و یا توأمان برای هر گردشگری فراهم است.

چشم‌اندازها در انتظار گردشگران سخت‌پسند/رویا در گلستان لمس می شود

آشوراده تنها جزیره ایرانی دریای خزر، جنگل جهان نما، تپه هزارپیچ، منطقه سرعلی آباد توسکستان و دره زیارت در گرگان، سواحل تالاب‌های بین المللی آلماگل، آجی گل و آلاگل در گنبدکاووس، قلعه ماران، چشمه گل، آبشار و غار شیرآباد در رامیان، محوطه پیرامون گِل فشان اینچه برون در آق قلا، پارک ملی گلستان، آبشار لوه، غار کیارام و دشت حلقه در مینودشت، تپه زیارتگاه خالد نبی در کلاله، چشمه قلقلی و سواحل خلیج گرگان، کرانه‌های ماسه‌ای دریای خزر در بندرترکمن، رودخانه گرگانرود و تالاب بین المللی گُمیشان، ارتفاعات درازنو و برج رادکان، دشت‌ها و جنگل جهان نما در کردکوی و دهنه‌های زرین گل و محمد آباد و آبشار خزه‌ای کبودوال در علی آبادکتول از مهم‌ترین چشم اندازهای گلستان بوده که برخی ناشناخته و بخشی هم به صورت سنتی توسط گردشگران استفاده می‌شود.

چشم اندازها گلستان دارای زیبایی‌های تصویری و نگرشی خاص هستند و برای ساعاتی گردشگران را مدهوش می‌کنند.احتمال موفقیت در مشاهده حیات وحش به همراه امکان فرصت ثبت عکس و فیلم و کوهپیمایی در شرایط اقلیمی خاص همچون مه آلودگی و اَبرناکی و رؤیت طیف‌های گسترده‌ای از رنگ‌ها، فرصت دسترسی به پوشش‌های گیاهی پلی مورف (چند رنگی)مانند برگ‌های درخت انجیلی، بخشی از مؤلفه‌های جذب گردشگر در چشم اندازهای استان است.

چشم اندازهای گلستان علاوه بر دارا بودن ویژگی‌های زیبایی شناختی لازم، جاذبه‌های فرهنگی، قومیتی و اقلیمی را هم با خود به یدک می‌کشد و از این رو گردشگران پرشمارتری را نسبت به سایر مناطق را جذب خود می‌کنند.

چشم‌اندازها در انتظار گردشگران سخت‌پسند/رویا در گلستان لمس می شود

در ادامه به معرفی برخی از چشم اندازهای بدیع و منحصر به فرد گلستان می‌پردازیم.

روستای درازنو

درازنو در ۲۰ کیلومتری جنوب کردکوی قرار دارد.این روستا به دلیل واقع شدن در ارتفاعات البرز، چشم‌انداز شگفت انگیزی داشته و خلیج گرگان و شهرها و روستاهای استان‌های گلستان و مازندران از ارتفاعات این روستا قابل مشاهده است.

جاذبه‌های گردشگری دیگر این منطقه هم کم نیست، یکی از این جاذبه‌ها پرواز است که می‌توانید از پاراگلایدر برای گذران وقت خود در این روستاها و داشتن یک سفر هیجان‌انگیز بهره ببرید.

خانه‌های کاهگلی، فضای طبیعی منطقه را جذاب و دیدنی کرده است.هرگاه از پنجره یکی از خانه‌های این روستا به بیرون نگاه کنید تابلوی زیبا و بی نظیری از طبیعت را می‌بینید که ممکن است در جای دیگر امکان تکرار این صحنه‌ها وجود نداشته باشد.

چشم‌اندازها در انتظار گردشگران سخت‌پسند/رویا در گلستان لمس می شود

تماشای خلیج گرگان و جزیره آشوراده بخشی از چشم اندازهای درازنو کردکوی بوده که تجسم آن هم باورنکردنی است.

درازنو که در رأس قله البرز و سرزمین مرتعی واقع شده از گل و گیاهان رنگارنگ وحشی و دارویی، جنگل انبوه و سرسبز، آبشار و چشمه، غار یخچال بهره مند است.

علاوه بر آن می‌توانید پس از یک گردش در اطراف روستا، در زیر درختان و روی بوته‌زارها بنشینید و از محصولات محلی این روستا برای یک وعده غذایی استفاده کنید یا در کنار خانه‌های کاهگلی که هرکدام در جلوی خود ایوانی زیبا برای دیدن چشم‌اندازهای رؤیایی دارند بنشینید و استراحت کنید.

سرعلی آباد توسکستان

پس از حدود ۳۰ کیلومتر رانندگی در مسیر گرگان-توسکستان-شاهرود به منطقه‌ای به نام سرعلی آباد توسکستان گرگان می رسیم، منطقه‌ای رویایی و سخت توصیف.

جذاب‌ترین پدیده در سرعلی آباد،«اقیانوس ابر»است که می‌توانید مه بسیار غلیظ را زیر پای خود ببینید و با استشمام هوای تازه و شنیدن صدای زنگوله دام‌ها از دوردست، رویایی دوست‌داشتنی را تجربه کنید.

چشم‌اندازها در انتظار گردشگران سخت‌پسند/رویا در گلستان لمس می شود

اگر اطراف‌تان را فرشی از ابر احاطه نکرده باشد، از ارتفاعات سرعلی آباد می‌توانید بخش‌هایی از گرگان، سرخنکلاته، آق قلا و صدها روستای پایین دست دشت گرگان را ببینید.

منطقه سرعلی آباد علاوه بر برخورداری از درختان ارس چند صد ساله با گل‌ها و بوته‌های پرپشت، زیبایی خیره کننده‌ای دارد.

قلعه ماران رامیان

قلعه ماران یکی از ییلاقات کوهستانی رامیان با مناظری عجیب و جذابیت‌هایی منحصر به فرد است؛ جایی که ابرها نه بالای سرتان، بلکه زیرقدم‌هایتان قرار دارد اما قرار گرفتن در یک نقطه مرتفع با دریایی از ابر، همه جاذبه این منطقه نیست.

چشم‌اندازها در انتظار گردشگران سخت‌پسند/رویا در گلستان لمس می شود

دلربایی بیشتری در قلعه ماران انتظار ملاقات با شما را دارد، اگر می‌خواهید به منطقه سرسبزی در بالای ابرها بروید و کوه و جنگل زیر پای شما باشد.

با پشت سر گذاشتن یکی از قشنگ‌ترین جاده‌های کوهستانی، به قلع ماران می‌رسید اگر فرصت نشستن روی صندلی هواپیما را پیدا نکرده اید و یا فویبای هواپیما دارید، قلعه ماران به شما فرصت می‌دهد از بلندای آن، همان صحنه‌هایی که از درون یک هواپیمای در حال پرواز می‌توان مشاهده کرد، را ببینید.

چشم اندازهای طبیعی گلستان قابل توصیف نیست اما اگر بخواهیم بخشی از زیبایی‌های آنها را توصیف کنیم می‌توان گفت که دیدن غروب خورشید در اقیانوسی از مه زیر چتری از برگ‌های چند رنگ انجیلی به همراه نوای سحر انگیز پرندگان شکاری و نسیم خنک کوهستان ترسیم یک رؤیا نیست بلکه توصیف بخشی از چشم اندازهای طبیعی استان گلستان است.


http://www.caspiankhabar.com/94263



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96