اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



سرپرست اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان:

حدود ۶۵۰ هزار تن گندم امسال در گلستان خریداری می‌شود
سرپرست اداره کل غله و خدمات بازرگانی گلستان گفت: حدود ۶۵۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان استان برای سال زراعی جاری توسط این نهاد با همکاری مباشران خریداری می شود.

به گزارش  کاسپین خبر  به نقل از ایرنا، محمدرضا افشار روز دوشنبه افزود:برای خرید این میزان  گندم  از کشاورزان استان ۹۰ مرکز خرید تضمینی در سطح استان آماده شده که با اعلام سازمان جهادکشاورزی، فعالیت این مراکز آغاز می شود.

وی ادامه داد:این اداره کل برای خرید تضمینی گندم کشاورزان استان کمبود انبار ذخیره سازی نداشته و اکنون یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن از ظرفیت انبارهای موجود در شهرستان ها را شناسایی کرده است.

به گفته وی پارسال کشاورزان گلستان ۴۵۰ هزار تن از گندم مازاد بر تولید خود را در زمان برداشت مراکز خرید تضمینی در استان تحویل داده بودند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی گلستان برآورد ۹۲۰ هزار تن تولید گندم از سطح ۳۷۵ هزار هکتار زیر کشت در سال زراعی جاری در استان خبر داد و افزود:کار برداشت این محصول از کشتزارهای گندم استان در صورت افزایش دما و آفتابی بودن، از هفتم خرداد آغاز می شود.

محمدرضا عباسی گفت:اکنون کشتزارهای گندم استان در مرحله پُر کردن دانه هستند.

حدود ۶۵۰ هزار تن گندم امسال در گلستان خریداری می‌شود

وی در حوزه برداشت گندم خاطرنشان کرد:کار معاینه فنی 2 هزار و ۸۰۰ کمباین موجود در این استان در دست انجام بوده و تا قبل از برداشت محصول، کمباین ها آماده ورود به مزرعه می شوند.

وی ادامه داد:کارشناسان معاینه فنی مطابق کتابچه بازدید از کمباین ها را انجام داده و به کمباین ها دارای ریزش بالا اجازه ورود به مزرعه برای برداشت محصول نخواهند داد.

عباسی اضافه کرد:کمباین های این استان زیر پنج درصد ریزش محصول داشته و رتبه نخست کمترین ریزش محصول در میان های استان های کشور به خود اختصاص داده است.

به گفته وی میانگین عمر کمباین های موجود در گلستان ۱۳ سال است.

امسال قیمت مصوب خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم توسط شورای عالی اقتصاد ۱۰۵ هزار ریال علاوه بر ۱۰ هزار ریال جایزه تعیین شده است.

برداشت محصول از کشتزارهای گندم گلستان از هفته نخست خرداد آغاز شده و تا اواخر مردادماه ادامه دارد.

استان گلستان از نظر کمیت و میزان تولید گندم، رتبه دوم ایران را دارد و این در حالی است که مساحت آن بسیار کمتر از استان‌های دارای پتانسیل کشاورزی همچون فارس و خوزستان است مضاف بر اینکه به باور برخی کارشناسان در بحث کیفیت مقام اول کشور را دارد زیرا گلوتن موجود در محصول آن بیشتر از سایر نقاط است.

گلوتن؛ پروتئینی است که باعث کش آمدن خمیر و ترد شدن نان با کیفیت بسیار مناسب می‌شود و از این حیث گندم تولیدی در گلستان یکی از بهترین محصولات کیفی ایران است.

سالانه مازاد گندم تولیدی کشاورزان گلستان برای تامین نان به بیش از ۱۰ استان کشور حمل می شود.

گلستان ۶۶۷ هزار هکتار زمین کشاورزی حاصل‌خیز دارد که هرساله بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار هکتار از این زمین ها به زیر کشت پاییزه گندم می رود.​


http://www.caspiankhabar.com/93212



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96