اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



"مختومقلی فراغی" نماد همبستگی اجتماعی ایران و ترکمنستان است
سفیر ترکمنستان در ایران گفت: ما دو ملت، دو قوم برادر و خویشاوند هستیم و باید این ارزش‌ها را حفظ کنیم و مختومقلی فراغی" نماد همبستگی اجتماعی دو ملت ایران و ترکمنستان محسوب می‌شود.

به گزارش کاسپین خبر به نقل از تسنیم ، احمد قربان‌اف ظهر امروز در همایش علمی فرهنگی مختومقلی فراغی در سالن اجتماعات حکمت دانشگاه گنبدکاووس اظهارداشت:برای دو ملت همبستگی و وحدت کاملا مهم و بجا است و من بیشتر باید از برادری و خویشاوندی یاد کنم.

وی افزود:مراسم مختومقلی فراغی برای ما خیلی مهم است همچنان که فردوسی، حافظ و سعدی برای زبان فارسی مهم است، مختومقلی فراغی پدر معاصر زبان و ادبیات ترکمن است.

سفیر ترکمنستان در ایران با اشاره به برگزاری نمایشگاه ترکمن در حاشیه این همایش، خاطرنشان کرد:فرهنگ و هنر ترکمن در ایران‌زمین جایگاه و نقش تعریف شده‌و ویژه‌ای دارد.

قربان‌اف با بیان اینکه با نگاهی به شهرها و مناطق مختلف ایران همچون اصفهان، شیراز، کردستان، یزد، اهواز و سایر مناطق، غنای فرهنگی را در ایران می‌بینیم، اضافه کرد:همکاری مسئولان ایران برای کمک به حفظ میراث نام"مختومقلی فراغی"در عرصه ملی و بین‌المللی قابل تقدیر است.

مهدی دهرویه فرماندار ویژه گنبدکاووس هم در این همایش با اشاره به زندگی در صلح و صفای 25 قوم در گنبدکاووس، استان گلستان را مینیاتوری از وحدت اقوام دانست و افزود:این وحدت ریشه‌های عمیق به قدمت 300 ساله از زمان تولد مختومقلی دارد که وی به درستی ترسیم کننده آن ایام بوده که وحدت خروجی آن است.

وی توجه به مفاخر را از مصادیق بارز وحدت اقوام بیان کرد و افزود:در گام دوم انقلاب اسلامی باید به مفاخر توجه ویژه‌ای داشته باشیم و از اشعار مختومقلی فراغی برای وحدت بهره ببریم.

حجت الاسلام ترابی امام جمعه گنبدکاووس هم در این همایش گفت:ریشه های بزرگی و برادری‌مان به وسیله هنر و زیبایی سروده‌ها تثبیت می‌شود.

وی اظهار کرد:ما ملت ریشه‌دار و امت بزرگی هستیم و ریشه‌های برادری ما به وسیله هنر و زبان سروده‌ها تثبیت می‌شود.اینکه پس از سه قرن با عشق در این مراسم حضور یافته‌ایم و بنیاد مختومقلی فراغی داریم آمده‌ایم تا شناسنامه‌مان را به دنیا معرفی کنیم.

امام جمعه گنبدکاووس خاطرنشان کرد:هر جا عرفان واقعی باشد بزرگی و کرامات همه هستی می‌آید و برای ما مایه افتخار است در وصف کریمان سخن بگوئیم.


http://www.caspiankhabar.com/94375



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96