اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



خسارت‌های جبران ناپذیر آتش زدن کاه و کلش در مزارع
سوزاندن بقایای گیاهی بعد از برداشت محصول از مزارع باعث از بین رفتن مواد ارزشمند و افزایش شوری خاک زراعی می‌شود.

به گزارش  کاسپین خبر  به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا مزرعه رئیس اداره  منابع طبیعی  و آبخیزداری علی آبادکتول گفت:آتش زدن کاه و کلش مزارع پس از برداشت محصولات علاوه بر آلودگی آب، هوا و محیط زیست سبب تخریب شدید مواد مغذی در سطح خاک می‌شود که فقیر شدن خاک را در پی خواهد داشت.

او گفت:نابودی موجودات مفید خاک، افزایش مصرف کود‌های شیمیایی و کاهش بازدهی زمین، فرسایش خاک در بلند مدت، کاهش رطوبت خاک و افزایش مصرف آب در طول دوره رشد، آلودگی محیط زیست و بروز بیماری‌های تنفسی بخصوص برای کودکان و سالمندان از مهمترین عوارض جبران ناپذیر سوزاندن کاه و کلش در مزارع است.

مزرعه گفت:آتش زدن باقیمانده محصولات زراعی پس از برداشت به ویژه در اراضی همجوار جنگل و عرصه‌های جنگل کاری شده بسیار خطرناک است چراکه احتمال سرایت حریق به عرصه‌های جنگلی به خصوص در هوای گرم و در زمان وزش باد‌های شدید بالا است.

او می‌گوید:در سنوات گذشته به دلیل بی احتیاطی بعضی از کشاورزان بخشی از عرصه‌های جنگلی حوزه شهرستان علی آباد کتول طعمه حریق شده و خسارت‌های جبران ناپذیری به این منابع با ارزش وارد شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری علی آباد کتول توصیه کرد:کشاورزان از آتش زدن بقایای محصولات زراعی پس از برداشت خودداری و در صورت امکان نسبت به احداث آتش بر در حدفاصل عرصه زراعی و اراضی جنگلی اقدام کنند.

مزرعه گفت:آتش زدن پس مانده محصولات در اراضی  کشاورزی  براساس ماده ۲۰ قانون هوای پاک خلاف قانون است و افرادی که مرتکب این عمل شوند به جزای نقدی و حبس محکوم خواهند شد.

او گفت:همچنین بر اساس ماده ۴۵ قانون حفاظت از جنگل‌ها و مراتع آتش زدن بقایای گیاهی جرم محسوب می‌شود.

برخی کشاورزان پس از برداشت محصولاتی نظیر گندم، برای آماده سازی سریع‌تر زمین برای کشت دوم به جای شخم زدن اقدام به آتش زدن کاه و کلش باقی مانده در زمین‌های کشاورزی می‌کنند.

این در حالی است که کارشناسان حوزه کشاورزی توصیه می‌کنند کاه و کلش باقی مانده از برداشت محصولات کشاورزی برای زمین‌های کشاورزی مفید است و کشاورزان می‌توانند با روش کشاورزی حفاظتی محصول جدید را در بقایای کشت قبلی بکارند.


http://www.caspiankhabar.com/93315



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96